וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפיל את חומות האגו: המהפכה של אביב כוכבי באמ"ן

20.3.2014 / 16:05

איש השטח נהפך לאחד מראשי אמ"ן המשפיעים ביותר, ועד שיסיים את כהונתו הוא מתכנן לרסק ולבנות מחדש את קודש הקודשים של האגף: היחידות הטכנולוגיות. ובינתיים מתחמם מרוץ הירושה - מי בבוחשים בקלחת?

ראש אמ"ן, אביב כוכבי, במסיבת עיתונאים בנושא ספינת הנשק בקריה תל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
אלוף אביב כוכבי בכניסה למפקדת חיל הים בבסיס הקריה בתל אביב/דרור עינב

הראש של ראש אגף המודיעין אלוף אביב כוכבי לא מפסיק לעבוד. גם בשלהי הקדנציה שלו, שאמורה להסתיים בספטמבר, הוא ממשיך לחנך את פקודיו לחדשנות ולהטלת ספק במציאות הפנים-ארגונית ובתפיסות הרווחות על האזור כולו. זאת כדי לרדת לשורשם של דברים ולהגיע לאמת. לפני חודשיים הוא הורה ליצור תפקיד חדש לקצין בדרגת סגן אלוף: ראש ענף מב"מ - המערכה שבין המלחמות. על הקצין הוטלה משימת התיאום בין חטיבת המבצעים לחטיבת ההפעלה באמ"ן - בין מי שמנחה את מלאכת איסוף המודיעין למי שמבצע אותה בפועל, לקראת פעולות מורכבות, ולעתים חובקות עולם, כפי שהוכיחה חשיפת ספינת הנשק KLOS-C. המטרה: ליצור שיתוף פעולה בין הגופים ולייעל את העבודה בעידן שבו מידע עובר בשבריר שנייה מקצה אחד של הגלובוס לקצה השני.

כוכבי הפתיע רבים בקהילת המודיעין. קצין שטח עתיר ניסיון מבצעי ונטול קשר ישיר לקהילת המודיעין הפך לאחד מראשי אמ"ן המשפיעים ביותר. תא"ל (מיל') עמוס גלבוע, מחבר הספר "מר מודיעין" על ראש אמ"ן המיתולוגי האלוף אהרון יריב, נדרש ל-743 עמודים כדי לתאר את פועלו של יריב, בגלל אישיותו המרתקת ובשל העובדה ששירת בתפקיד לא פחות משמונה שנים משפיעות ומעצבות בעבור אמ"ן. אף שהקדנציה של כוכבי תסתכם בארבע שנות פעילות, ותיקי אמ"ן אומרים ספק בצחוק ספק ברצינות, כי אם יבקשו מגלבוע לכתוב ספר על כוכבי הוא לא יהיה לא פחות עבה, בגלל היקף השינויים שעשה באגף ובשל התהודה שלה הוא זוכה בזכות מבצעים חשאיים.

כוכבי דחף בכל כוחו לשינויים. הוא לא נרתע מהסיכונים הגדולים ועשה כל שביכולתו כדי להתאים את אמ"ן למציאות הדינמית. בינתיים השינויים שהוא הוביל הוכיחו את עצמם, ולא רק בהקמת יחידות או בהרחבה של מלאכת האיסוף לתחומים חדשים ופורצי דרך. אחד המהלכים החשובים היה ההחלטה להפיל חומות בתוך הארגון ולאפשר לקצינים מחטיבת המחקר לאייש תפקידים באמ"ן מחוץ לחטיבה ולהיפך, וכך לשבור מסורת של שנים. ההפריה ההדדית הביאה לפריחה מחודשת.

סוף עידן הפינוק

מהלך נוסף, מעורר מחלוקת, נוגע ביחידות הטכנולוגיות באמ"ן. קודש הקודשים של הארגון. לשם מגיעים הטובים שבטובים. היחידות הטכנולוגיות אחראיות על פיתוח וייצור מוצרים בעבור אמ"ן - מסיירת מטכ"ל ועד היחידות השונות ב-8200; סיווגן הביטחוני הוא מהגבוהים ביותר בצה"ל. הן עטורות פרסי ביטחון ישראל, וכל מי שמשרת בהן חתום על הצהרת שמירה על סודיות. כוכבי החליט לארגן מחדש גם אותן. התהליך כבר החל לפני כשנה וכעת מגיע לישורת האחרונה.

ותיקי אמ"ן מספרים כי זה עשרות שנים מדברים על איחוד היחידות הטכנולוגיות אבל מפחדים לגעת בהן. כוכבי הכריע בסוגיה וקבע כי עוד השנה יפורקו היחידות הטכנולוגיות השונות ויורכבו מחדש כגוף עוצמתי אחד, שיותאם במיוחד לעולם הסייבר ולאיומים שהתפתחו בשנים האחרונות מאז התפרצות האביב הערבי.

שיחת רקע עם הרמטכ"ל בני גנץ ברמת הגולן. פברואר 2014. ג'יליס
הכריע לטובת כוכבי. גנץ/ג'יליס

ראש אגף התקשוב האלוף עוזי מוסקוביץ' לא אהב את המהלך ומתח עליו ביקורת ישירה; השינוי שראש אמ"ן עומד לחולל יאפיל באופן משמעותי על יכולות שהיו שמורות עד כה לאגף התקשוב. בתוך כך הצליח כוכבי לרוקן מתוכן וסמכויות יחידה טכנולוגות בפיקודו של אלמ מ', הכפופה לאמ"ן אך שייכת לאגף התקשוב. הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ נדרש לפסוק בנושא, והכריע לטובת ראש אמ"ן. "זה לא משחק שווה כוחות", אומר קצין בכיר מהמטה הכללי. "אי אפשר להעמיד את כוכבי שמוכשר בימים אלו לתפקיד הרמטכ"ל העתידי מול אלוף אחר, מוכשר ככל שיהיה, ולתת להם להתמודד על הרכבת רעיון. התוצאה הייתה ידועה מראש". קצינים בכירים אחרים, שראו איך גנץ נותן לכוכבי גיבוי בלתי מתפשר, ירדו למדרון אחורי והנהנו בראשם כתומכים במהלך.

מה כוללת התכנית המהפכנית של כוכבי? עד היום, לכל יחידה כמו 8200 - היחידה לאיסוף מודיעין אותות ופענוח צפנים, 9900 - עוצבת המודיעין החזותי, ומערך המבצעים המיוחדים (מ"מ) הייתה יחידה טכנולוגית משלה, שפיתחה בעבורה את ה"כלים המיוחדים" והתשתיות ותחזקה אותם. בראש היחידות בלטה היחידה הטכנולוגית של אמ"ן; הסוד הכי כמוס של הארגון. כוכבי החליט לאמץ גישה של מרכז שירות אחיד. סביב השולחן יישבו מיטב המוחות וייתנו מענה איכותי יותר לכל הגופים באמ"ן. ועל מה הביקורת מבית? קצינים בכירים שהיו רגילים לקבל יחס ישיר ואישי מיחידת הבית, יידרשו כעת לעמוד בתור. דרישותיהם ייכנסו לרשימה ארוכה ויתועדפו לפי סדר דחיפות וחשיבות. במילים אחרות, זהו סוף עידן פינוק היתר.

"מדובר במהלך היסטורי שישנה את פני אמ"ן ויפיל את חומות האגו, אבל חשוב שהדרך תהיה מדודה ומחושבת", אומרים באמ"ן. לצד השבחים על הרעיון יש גם ביקורת על אופן יישומו. גורמים בכירים בצה"ל טוענים שכוכבי קבע תאריך יעד למימוש התכנית עד אוגוסט השנה - חודש בלבד לפני שהוא מסיים את תפקידו. "אי אפשר לחולל מהלך דרמטי מהסוג הזה כשהאדריכל המרכזי הוא ראש אמ"ן בכבודו ובעצמו ולא להיות שם כשזה קורה", אומר גורם המעורה בתהליך. "הוא אמור לעזוב חודש אחרי סיום המהלך הרחב ולהעביר את השרביט לראש אמ"ן הבא כשברקע תתבצע תחלופה נוספת בצמרת הארגון".

שוב הלוי צץ

ראש חטיבת המחקר תת-אלוף איתי ברון, שזוכה לשבחים רבים, יסיים בקרוב את תפקידו. על מקומו מתמודדים קצין המודיעין הראשי תת-אלוף אלי בן מאיר, שמכהן בתפקידו הנוכחי פחות משנה, ואל"מ ר', עוזר ראש חטיבת המחקר להערכה מדינית. בעבר היה אל"מ ר' קצין המודיעין של פיקוד הצפון בפיקודו של האלוף גדי אייזנקוט. קצינים באמ"ן טוענים שמדובר בהתמודדות לא שוויונית בין תא"ל לאל"מ ולא בתהליך מקצועי באמת. גם ראש חטיבת ההפעלה באמ"ן תא"ל ק', קצין מנוסה שגדל בצללים והפך למומחה בתחום המבצעים המיוחדים אמור היה לסיים בקרוב את תפקידו. בחינת השינויים הארגוניים באמ"ן דחתה את סוף הקדנציה שלו בשנה.

במקביל מתנהלת מלחמה חשאית על תפקיד ראש אמ"ן ה-19 של צה"ל. על הנייר, אלוף פיקוד המרכז ניצן אלון נראה כמועמד טבעי לרשת את כוכבי. מינוי של קצין איכותי כמו אלון ייראה כשלב בתהליך ההכשרה להתמודדות העתידית על תפקיד הרמטכ"ל, בדומה לתהליך שעובר כוכבי. במטה הכללי מזכירים גם את מפקד המכללות האלוף יוסי ביידץ שצמח באמ"ן ובתפקידו האחרון, שבו שימש בהצלחה, היה ראש חטיבת המחקר.

שם מפתיע נוסף שעולה שוב ושוב הוא תא"ל הרצי הלוי, עד לאחרונה מפקד אוגדה 91. בעבר ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו להפגין את חיבתו לקצין שצמח בסיירת מטכ"ל, בן למשפחת בית"ר השורשית, במינוי לתפקיד המזכיר הצבאי ובהענקת דרגת אלוף מהירה. הרמטכ"ל התנגד ונתניהו ירד מהעץ. אבל באהבה כמו באהבה, ולאורם של אינטרסים מגוונים, נתניהו לא מרפה וכעת נחשב הרצי מועמד רציני לרשת את כוכבי. כבר היו דברים מעולם. כדי לצרוב בתודעה את ההערכה שהוא רוחש להלוי, צידד נתניהו במינוי של הקצין לחבר בצוות יישום המלצות ועדת טירקל שחקרה את אירועי המשט הטורקי.

פרס ניחומים למועמד שלא יקבל את אמ"ן עשוי להיות תפקיד הנספח בוושינגטון, במקומו של האלוף יעקב עייש. שמו של האלוף ביידץ עולה כמועמד ראוי. בשיחות סגורות, הביע גם ראש אגף התכנון האלוף נמרוד שפר התעניינות בתפקיד - אם לא יקבל את הפיקוד על חיל האוויר. זה מחזק את ההערכה שבמגרש של הכחולים הכול פתוח. ראש מטה חיל האוויר תא"ל חגי טופולנסקי נושף בעורפו של שפר, וכך גם תא"ל עמיקם נורקין הצעיר, "הנסיך" של חיל האוויר, שבחירתו לא תפיל אף אחד מהכיסא. מה שברור כשמש הוא שצה"ל נכנס לתקופת שינויים מרחיקת לכת ולסדרת מינויים בכירים. הבחישות מאחורי הקלעים רק יתגברו ככל שנתקרב לקיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully