וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הסכם הפיוס: בוטלה פגישת המו"מ עם הרשות

לשכת ראש הממשלה הודיעה על ביטול הפגישה הערב לאור ההסכם בין פתח וחמאס. נתניהו תקף את אבו מאזן: "מי שבוחר בחמאס לא רוצה שלום". בנט: "הרשות - גוף הטרור הגדול בעולם"

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

"מי שבוחר בחמאס לא רוצה שלום" - כך אמר הערב (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה להסכם הפיוס הפנים-פלסטיני שנחתם מוקדם יותר בין חמאס ופתח. במקביל, מלשכת ראש הממשלה נמסר כי פגישת המו"מ שתוכננה להערב בין נציגי ישראל והרשות בוטלה לאור הפיוס.

"אמרתי הבוקר כי אבו מאזן צריך לבחור בין שלום עם ישראל לבין הסכם עם חמאס, ארגון טרור רצחני הקורא להשמדת מדינת ישראל ומוגדר הן בארה"ב והן באיחוד האירופי כארגון טרור", אמר נתניהו, "הערב, בזמן שעדיין מתנהלות שיחות להארכת המו"מ, אבו מאזן בחר בחמאס ולא בשלום".

חבריו של נתניהו לקואליציה האשימו אף הם את הרשות בשילוב ידיים עם ארגוני הטרור, אולם בשמאל דווקא אמרו כי ההסכם, אם ייושם, הוא חיוני ומהווה הזדמנות לישראל. ההסכם הפלסטיני משמעו הקמת ממשלת אחדות שתשלוט הן על הגדה והן על רצועת עזה בתוך חמישה שבועות.

תהליך השלום - כותרות נוספות
"יש התקדמות בשיחות, אלה ימים מכריעים"
הבית היהודי: "צריך לגרש את הרוצחים"
אבו מאזן: "נדבר עם ישראל גם לאחר המשא ומתן"

"חתימת הסכם המיזוג של הפתח, הג'יהאד האיסלאמי וחמאס מכניסה את המזרח התיכון לעידן מדיני חדש. הרשות הפלסטינית הפכה לגוף הטרור הגדול בעולם, 20 דקות מתל אביב", אמר יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. הוא טען כי המסקנה מהמהלך היא שעל ההנהגה בירושלים לחדול מהמו"מ עם הפלסטינים. "כמו שהאמריקנים לא מדברים חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ואל-קאעדה, גם ישראל צריכה להיות ברורה: עם רוצחים לא מדברים". חברתו לסיעה, ח"כ איילת שקד, הוסיפה: "מהיום אבו מאזן הוא הכתובת לכל קסאם".

סגן שר החוץ זאב אלקין אמר שחתימת ההסכם והקמת ממשלת אחדות בין אבו מאזן לחמאס "חושפת פעם נוספת את אחדות המטרות האמתית בין מחבלי חמאס למנהיגי הפתח שבראשן השמדת המדינה היהודית". לדבריו, "לא צריך להיות מופתע מכך שמי שמסרב אפילו לדון על הכרה במדינה יהודית בגבולות כלשהן ומשלם משכורות עתק למחבלים פלסטינים שרצחו ישראלים ויושבים בכלא הישראלי, מצא בסוף את מקומו הטבעי בחיבוק החם של רוצחי החמאס".

גם האחראית על המשא ומתן מטעם ישראל, שרת המשפטים ציפי לבני, נשמעה מיואשת מההתפתחות וקראה לבחון את ההשלכות של ההסכם. "מדובר בהתפתחות בעייתית מאוד שפוגעת במאמצי השלום שמתקיימים באינטנסיביות ובסיכוי שנוצר רק לאחרונה", מסרה לבני בהתייחס להסכם הפלסטיני, "חמאס מסרב לקבל במשך שנים את תנאי הקוורטט הכוללים הכרה בישראל, הפסקת האלימות והכרה בהסכמים שנחתמו בין ישראל לפלסטינים. נוכח המצב החדש, ישראל צריכה לבחון את המשמעויות ולשקול בהתאם את צעדיה".

"נתניהו דחף את אבו מאזן לחמאס"

מנגד, כאמור, במפלגת העבודה ובמרצ היו זהירים יותר, ונטו להאשים את נתניהו במצב. ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג טען כי ההסכם - שלא ברור אם יחזיק מעמד - הוא תוצאה של היעדר יוזמה מדינית של ראש הממשלה. "נטל ההוכחה לגבי משמעותו הוא על אבו מאזן ומבחנו יהיה האם יש 'נשק' אחד לרשות, דבר שלא התממש בעבר. יתרונו האפשרי הוא בכך שיכניס בעתיד את עזה למשוואה של הסכם עם הפלסטינים".

ח"כ עמר בר לב (העבודה) ציין כי מדובר ב"התפתחות מעניינת" שיכולות להיות לה השלכות חיוביות בטווח הרחוק. "בעוד שבכל דיון על סוגיית ההסכם עם הפלסטינים עולה הטענה נגד אבו מאזן - שהוא אינו מייצג את כל העם הפלסטיני, כעת, אם אכן יתממש ההסכם, לא יהיה עוררין על סמכותו. אם יימשך המו"מ והמצב בשטח ישתפר, יהיה לנו סיכוי טוב יותר להגיע להסכם אמין, יציב וישים", אמר בר לב. לצד זאת, מודע לסיכון שבמיזוג, הבהיר הח"כ מהעבודה כי אם תוצאות ההסכם בשטח יהיו רעות לישראל, "נדע לפעול בהתאם ללא אשליות".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלטענתה היה זה שעיכב את המו"מ והוביל את יו"ר הרשות בלית ברירה לשאת ולתת דווקא עם חמאס. "נתניהו דחף את אבו מאזן לחמאס ועכשיו מבקש ממנו לבחור בין ישראל לחמאס. זו בקשה המנוגדת לאינטרס הישראלי. כל פיוס בין הגדה לעזה הוא חיוני, כל עוד ההסכם בין אבו מאזן לישראל מחייב גם את חמאס – ובראש ובראשונה: הפסקת האלימות".

בזמן מעמד הצגת הסכם הפיוס, תקף חיל האוויר בצפון רצועת עזה - כשהיעד הוא לכאורה המחבל שהיה אחראי על שיגור הרקטות לעבר ישראל שלשום, בחג השני של פסח. לפי הפלסטינים בתקיפה נפצעו שבעה בני אדם, בהם ילדים. דובר צה"ל אישר כי ניסיון הסיכול נכשל. בהמשך, שיגרו ארגוני הטרור כמה רקטות לעבר ישראל, שלא גרמו לנזק או לנפגעים.

"תקיפת חיל האוויר בעזה בעת חתימת הסכם האיחוד של פתח והחמאס היא טעות חמורה, בזמן ובמקום", אמר ח"כ נחמן שי (העבודה) טרם ירי הרקטות. "מעשה כזה יתקבל כניסיון לחבל בכח בפיוס, ומעמיד את ישראל שוב כמי שמכשילה כל סיכוי להסדר ומשחקת לידיהם אבו מאזן והניה".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il
לפניות לכתב אמיר תיבון - amir.tibon@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
הפיוס הפלסטיני בעזה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully