וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשיש צומת מדיני, המתפרעים היהודים מתעוררים

3.4.2014 / 19:17

בחודש האחרון התרבו והתעצמו האירועים המכונים "תג מחיר", ובמשטרה טוענים שהדבר לא מקרי: כשנתניהו ואבו מאזן מדברים - נערי הגבעות מוציאים את זעמם על אזרחים פלסטינים

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: גדי וינסטוק

בסרטון: פעולת תג המחיר שבוצעה בגוש חלב

עם המו"מ - מגיע גם גל ההתפרעויות המכוערת: במהלך השבועות האחרונים, על רקע המשך המשא ומתן המדיני (הגם שדומה שעלה על שרטון), התרבו אירועי פשע על רקע לאומני נגד פלסטינים, או כפי שמכנים אותם בתקשורת, אירועי "תג מחיר". לפי גורם במחוז ש"י במשטרה, התזמון אינו מפליא: תמיד כשמגיעים לצמתים מדיניים מול הפלסטינים, מספר הגורם, נרשמת עלייה במספר האירועים הלאומניים נגדם.

רק הלילה התרחש אירוע נוסף כזה, כשאלמונים ניקבו 50 צמיגים של מכוניות בגוש חלב, וריססו גרפיטי על קיר סמוך: "רק גויים מפנים מארצנו". שלושה ימים קודם לכן רוססו כתובות נאצה על קיר מנזר ליד בית שמש. לילה קודם לכן, נתפס תושב המגורר באזור עלי בחשד שהצית עצים במטע זיתים של הכפר הפלסטיני תלפית. לדברי המשטרה, במקרה הזה החשוד נתפס על חם ולא תהיה לו אפשרות להתחמק מעונש.

כאן לא עוצרת השרשרת: מספר ימים אחורה, רוססו כתובות על מכונית של ערבי ביקנעם. הפלסטינים דיווחו על מספר אירועים בעלי אופי לאומני, כמו ניפוץ לוחות סולאריים בדרום הר חברון. לפני כן נוקבו צמיגי 34 מכוניות בבית חנינא, ו-19 מכוניות הושחתו במשולש. הרשימה המפוארת הזו, אגב, מסכמת רק את החודש האחרון. לדברי ארגון "יש דין", רק בשלושת השבעות האחרונים נרשמו אצלם עשר תלונות על אירועי אלימות שונים.

על פי הנתונים שהגיעו לוואלה! חדשות, במהלך שלושת השבועות האחרונים נרשמו אירועי פגיעה בעצים, על ידי הצתה, כריתה והרעלה, בכפרים תורמוסעיא, זיף, בורין, בית פוריכ וג'אלוד. על פי הנתונים נרשמו עוד מספר אירועים של תקיפת פלסטינים וזריקת אבנים של מתנחלים על פלסטינים.

עוד בוואלה! חדשות:
חשד ל"תג מחיר" בצפון: צמיגי 50 מכוניות נוקבו
כתובות נאצה רוססו על מנזר ליד בית שמש
צפו: מנקבי צמיגים בבית חנינא נתפסים "על חם"

תג מחיר בג'ש (גוש חלב). מרץ 2014. אדריאן הרבשטיין
אירוע ה"תג מחיר" בגוש חלב בו נוקבו צמיגי מכוניות, היום/אדריאן הרבשטיין

הגורם במשטרה מספר כי לבד מהמו"מ המדיני, גם הריסת המבנים הבלתי-חוקיים על ידי רשויות החוק בגדה מתסיסה את הגורמים הקיצוניים, ואלה פונים לאותן פעולות "תג מחיר" בתגובה. העובדה שרק השבוע נהרסו מספר מבנים באזור יצהר, עלולה להוות "סיבה" עבור אותם מתפרעים לצאת ולהשחית. גורם נוסף שעשוי לגרום לעלייה באירועים היא שליחתו של פעיל הימין הקיצוני דוד חי חסדאי לתקופת מאשר של שמונה חודשים, על רקע הרשעתו במספר תיקים שנפתחו נגדו, בהם תקיפת ערבי.

הגורם מציין כי לא במקרה, מרבית האירועים דווקא לא בוצעו ברחבי יהודה ושומרון. "הפעילות האינטנסיבית של היחידה לפשיעה לאומנית ללא ספק מפעילה לחץ על השטח וגורמת לעובדה שכמות האירועים מבוצעים מחוץ לשטחי יהודה ושומרון".

"הממשלה היא זו שגורמת לתסיסה"

בקרב המתנחלים נמתחת ביקורת על התנהלות המשטרה וגורמי הביטחון בנושא. גורמים מטעמם טוענים, בין השאר, כי המשטרה עושה לעצמה יחסי ציבור, ובלא מעט מהמקרים מדובר בכלל באירועי תג מחיר מבוימים על ידי פעילי שמאל ופלסטינים, או שמדובר בחשודים שבכלל לא תושבי יו"ש. בנוסף, טוענים המתנחלים שגם כמות אירועי הטרור מצד הפלסטינים גברה בעת האחרונה, לרבות אירועי זריקת בקבוקי תבערה ואבנים.

עוד מציינים גורמים ביהודה ושומרון כי כל אירוע, גם אם מדובר באירוע בעל אופי של סכסוך שכנים, מיד מקבל כותרת של "תג מחיר", למרות שלעתים אין שום קשר בין הדברים. ככלל, חלק נרחב מהמתנחלים מתנגדים לפעילות "תג מחיר", ומדגישים בין בפומבי ובין בחדרי חדרים כי תופעות אלו פוגעות בהם. לדבריהם, קיצוניים יש בכל מקום ואין לקשר זאת להתנחלויות. "תג מחיר זה מעשה של אנשים קיצוניים וכאלו יש בכל מקום", הם אומרים.

גם ביישוב יצהר החלו במדיניות חדשה של גינוי פעולות נגד הצבא ורק בשבת האחרונה לאחר שנזרקו אבנים על רכב של קצין בחטיבה דובר היישוב גינה את המעשה. על עצם אירועי התג מחיר אומר דובר יצהר, עזרי טובי, שזו אחריות הממשלה והיא זו שגורמת לתסיסה. בהתייחסו להרס המבנים הבלתי חוקיים, אמר: "הגיע הזמן להפסיק לגלגל עיניים ולהזדעק על כל גרפיטי קטן המופנה כנגד הערבים כאשר מעשי נקם כנגד יהודים נעשים על ידי ממשלת ישראל".

"זה הקטליזטור המעורר ומניע נערים מתוסכלים לקחת את החוק לידיהם. האחריות היא על ממשלת ישראל ומדיניותה הסלקטיבית מול מי ש'לא בא לה טוב בעיניים'", הוסיף.

בשיחה עם עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את הראל קורן, תושב אזור עלי שמעצרו הוארך לפני מספר ימים בחשד שהצית עצי זית במטע של הכפר הפלסטיני תלפית, הוא ציין כי הרבה פעמים מדובר בניסיון של המשטרה להתהדר בתפיסות של עבריינים בפשיעה לאומנית. עם זאת, אמר בן גביר, ניסיון העבר מלמד כי אין למשטרה הצלחה גדולה בנושא. לדבריו, מרשו נחקר מספר פעמים בעבר בביצוע "תג מחיר", אך "לפחות עד היום גם אם הוגש כתב אישום, וגם אם הושגה הרשעה. אין יותר מידי תקדימים, למורת רוחה של המשטרה".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully