וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היום כבר ברור שלחיילים, באמצעות פייסבוק, יש יותר כוח מלדובר צה?ל"

1.5.2014 / 16:11

”באייטם שהקלטנו ב-19:00 ידענו על תמונת תמיכה אחת. עד השידור ב-20.00 כבר היו קרוב ל-40”. כתב השטחים של חדשות 10 רועי שרון שחשף את ”דוד הנחלאווי”, מספר לוואלה! ברנז’ה איך נולד הסיפור החם של השבוע

"לא היה לי ספק שהסרטון הוא ידיעה חדשותית ששווה למקם בראש המהדורה, אבל לא תיארתי איזו סערה הוא עתיד לחולל בשורות צה"ל", אומר היום (חמישי) לוואלה! ברנז'ה כתב השטחים של חדשות 10 רועי שרון, אשר חשף את פרשת "דוד הנחלאווי" שהפכה להיות הסיפור החם של השבוע.

"ב-10 בבוקר שלחתי את הקישור מיוטיוב לעורך המהדורה ישראל טוויטו, שמיד הבין שיש פה סיפור. בין החלטה על טיפול בסרטון, לבין שלושה ימים של עיסוק בלתי פוסק, יש רק את כוחן של הרשתות החברתיות, את הנוסחה המדויקת אין לאף אחד. למעשה, אין שום דרך לצפות מתי פרסום כלשהו יעשה באז, ויטלטל את הרשת", הוא משיב באשר לשאלה אם הוא הבין את האימפקט שנוצר בעקבותיה גם בתקשורת - אך חשוב מכך - בשורות צמרת צה"ל אשר נכנסה להלם מהפרשה.

רועי שרון. רונן פדידה,
"צה"ל צריך להשקיע בפרשה הזאת מחשבה עמוקה". רועי שרון/רונן פדידה

כזכור, במהלך השבוע צברה תאוצה מחאה חסרת תקדים של חיילי צה"ל באינטרנט, בייחוד בפייסבוק, לאות תמיכה בלוחם הנח"ל דוד אדמוב שתועד דורך נשק לעבר פלסטיני בחברון ונגד הכוונה להדיחו מהתפקיד. המחאה המקוונת למען "דוד הנחלאווי" עוררה דילמה ערכית-מבצעית שלוחמי צה"ל המשרתים בשטחים נאלצים להתמודד עמה מדי יום.

הסוגיה התעוררה בעקבות סרטון שפורסם לראשונה בחדשות 10 על ידי רועי שרון, שבו תועד הלוחם נוקט אלימות כלפי נער בן 15 תוך שהוא מאיים עליו ודורך את נשקו. מפקדיו הסתייגו מהתנהלותו והחלו לתחקר את האירוע. כעבור כמה ימים הוא נידון למאסר בגין אירועי אלימות שלו נגד מפקדיו. חבריו סברו תחילה כי נשלח לכלא בגלל האירוע בחברון, וכך החלה מחאת ענק באינטרנט במסגרתה הצטלמו חיילים מכוסי פנים עם שלטים שנכתבו עליהם מסרי תמיכה כמו "גם אני עם הנחלאווי". לוחמים רבים העלו שאלות כמו: "האם נמשיך להיות הש"ג שמשלם את המחיר עבור הצבא והמדינה?", ו"האם אנחנו מקבלים את הכלים להתמודד עם דילמות כמו של דוד הנחלאווי?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עד השידור כבר היו קרוב ל-40 תמונות". חיילים מזדהים עם "דוד הנחלוואי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא הערכנו שמדובר במחאה הגדולה ביותר בתולדות צה"ל"

איך למעשה הבנת שיש פה סיפור?

"רק ביום שלישי בערב, כשהאתר 0404 התחיל להעלות תמונות של חיילים, שהגיבו על הפרסום אצלנו במהדורה המרכזית, הבנו במערכת שמתחיל פה משהו חריג. גם אז לא הערכנו שמדובר במחאה הגדולה ביותר בתולדות צה"ל. דיווחנו על ראשית המחאה ב"צינור לילה": תחילה עשינו הקלטה של האייטם בשעה שבע בערב, אז ידענו על תמונת תמיכה אחת של חיילים בגבעתי, עד השידור כבר היו קרוב ל-40 תמונות, ואז, ובוודאי שבשעות שבאו אחר כך, כבר היה ברור שמדובר בגל מחאה, צונאמי של ממש, חסר תקדים".

התגובה הראשונה של דו"צ לכתבי הצבא והביטחון הייתה מהירה, אולי מדי, ולמעשה הכינה את הקרקע לקו הדוברותי במסגרתו החייל אשם במה שקרה. "כוחות צה"ל שפועלים במרחב יהודה ושומרון ואמונים על ביטחון הגזרה, מתמודדים באופן יומיומי עם מציאות מורכבת ואתגרים הדורשים מקצועיות ונחישות לצד הפעלת שיקול דעת. התנהגותו של החייל בסרטון חריגה ואינה עולה בקנה אחד עם המצופה ממנו. הנושא ייבדק", נמסר בה. מאוחר יותר כבר הבטיחו בצה"ל כי החייל יודח מתפקידו - מה שעורר זעם בקרב רבים.

"זה ביזיון שבצבא תמיד עסוקים בלרצות את דעת הקהל העולמית על חשבון הגב של החיילים", אמר לוואלה! ל', לוחם ביחידה מובחרת שהביע תמיכה ב"דוד הנחלאווי". "אנחנו מבינים שהוא לא נשפט בגלל זה, אבל מה שהוא עשה בחברון היה עושה כל לוחם אחר, זה מה שאומרים לנו לעשות. כבר לא מגבים אותנו על זה, וכולם מדברים על זה אצלנו".

דובר צה"ל תת אלוף מוטי אלבז בתדריך של צה"ל בעקבות תפיסת ספינת הנשק. מרץ 2014. ניב אהרונסון
"דובר צה"ל יכול היה לפעול טוב יותר בפרשה הזאת". תת אלוף מוטי אלבז/ניב אהרונסון

במהלך יומיים נשלחו למערכות ארבע תגובות שונות של דו"צ

במבט לאחור, אם דו"צ היה מעביר מסר לפיו הוא מגבה את החייל וטוען שלא היה דופי במה שעשה (במקום לנסות ולרצות את ארגוני הזכויות), כל המרד לא היה בא לאוויר העולם.

"אני חושב שדובר צה"ל יכול היה לפעול טוב יותר בפרשה הזאת. מספיק לומר שבמהלך יומיים נשלחו אל מערכת חדשות 10 ואל עיתונאים אחרים ארבע תגובות שונות של דו"צ על התקרית, כדי להבין שקציני דובר צה"ל נאלצו לרדוף אחרי הפייסבוק, ובתחרות הזאת אי אפשר לנצח. גם כשהמחאה כללה כבר אלפי חיילים מכל יחידות צה"ל, בצבא המשיכו להתייחס לפרטים הנוגעים לדוד הנחלוואי, אבל הסיפור הוא כבר לא דוד הנחלוואי, הוא הרבה יותר גדול. דוד הנחלוואי, הלוחם הכי מעוטר בפייסבוק, הפך לסמל. עכשיו קצת חבל שהסמל הזה הוא דווקא חייל שהיכה את מפקדיו, אבל עיסוק ברקע הבעייתי של החייל זה הקרב של שלשום".

"אני קורא את התגובה הבוקר (חמישי ד.ו) של הרמטכ"ל, ולדעתי בדובר צה"ל הבינו במהלך הלילה שאין טעם להתקוטט עם עשרת אלפים חיילים, ושאת הפייסבוק הם לא ינצחו בראיונות לתקשורת כמו שנתן אתמול דובר צה"ל אצלנו במהדורה המרכזית, ועכשיו כדאי להכיל את המחאה, רגע לפני שהיא עוברת את הקו הדק שבין העולם הווירטואלי לעולם המעשי".

עמוד הפייסבוק " גם אני עם דוד הנחלאווי" . אפריל 2014. מתוך עמוד הפייסק "גם אני עם דוד הנחלאווי", אתר רשמי
"לחיילים, באמצעות פייסבוק, יש יותר כוח מדובר צה?ל". מתוך עמוד הפייסבוק "גם אני עם דוד הנחלאווי"/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסק "גם אני עם דוד הנחלאווי"

"פעם ראשונה שחיילים מרימים ראש מול הפיקוד הבכיר, ויוצאים מנצחים"

מה הלקח הראשון שצריך דו"צ להפיק מהאירוע?

"הסיפור הזה נגע בכמה שאלות יסודיות – ראשית, איך צריך לפעול לוחם בשטחים מול אוכלוסיה אזרחית? איזה גיבוי נותנים לו מפקדיו, ואיזה גיבוי נותן לו צה"ל, ובעיקר הרחיב את היכולת הבלתי קיימת של חייל למתוח ביקורת על המערכת הצבאית שהוא חלק ממנה. אני חושב שצה"ל צריך להשקיע בפרשה הזאת מחשבה עמוקה בכל הסוגיות המרכזיות שהיא מעלה".

במה שונה הפרשה הנוכחית מפרשות מביכות אחרות לצה"ל שהחלו אף הן ברשתות החברתיות?

"במהלך מבצע 'עמוד ענן' בעזה, התחילה 'מיני אינתיפאדה' ביהודה ושומרון. היא לוותה בעשרות סרטונים מביכים על חיילי צה"ל, שמתקשים להתמודד עם התפרעויות, ונהדפים בידי הפלסטינים. סיקרנו את זה גם במהדורות ובעיקר ב"צינור לילה", והיה שם ניצוצות של מחאה פייסבוקית של חיילים, אבל היא לא התרוממה גם בגלל המבצע בעזה שהאפיל על הכל, וגם כנראה כי החיילים עוד לא הבינו את הכוח של פייסבוק מול צה"ל. אפשר להתווכח אם זה טוב רע, אבל היום כבר ברור שלחיילים, באמצעות פייסבוק, יש יותר כוח מדובר צה?ל. זאת פעם ראשונה שמחאת לוחמים כובשת את הרשת ומביאה תוצאות, וזאת פעם ראשונה שחיילים מרימים ראש מול הפיקוד הבכיר, ויוצאים מנצחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully