וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המשילות עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

11.3.2014 / 9:55

החוק השנוי במחלוקת, הקובע בין היתר כי אחוז החסימה יועלה ל-3.25%, עבר ברוב של 67 חברי כנסת, ללא מתנגדים וללא נמנעים. חברי האופוזיציה מחרימים את ההצבעה

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

אחרי מרתון דיונים, העבירו הבוקר (שלישי) חברי הכנסת את חוק המשילות השנוי במחלוקת בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 67 חברי כנסת, ללא מתנגדים וללא נמנעים. החוק קובע בין היתר כי אחוז החסימה יועלה מ-2% ל-3.25% – שהם ארבעה מנדטים. כמו כן, מספר השרים וסגני השרים יוגבל ל-18 ולארבעה, בהתאמה, כדי להפיל ממשלה, לא די בכך שיהיה רוב של 61 חברי כנסת שיצביעו בעד המהלך בהצבעת אי-אמון, אלא הם צריכים גם להסכים מראש על הרכב הקואליציה החלופית, כולל כל תפקידי השרים וקווי היסוד שלה. סעיף זה יקשה באופן מהותי על הפלת ממשלה.

עוד על חוק המשילות:
מול ספסלים ריקים: הקואליציה מעבירה את חבילת החוקים
דעה: מה עומד מאחורי העלאת אחוז החסימה?
חוק המשילות יאושר מעל ראשה של האופוזיציה

הצבעה על חוק המשילות בכנסת, מרץ 2014. נועם מושקוביץ
ספסלי האופוזיציה ריקים. ההצבעה על חוק המשילות, הבוקר/נועם מושקוביץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לחוק הבוקר בפתח ישיבת סיעת הליכוד. "אנחנו מציינים שנה לקואליציה. אמרו בהתחלה שהיא קואליציה חלשה מדי, עכשיו אומרים שהיא חזקה מדי", אמר נתניהו. "זה טוב לעם ישראל שיש לו ממשלה חזקה וקואליציה חזקה בכנסת, כי באמצעות החוזק הזה אנחנו יכולים להבטיח כפי שאנו עושים עם ביטחון ישראל, כלכלת ישראל, קידום החברה בישראל וקידום חוקים כפי שאנו עושים השבוע".

ראש הממשלה ציין כי חוק המשילות הוא חוק חשוב, וכי יש לדעתו צעדים נוספים שיש לנקוט בנושא. "עם ישראל זקוק לממשלה חזקה וליציבות ולמשילות ולפחות רסיסי מפלגות", טען נתניהו, "במובן הזה, זהו חוק שמחכים לו שנים רבות, הוא מובא עכשיו לכנסת ואין לי ספק שהוא יעבור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הצבעה על חוק המשילות בכנסת, מרץ 2014. נועם מושקוביץ
"עם ישראל זקוק לממשלה חזקה", נתניהו עם השרים שטייניץ וסער בהצבעה, היום/נועם מושקוביץ

חוק המשילות נחשב להישג עבור "ישראל ביתנו", על אף שגם סיעת "יש עתיד" הייתה מעורבת באופן דומיננטי בניסוחו וקידומו. מאחר שמדובר בשינוי חוק יסוד, היה צורך בתמיכתם של 61 חברי כנסת לפחות כדי להעבירו. העברת החוק היא חלק מחבילה של שלושה חוקים, יחד עם חוק הגיוס וחוק יסוד: משאל עם, שאותן יש לקואליציה עניין להעביר עד צאת הכנסת לפגרת החורף בעוד כשבועיים.

הסעיף המרכזי בחוק המשילות, העלאת אחוז החסימה, נתון במחלוקת חריפה בין הקואליציה לאופוזיציה. כל סיעות האופוזיציה קבעו עמדה משותפת נגד החוק, והחליטו להחרים את הדיונים ואת ההצבעה בנושא. כחלק מהמחאה, במקביל לדיונים המתנהלים במליאה, כינסו חברי האופוזיציה ישיבה אלטרנטיבית באולם אחר במשכן.

"בכו שהקואליציה חלשה מדי, עכשיו היא חזקה מדי"

שר החוץ אביגדור ליברמן דיבר במליאה בזמן ההצבעה, ותקף את יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג. "בכל פעם ששמעתי את בוז'י הרצוג, בא לי לחפש מטפחת ולבכות ולנגב את הדמעות. הצביעות זועקת לשמיים", אמר ליברמן. "בסך הכול אנחנו באחוז חסימה נמוך ממה שמקובל בעולם הנאור". בפתח דיון האופוזיציה, הגיב ח"כ הרצוג לדבריו: "איך יודעים שהקואליציה בהיסטריה? אביגדור ליברמן פותח במתקפת בלע כלפי כל מה שמייצגת האופוזיציה. אדוני שר החוץ, אתה בנית את מרבית הקריירה שלך מחוקי שנאה ומקמפיינים של הפחדה ואתה לא תושיב את האופוזיציה על כיסא קטן ונמוך.

בתום ההצבעה, כינס ליברמן מסיבת עיתונאים, ובה טען כי העברת החוק היא מפלה גדולה לאופוזיציה. "האופוזיציה הפכה לבית של גורמים אנטי-ציוניים, פוסט-ציוניים, חרדים ובכיינים. קודם בכו שהקואליציה חלשה מדי, היום בוכים שהיא חזקה מדי. היכולת להעביר את שלושת החוקים האלה מחזקים את הקואליציה בצורה דרמטית להמשיך עוד הרבה שנים".

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully