וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: איראן צימצמה בחצי את מלאי האורניום לפצצה

16.4.2014 / 10:56

ממעקב של סוכנות הגרעין של האו"ם, עולה כי טהראן מצייתת להסדרים שחתמה עליהם בהסכם הביניים. דיפלומט בווינה: איראן נחושה להשיב 4.2 מיליארד דולר שעוקלו מחשבונותיה

שר החוץ של איראן ג'וואד זריף עם נציגת האיחוד האירופי קתרין אשטון. וינה, אפריל 2014. AP
שרת החוץ של האיחוד האירופי, אשטון, עם עמיתה האיראני זריף, בשבוע שעבר בווינה/AP

איראן צמצמה באופן משמעותי את יכולתה להתחמש במהירות בנשק גרעיני, אחרי שדיללה במחצית את מאגרי האורניום המועשר שלה - כך קובע דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). הדוח צפוי להתפרסם בימים הקרובים.

שני דיפלומטים במטה סבא"א בווינה אמרו כי איראן מצייתת לתנאי הביניים של הסכם הגרעין עליו חתמה בחודש נובמבר האחרון. ההסכם נחתם מול שש המעצמות, וקובע כי איראן תתחייב לצמצם את תכנית הגרעין שלה, בתמורה להקלה חלקית בעיצומים הבינלאומיים.

בשבוע שעבר, הזהיר שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, כי המשא-ומתן לקראת חתימת הסכם הקבע עם איראן, מתנהל מנקודת מוצא שטהראן "מסוגלת לפרוץ לפצצה תוך חודשיים בלבד".

רוחאני: ניתן להגיע להסכם תוך חצי שנה

במסגרת הסכם הביניים, טהראן התחייבה לעצור את העשרת האורניום לרמת 20%, ולנטרל מחצית ממאגרי האורניום שכבר העשירה לדרגה הזו - כ-200 קילוגרמים - באמצעות הפיכתם למוטות דלק גרעיניים. איראן התחייבה לדלל את גם המחצית השנייה של המאגר, לאורניום בדרגת העשרה של לא יותר מ-5%. ישראל דורשת שבהסכם הסופי, איראן לא תורשה להעשיר אורניום לדרגה של יותר מ-3.5%.

עד חודש יוני, איראן אמורה לעמוד בכל ההתחייבויות שנתנה הסכם הביניים, לקראת חתימה על הסכם הקבע. אחד משני הדיפלומטים שנחשפו לתוכן הדוח של סבא"א, אמר אתמול (שלישי) כי מסתמן שאיראן החליטה להשלים את הליך דילול האורניום, שכן היא נחושה להגיע לשלב הבא של ההקלה בעיצומים. אם תוכיח איראן כי ביצעה את המוטל עליה, היא תוכל לקבל 4.2 מיליארד דולרים ממכירות הנפט שלה, הנמצאים בחשבונות בנק מעוקלים.

בימים אלה נמשכים המגעים בין איראן לשש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה. אתמול אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי "למרות שישנן סוגיות בעייתיות בשיחות הגרעין, המשא-ומתן הוביל עד כה לכמה הישגים, ואם המצב יימשך ברוח זו, ניתן יהיה להגיע להסכם תוך שישה חודשים". רוחאני נפגש עם אנשי עסקים, ואמר להם כי "גיבוש הסכם יתורגם להסרת העיצומים הכלכליים על איראן והשבת היחסים הבנקאיים עם מדינות העולם". דבריו צוטטו בסוכנות הידיעות אירנ"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully