וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיא לואל: "נהיה סטנדרט ששחקן יכול לעבוד בחינם"

10.3.2014 / 15:30

יובל שרף, גיא לואל, אושרי כהן, דביר בנדק, יפתח קליין, יוליה פלוטקין ושחקנים נוספים חברי שח"ם משתתפים בסרטון חדש שמוחה על העסקת שחקנים ללא תשלום. "מרופאים ומעורכי דין לא מבקשים לעבוד בחינם", אומר לואל

יובל שרף, אושרי כהן, נתן דטנר, דביר בנדק, יפתח קליין, גיא לואל, זהר שטראוס, ורד פלדמן, גבי עמרני, יוליה פלוטקין, עידית טפרסון, אבי גריייניק, משה פרסטר ועוד שחקנים ושחקניות חברי שח"ם (ארגון השחקנים בישראל) משתתפים בסרטון חדש שעלה אמש ליוטיוב וקורא לשחקנים לא לעבוד בהתנדבות.

"מטרתו המוצהרת של הקמפיין", נמסר משח"ם, "היא להבהיר לשחקנים שהם בעלי מקצוע, ובעלי מקצוע לא עובדים בחינם. גם אם התירוץ של מציעי העבודה שהפרסום או החשיפה לבדם מספיקים. לצערנו, כארגון השחקנים בישראל אנחנו נאבקים כל הזמן בגופים - פסטיבלים, תיאטראות ועוד - שמציעים לשחקנים צעירים או מנוסים, בוגרי בתי ספר למשחק, לעבוד תמורת תשלום נמוך במיוחד או ללא תשלום בכלל. הקהל הרחב כלל לא מודע לכך שבאירועים רבים שבהם הוא משתתף, המבצעים העיקריים שעומדים על הבמה עושים זאת לעתים ללא תמורה".

הסרטון, שמתכתב עם סרטון האיידס משנות התשעים, מונחה על ידי יובל שרף, הופק ונכתב על ידי השחקנית עירית סופרן, וצולם ונערך על ידי דני איסרליס. קדם לו סרטון טיזר שבו שחקנים מביעים פליאה, "נראה לך?", על הצעה כביכול לעבוד ללא תשלום.

"המטרה של הקמפיין הזה היא להעלות את המודעות לכך שמשחק זה פרנסה ולא תחביב. הוא נועד לחדד את ההבנה הזאת", אומר גיא לואל, חבר הועד המנהל של שח"ם, ושחקן שהשתתף בין השאר בסרטים "חכמת הבייגלה" ו"למראית עין", ובסדרות "טלנובלה בע"מ", "האלופה", "חשופים", "פולישוק" ו"עממיות". "הרבה פעמים פונים לסטודנטים ומבקשים מהם להתנדב לפעילות כזאת או אחרת. מרופאים ומעורכי דין לא מבקשים לעבוד בחינם. אבל איכשהו נהיה סטנדרט ששחקן יכול לעבוד בחינם. זה תמיד מתלבש על זה ששחקנים מחפשים חשיפה באיזשהו מקום והרבה פעמים משוכנעים שזה ייתן להם במה. נורא קל לתת לשחקן תחושה שעושים לו טובה. יש תפיסה שזה לא מקצוע. אבל זה לא תחביב. כל יומיים נכנסים אנשים לבתי ספר למשחק ומחפשים מתנדבים, למשל לליצנות רפואית. גם אם אלה מטרות ראויות, אבל בסטנדרט ההתנדבות אנחנו מנסים להלחם. גם המון תכניות בוקר לא משלמות על השתתפות למרות שהן צריכות לפי ההסכמים החתומים".

"הבעיה", אומר לואל, "קיימת בין השאר בסרטי סטודנטים. שיהיה ברור, אני תמיד עושה סרטי סטודנטים כדי לעזור לדור הבא של הבמאים, כי בסוף זה ישתלם גם לי. אני ער לזה שלסטודנטים אין תקציבים. אבל לא ייתכן שסרט סטודנטים שהצליח מאוד, רץ בפסטיבלים בעולם וזכה בפרסים כספיים, לא יחזיר חלק מהכספים האלה לשחקנים. זה קורה גם בפסטיבלים שונים לתאטרון. פסטיבל עכו, למשל, התנהל במשך שנים רבות באופן כזה ששחקנים לא קיבלו כסף בכלל. לאחר ששח"ם עשו בלאגן, פסטיבל עכו האחרון התחיל לעלות על המסלול, ולשמחתנו הנהלת הפסטיבל הגיעה להכרה שצריך לשלם לשחקנים. לאחרונה הגיעו להסכם ראשוני עם הנהלת הפסטיבל, שלכל הפקה מגיע תשלום לשחקנים. נכון שהסכומים עדיין נמוכים".

- אגב, האם ניתן תשלום לשחקנים המשתתפים בסרטון הקורא לא לעבוד בהתנדבות?
צוחק. "לא ניתן תשלום, כי זאת מלחמה שלנו. זה פרו בונו. זה מצחיק לשאול את זה. זאת החלטה שלנו. אלו שחקנים ושחקניות שח"ם, והרבה מהם חברי הועד המנהל של שח"ם. זה לא היה יום צילום, זה לקח בדיוק 20 שניות להצטלם לפרסומת. זהו קמפיין ללא מטרות רווח". אמר והוסיף בחיוך: "בזמן הצילומים צחקנו על זה, למה לא משלמים על זה, איך אנחנו עובדים בחינם".

מסכימים עם מחאת השחקנים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully