וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל ההוסטל: גברים מכים חוזרים הביתה ללא טיפול

עדויות עובדים מבית נועם, הוסטל המתמחה בטיפול בגברים אלימים, חושפות תמונת מצב עגומה: התקציב קוצץ, העובדים נוטשים ותקרית אלימה חמורה גרמה למנהלת המקום לחשוש לחייה

קבוצת תמיכה לגברים אלימים בהוסטל העומד בסכנת סגירה, פברואר 2013. ערן גילווארג
קבוצת תמיכה לגברים מכים/ערן גילווארג

"השגרה הייתה אגרוף לכיוון אחד והשלכת חפצים כשהייתי עצבני, לא משנה מי עומד מולי, מי ייפגע. זה היה הפתרון הקל. אחר כך מתנצלים, מחבקים וממשיכים הלאה עד לפעם הבאה. לקח לי הרבה זמן ושני מעצרים להבין את המעגל הזה ולהחליט ש'עד כאן'. אבל בלי טיפול אמיתי, זה לא נגמר. לא משנה כמה פעמים תשכנע עצמך. אני חייב למקום הזה את החיים שלי", מסכם א', גבר אלים שטופל ב"בית נועם", הוסטל לגברים אלימים. "בלי סביבה מקצועית שמבינה אותך ואת הבעיה לעומק, זה לא עובד, ואז הפתרון הוא לצאת ולהיכנס מהכלא, עצבני עוד יותר, ותמיד יהיה מישהו שיישלם את המחיר".

אלפי גברים שהיו במצבו של א' חייבים את חייהם החדשים ל"בית נועם": מגדלור בודד המתמחה בטיפול בגברים אלימים. זה סיפור על הוסטל קטן שעושה את העבודה שנים ארוכות, אך מול אינטרסים וקיצוצים, גם לטובי המוסדות אין ממש סיכוי. כך אותו מקום שהיווה כתובת יחידה ומודל לטיפול בגברים אלימים הולך וקורס - וכל זה בחסות משרד הרווחה.

בית נועם הוקם בשנת 1997 בהרצליה על ידי עמותת בית נועם שניהלה את המקום וצברה ותק וניסיון מקצועי רב בתחום הטיפול בגברים אלימים. מהר מאוד הפך המקום היחיד בארץ לטיפול בגברים אלימים למודל ובעקבותיו קמו שני "בתי שלב": בתים המטפלים בגברים אלימים שהוצא נגדם צו הרחקה מהבית, כשאלו מתבססים על תכניות הטיפול של בית נועם.

אלא שעל פי עדויות שהגיעו לוואלה! חדשות מפי עובדים ועובדות לשעבר במקום, עולה כי אותו מקום שהעניק טיפול מקצועי ואיכותי למצוקה הולכת וגוברת בחברה, הולך וקורס בחסות משרד הרווחה. המשרד מציב תנאים בלתי אפשריים להפעלתו של ההוסטל, אך ממשיך להפעילו בכסות של מקום טיפולי. "כיום ההוסטל אולי מקרטע, אבל מרכז היום כלל לא מתפקד ולא ניתנים בו טיפולים", מעידה עובדת במקום. "חילופי גוף מפעיל וקיצוצי תקציב מצד משרד הרווחה, הוביל לכך שהמקום לא מצליח לגייס עובדים, כך שבמשך תקופה ניתנו רק שני טיפולים במקום החמישה הנדרשים על פי תכנית הטיפול, והיום אין טיפולים כלל. נותר מצב מגוחך בו גברים מגיעים למרכז היום, אך בפועל עוסקים בעבודות צביעה או ניקיון, כי פשוט אין צוות שיעבוד איתם. הם עצמם מתוסכלים, כי הם מרגישים שהם מבזבזים את זמנם והדבר רק מגביר את סיר הלחץ בו הם נמצאים. כל זה, בזמן שבית המשפט בטוח שהגברים שהוא שולח למקום מקבלים טיפול אינטנסיבי שיוציא אותם לקהילה כאנשים משוקמים. הפכנו להיות עלה תאנה שעלול להוות סכנה ממשית לציבור".

"נדרשנו לספק את אותו השירות במאות אלפי שקלים פחות"

בית נועם נחשב מקור לגאווה במשרד הרווחה וכמודל מוצלח לטיפול בגברים אלימים. הידרדרותו החלה עוד בשנת 2010, אז חל מפנה מסוים ביחס המשרד למקום, מסיבותיו שלו. "משרד הרווחה החל לצמצם את מספר הגברים שהפנו לטיפול אצלנו מבלי לספק הסברים. זה לא שקיימים מוסדות מקבילים, אך נדרשנו להמשיך לספק את אותו השירות עם פערים של מאות אלפי שקלים", מסבירה ענת שרף, לשעבר מנכ"לית עמותת בית נועם למניעת אלימות במשפחה. "המצב במשרד הרווחה הוא שברגע שמישהו ראה משהו שלא מצא חן בעיניו, יכול היה לייבש אותנו וככה חודשים שלמים לא קיבלנו הפניות".

כך, במשך למעלה משנתיים, ייבש משרד הרווחה את ההוסטל, מה שהוביל לגירעון תקציבי של 235 אלף שקלים בשנה - ולגירעונות יש מחיר: "נאלצנו לקצץ בהדרכות לצוות, לקצץ טיפולים, לעבור מקבוצות עם שני מנחים למנחה אחד וכל אלו נקודות מהותיות שפוגעות באיכות הטיפול שמקבל אדם. לא מדובר בטיפולי מותרות אלא בטיפולים שנועדו לסייע בסופו של יום לקהילה", מבהירה שרף. בחודש מאי ייצא המשרד למכרז חדש לאיתור עמותה מפעילה, תוך הכנסת שינויים דרמטיים בדרישות, לצד הפחתת גובה התשלומים שיישלם בגין כל מטופל. עוד נקבע כי המקום, בנוסף לפעילותו כהוסטל, יפעיל מרכז יום ויבטל את תשלום ההשתתפות העצמית של הגברים.

"עשינו בדיקות עומק מקיפות לגבי דרישות מכרז, ואחרי ניסיון של 15 שנים בהפעלת ההוסטל לא ראינו יכולת אמיתית להמשיך ולבצע את המשימה בצורה איכותית ואמינה, בתעריפים החדשים שקבע המשרד," אומרת שרף, שצירפה למעטפת המכרז מכתב נלווה בו פירטה תעריפים אותם מבקשת העמותה על מנת להמשיך פעילותה, פערים הנעים בין אלף ל-3,000 שקלים לאדם. מצב זה הוביל לדחיית המכרז פעמיים, עד להגשת הצעה אחת נוספת של עמותת קשת, בראשה עומד פקיד רווחה ותיק לשעבר, ד"ר מאיר חובב, שזכתה במכרז.

"כשמביאים אנשים ללא ניסיון יש מחיר אותו משלמים המטופלים"

כל אותה העת התנהל ההוסטל במינימום פעילות רק על מנת לקיימו, כשהתקווה הייתה כי העמותה החדשה תייצב את המקום, אך גם זו נגוזה מהר מאוד. "עברנו חצי שנה קשה בה העמותה היוצאת לא רצתה להשקיע כסף ועם התנאים שאפשר משרד הרווחה, העובדים הוותיקים המנוסים לא הסכימו להישאר. מסיבה זו, גם היה קושי גדול בגיוס עובדים חדשים", מעיד עובד לשעבר במקום. "נוצר מצב בלתי אפשרי בו דורשים מאיתנו לעבוד קשה יותר בשביל תנאים מופחתים, וכל זה נובע מכך שמשרד הרווחה מעורב מאוד מקצועית, אך נסוג מכל הנושא התקציבי, ומצפה שהכל התנהל במציאות שאינה ריאלית".

מצב בלתי אפשרי זה הוביל את צוות המקום להחליט על הפסקת קליטת גברים חדשים, בניגוד לעמדת משרד הרווחה. "התנהלות העמותה החדשה ואופן ניהול המשא ומתן עם העובדים היה מזעזע", מעידה עובדת לשעבר. "השתמשו בטקטיקות של 'בואו תתחילו ויהיה בסדר', תוך שמציעים לעובדים סוציאליים שכר נמוך משכר ענפי והם אף פנו לאיגוד העובדים הסוציאליים בעניין. לבסוף, כשלא הצליחו לגייס עובדים, ההוסטל נסגר והמטופלים פוזרו".

"אם המצב לא היה מספיק חמור, גם מנהלת המקום, אילנית כהן, הודיעה למשרד הרווחה על עזיבת התפקיד. אך איומים שונים מצד העמותה והמשרד הותירו אותה במקום", אמר גורם טיפולי חיצוני המעורה באירועים. "היו שגרמו לה להבין שאם היא תעזוב, שמה יוכפש בצורה שתקשה עליה למצוא עבודה אחרת בתחום ואף טענו שמצפים ממנה לעבוד בהתנדבות, אם זה מה שנדרש. אנחנו קהילה טיפולית קטנה ויש גורמים שבחרו לנצל זאת כדי להחזיק אותה במקום ולשמרו שלא יקרוס סופית".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אישה מוכה. ShutterStock
בלי טיפול אמיתי, זה לא נגמר/ShutterStock

אחרי חודש וחצי נפתח המקום מחדש. "אילנית הצליחה לאסוף קבוצת עובדים צעירים לא מנוסים אך עם המון פוטנציאל," מספר עובד לשעבר, "אז אמנם הם היו חסרי ניסיון בתחום האלימות אך היה להם זיק בעיניים. הם נכנסנו לעבודה מיידית, אז גילו את התנאים בהם נדרשים לעבוד. כשמביאים אנשים ללא ניסיון שנדרשים ללמוד תוך כדי תנועה יש מחיר אותו משלמים המטופלים ועלולה לשלם גם הקהילה", הוסיף העובד, "כרגע יש מטופלים השוהים בבית ופשוט לא מקבלים מענה וכשייצאו מכאן, כל המערכות יהיו בטוחות שהם טופלו במקום, אך בפועל הוא נשלח חזרה לקהילה בלי טיפול מתאים".

התקרית האלימה: "הרגשנו שבכל רגע נתון משהו יכול לקרות"

ואכן המצב המשיך להידרדר כד שבדצמבר האחרון הרגיש הצוות שהמקום מתקרב לנקודת רתיחה. "ראינו שעם הזמן נשלחים לכאן גברים ברמת מסוכנות גבוהה ואיש לא נתן על כך את הדעת והרגשנו שבכל רגע נתון משהו יכול לקרות. התרענו על כך לא פעם", מספרת עובדת. "אך גיבוי או פעולות לא נראו - לא מצד העמותה המפעילה ולא מצד משרד הרווחה".

האירוע החמור אותו חזו לא איחר לבוא: בחודש ינואר טבח אחד הגברים בארנבים שגודלו במקום לצרכים טיפוליים. "לכולם היה ברור שמדובר בפעולה שנעשתה כאיום מרומז נגד אילנית", אומרת העובדת. "היו שדיברו במונחים של גבר שרוצח את ילדיו כדי להכאיב לאישתו וזה באמת מה שהיה כאן. הדבר המפתיע היה שאיש במשרד הרווחה או בעמותה לא עשה דבר ואף דרשו מאיתנו להמשיך כאילו דבר לא קרה".

בעקבות האירוע הפך צוות העובדים לחסר אונים וחש חשוף וללא גיבוי. "אילצו אותנו להישאר שם עם מי שביצע את זה מבלי שאיש יודע אם יעצור בארנבים", מתארת העובדת. "עוד הגדילו ברווחה לעשות ואחרי שהסברנו לגברים שיש לבדוק מי עשה את זה ולפלוט אותו מהמסגרת, כי מדובר במהלך מסוכן שלא מאפשר המשך טיפול בבית ורמזנו כי אם לא יימצא האדם הבית עלול להיסגר, הגיעו בשבת מפקחת ההוסטל והאחראית ממשרד הרווחה, בלי ידיעת הצוות, ואמרו לגברים שלא משנה מה יהיה - הבית לא ייסגר. וכל זה בזמן שאילנית יושבת בביתה מפוחדת ומאוימת ללא תמיכה של איש. ברגע אחד ייתרו אותנו".

"כואב לראות מה שקרה עם המקום הזה כי הוא עשה עבודה מצוינת בתחום אלימות גברים, ואין גוף מקביל בישראל שעושה אותה העבודה", אומר אותו גורם חיצוני המכיר היטב את בית נועם. "בינתיים גם אילנית כהן עזבה, העמותה כאמור התחלפה, עובדים באים והולכים, ורק משרד הרווחה נותר בתמונה, מה שמעיד ששם כנראה הבעיה".

כיום בית נועם פועל באופן רשמי, אך בפועל נראה כי מדובר יותר בשירותי אכסניה שמאפשרת למשרד הרווחה להתגאות בטיפול בגברים אלימים. "היה כאן פרויקט מדהים שיצא לדרך וסיפק קבלות", מוסיף אותו גורם. "מתוך היכרות אמיתית עם גברים אלימים, עדיף שגבר יטופל מאשר שישב שנה בכלא ללא טיפול, אז מצבו רק יחמיר והוא ייצא אחרי שנה טעון הרבה יותר. בית כזה חייב להתקיים, אך באחריות - וזה לא המצב היום. אם נותנים טיפול יש לתת אותו במלואו, כי טיפול חלקי מהווה רק כסת"ח עבור משרד הרווחה, כסת"ח שעלול להתפוצץ להם ולנו בפנים".

תגובת משרד הרווחה: המסגרת מצויה בהליכי התארגנות וייצוב

ממשרד הרווחה נמסר: "משרד הרווחה רואה בנושא הטיפול בגברים האלימים כחשוב ביותר ומהותי. בית נועם מהווה מענה ייעודי ויעיל בהפחתת דפוסי האלימות וקבלת כלים לשליטה בכעסים. לאור הצלחת מודל הטיפול שהוכח גם במחקרים, ועל מנת להרחיב את המענים הטיפוליים לאוכלוסיית הגברים האלימים, גיבש משרד הרווחה מודל טיפולי רחב הכולל כיום שלושה מסלולי טיפול: הוסטל, מרכז יום ומסלול אינטנסיבי משולב. הגברים מקבלים מענים מותאמים לצרכיהם".

"מטלות הניקיון ואחזקת הבית הינן חלק מהתפישה הטיפולית במסגרת ואלה מבוצעות בהתאם למודל הטיפולי", הוסיפו. "ביוני 2013 הסתיים מכרז ההפעלה של המסגרת ועמותה חדשה זכתה במכרז להפעלת הבית. על רקע החילופים בין העמותות הבית נסגר לתקפה של שישה שבועות לצורך התארגנות ומאמצע חודש אוגוסט פועל באורח קבוע. שכר העובדים משולם על ידי העמותה המפעילה. במסגרת התעריף המשולם על ידי המשרד, מחושב שכר העובדים הסוציאליים בסכום העולה על המינימום הענפי הקבוע בהסכם הקיבוצי בתחום העבודה הסוציאלית".

על האירוע עם הארנבות מסרו: "ביום 1.1.14 אירע אירוע שבו נמצאו ארנבות מתות בפינת החי. האירוע דווח למשטרה ונפתחה חקירה. בעקבות האירוע, משרד הרווחה תגבר את סידורי האבטחה במסגרת למען המטופלים והעובדים. המשרד התקין על חשבונו מצלמות אבטחה, לחצני מצוקה ואינטרקום וחודדו הוראות האבטחה. בשל חילופי מנהלות המסגרת מצויה בהליכי התארגנות וייצוב לרבות קליטת עובדים חדשים. לעניין טענת המנהלת כי נשארה בעבודתה לאחר שאוימה על ידי גורמי המשרד כי תתקשה למצוא עבודה בתחום: לא היו דברים מעולם. המנהלת בחרה מרצונה החופשי להישאר לעבוד במסגרת גם בתקופת סגירת הבית לצורך התארגנות וגם לאחר אירוע הארנבות".

לקריאה נוספת
חשד: צעיר מהצפון שבר את גולגולת בתו התינוקת
לבעל הלבנוני מותר לאנוס את אשתו אך אסור להכותה
החשוד בתקיפת אחותו: אסיר לשעבר עם עבירות אלימות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully