וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טירוף פסח: עבדים היינו לעצמנו

יערה ישורון

2.4.2014 / 8:23

בכל שנה בפסח ניכרת תנועה כבדה במדפי חומרי הניקוי במרכולים. פתאום צצים עשרות מוצרים חדשים, כל אחד מיועד לניקוי בקטריה ספציפית, כי ניקוי כללי זה כבר מזמן "אאוט". הפרסומות תמיד יראו אישה שנראית מושלמת, יפה וחטובה, שבדיוק סיימה את המניקור וגם לנקות את הגז, הילדים מסתובבים סביבה נקיים, מאושרים ומדיפים ריח של מרכך כביסה, אף שהשנייה הם סיימו לקרצף את המקרר באקונומיקה. בעיתונים מדווחים על העבדים החדשים - הלוא הם ילדינו הקטנים והחמודים - ומעמיסים עמודים שלמים עם טיפים, לנשים כמובן, לגבי הטכניקה הכדאית לנקות את התנור ומה עושים בכתמים שלא יורדים מהשיש.

אוטוטו גם חופש פסח. אני יודעת את זה כי הילדים מזכירים לי את זה לאחרונה בכל יום כשהם חוזרים מביה"ס. לפי המסורת, הם יוצאים לחופשת הפסח כדי לעזור לאימהות לנקות. אולי צריך לעדכן את ההיסטוריה הזו - הילדים לא ממש עוזרים לאימהות לנקות מהסיבה הפשוטה שהאימהות לא בבית.

באופן מפתיע, האימהות המושלמות מהפרסומות לא באמת כל היום במטבח. בדרך כלל הן הולכות לעבודה גם בשבוע שלפני ליל הסדר, ויש לא מעט מהן שנאלצות לעבוד גם בחול המועד. ולא רק זה, מתברר שמעטים הילדים בגן שבאמת עושים עבודת סדר וניקיון יסודית שחוסכת מההורים את הצורך לנקות לאחר מכן. בבית שלנו החלונות יותר מלוכלכים אחרי "ניקיון" של הילדים מאשר לפני כן, אבל אולי זו בעיה בחינוך שלי.

ביהדות מקובל לכנות את הריטואל הזה "ספירלה" - בכל שנה אנחנו חוגגים את אותם החגים, כשלכל חג התכונות הקבועות שלו: בפסח מנקים, בראש השנה מתחדשים ובסוכות מארחים, אבל בכל פעם אנחנו נמצאים במיקום אחר בגובה הספירלה. את חג הפסח אנחנו מקבלים בכל שנה קצת אחרים: אחרי שנה שבה גדלנו, התבגרנו, התפתחנו. הניקיון הזה של פסח קורא לנו לנקות לא רק את התנור והמקרר, אלא אולי, בעיקר, את הדעות הקדומות, את המחשבות ואת הרעיונות שלנו. אולי בפסח של השנה נפקיע סוף סוף את הניקיון מאמא ונתחיל לנקות כולנו יחד.

הזמנים השתנו

כי הזמנים השתנו: האישה המושלמת שמנקה את הבית היא אמנם מושלמת, אבל לא תמיד במידות הגוף שמוצגות בפרסומות, בדרך כלל היא באמת עסוקה מאוד, אם כי לעיתים רחוקות בניקיון בלבד. היא בדרך כלל עסוקה הרבה יותר ביכולת לשאת במשרה מלאה שכוללת תשע שעות עבודה ביום במקרה הטוב, וגם לדאוג שהילדים לא יישארו לבד בבית בזמן שהיא ובן זוגה מנסים לפרנס אותם. בשבוע שלפני פסח היא עסוקה בזה במיוחד. אבל לא רק היא. אנחנו היום בעידן המשפחות החדשות: לא בהרכבן אלא במהותן. משפחות שבהן לא רק האישה מנקה ודואגת לילדים, אלא שבהן הגבר מבין שהבית והילדים שייכים גם לו, שאם הוא לא יקפל כביסה היא לא תתקפל לבד, ושאם הוא לא יקרצף את הסיר הוא כנראה יישאר מלוכלך, אלא אם כן אחד הילדים יקרצף אותו - בחופשת הפסח, כמובן.

הכותבת היא מנכ"לית משותפת ברדיו "קול הילדים" ויו"ר ארגון "הורים עובדים לשינוי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully