וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב חוששת שפטור מוויזה לישראלים יקל על ריגול בשטחה"

שר החוץ קרי אמנם הורה לקדם תכנית שתפטור ישראלים מהנפקת ויזה בארץ המוצא, אולם בוושינגטון מדווחים כי גורמי המודיעין חוששים מריגול, ואף ציינו זאת בשימוע מסווג

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
סיבות לדאגה? אובמה ונתניהו בבית הלבן, פברואר 2014/רויטרס

בעלת הברית הקרובה ביותר? גורמים בקהילת המודיעין של ארצות הברית חוששים כי צירופה של ישראל לתכנית הפוטרת מהוצאת ויזה בשגרירות האמריקנית תגביר את הסיכון לריגול ישראלי – כך מדווח האתר Roll Call המדווח מהמתרחש מבתי הקונגרס בוושינגטון. אתמול פורסם כי שר החוץ ג'ון קרי הורה לבחון את מדיניות הענקת הוויזות לישראלים, בעקבות עלייה חדה בשיעור הדחיות של ויזות לבני 26-21, ולאחר שהתקבלו במשרדו טענות בנושא מצד מחוקקים יהודים. במסגרת ההצעות בנושא שהוצגו במכתב ששיגרה עוזרת של קרי לחברת בית הנבחרים ניטה לואי, נכתב כי שר החוץ האמריקני הורה להקים קבוצת עבודה אמריקנית-ישראלית שתסייע לקדם את התאמתה של ישראל לתכנית Visa Waiver. זו כוללת כיום 38 מדינות, בעיקר מהאיחוד האירופי, והיא מאפשרת לאזרחיהן לשהות בארה"ב במשך 90 יום מבלי שהנפיקו ויזה מבעוד מועד בשגרירות האמריקנית בארץ מוצאם.

עוד בוואלה! חדשות:
שלב אחר שלב: הטעויות שהובילו לאסון המעבורת
ילד בן 11 נמצא תלוי ללא רוח חיים בביתו בדרום
אוקראינה: המנשרים האנטישמיים בדונייצק - מזויפים

שגרירות ארצות הברית בתל אביב. AP
עומדים בתור בשגרירות ארה"ב בתל אביב/AP

ואולם, לפי הדיווח ב- Roll Call שנסמך על גורמים בקונגרס, לאחרונה הודו לראשונה גורמי מודיעין בוושינגטון הבירה כי סוגיות הקשורות למודיעין ולביטחון לאומי מהוות גם הן שיקול באי-צירופה של ישראל לתכנית.

עד כה אמרו גורמים רשמיים כי התנגדו לכך בשל שתי סיבות עיקריות: הדרישה לשיעור סירוב ויזות מרבי של 3%, ונקיטת צעדים הדדיים מצד ישראל. באשר לסיבה הראשונה, מוקדם יותר השנה דווח כי שיעור הסירוב לישראלים המבקשים ויזה האמיר ל-9.7%, זינוק של 80% מ-2012. באשר לאחרונה – בחודש שעבר אמרה דוברת משרד החוץ ג'ן סאקי כי ירושלים מסרבת לנקוט צעד דומה ומפלה אמריקנים ממוצא ערבי שמעוניינים לבקר בארץ.

"קהילת המודיעין בארצות הברית מודאגת שצירוף ישראל לתכנית Visa Waiver תקל על מרגלים ישראלים להיכנס למדינה", אמר עוזר בכיר בבית הנבחרים. לפי הדיווח, כמה עוזרים נוספים בקונגרס אמרו גם הם כי גורמים בקהילת המודיעין, כמו גם גורמים במשרדי החוץ וביטחון הפנים, הביעו חששות דומים בשימוע מסווג בהשתתפות מחוקקים בוועדת החוקה של בית הנבחרים, המחזיקה בסמכויות הנוגעות להנפקת הוויזות.

גורם אמריקני רשמי אישר את דבר קיומו של השימוע, ואמר כי השתתפו בו גורמים ממשרדו של ראש המודיעין הלאומי ג'יימס קלאפר, מה-FBI ומהמשרד העוסק בסיכול ריגול מצד מדינות אחרות.

עוזר בוועדת החוץ של בית הנבחרים אמר כי יו"ר הוועדה, רוברט גודלאט, "שמע השגות מקהילת המודיעין לגבי צירופה של ישראל לתכנית בגלל דאגה שהדבר יאפשר כניסה של מרגלים ישראלים". ועדת החוץ עודכנה אף היא בהשגות.

השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק הפצירה זה מכבר בקונגרס לפטור את אזרחי ישראל מהצורך בוויזה, כמה מחוקקים בוושינגטון מנסים לקדם זאת באמצעות חוקים שונים או שינוי תקנות בנוגעות לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully