וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה החליטה: נחרים הדיונים בכנסת על חוקי המריבה

9.3.2014 / 17:02

ראשי סיעות האופוזיציה לא ישתתפו בדיונים ובהצבעות על חוקי המשילות, הגיוס ומשאל העם. "מדובר בקואליציה היסטרית שמנסה להעביר חוקים מהותיים בברוטליות פוליטית", אמרו

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: מתן חדד

סיעות האופוזיציה יחרימו את הדיונים וההצבעות על חוקי המשילות, הגיוס ומשאל העם - כך הודיעו ראשי הסיעות שהתכנסו הערב (ראשון) בבית מפלגת העבודה בתל אביב על מנת להביע את עמדתם לקראת ההצבעות על שלושת החוקים המשמעותיים ביותר של מושב החורף. "למרות שמדובר באופוזיציה שאיננה הומוגנית כולנו מאוחדים סביב המאבק למען שמירה על הדמוקרטיה", מסרו ראשי הסיעות. לדבריהם, "מדובר בקואליציה חלשה והיסטרית בה איש אינו סומך על רעהו אשר מנסה להעביר חוקים מהותיים באמצעות ברוטאליות פוליטית".

החלטתם החריגה של ראשי המפלגות מגיעה על רקע כוונת הקואליציה להביא השבוע את שלושת החוקים לאישור במרתון הצבעות שייערך 72 שעות. באופוזיציה דרשו לתת לכל חוק שלושה ימי דיונים נפרדים, אולם יו"ר הקואליציה, יריב לוין, החליט להשתמש בסעיף בתקנון המעקר את הדיון בכנסת, כאשר קבע מראש שעה יעודה להצבעה על כל אחד מהחוקים, והקציב לכל אחד מהם 24 שעות.

עוד באותו נושא:
ברוב דחוק: "חוק המשילות" אושר בוועדת החוקה
חוק המשילות יאושר מעל ראשה של האופוזיציה
חוק משאל העם נפל, איזה מחיר שילמה הקואליציה?

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין בהשבעת הממשלה, מרץ 2013. מור שאולי
"העדפתו היא תמיד לקיים את הדיונים, קשים ככל שיהיו, במליאת הכנסת". יו"ר הכנסת אדלשטיין/מור שאולי

בלשכתו של יו"ר הקואליציה, יריב לוין, אמרו הערב כי אין בכוונתו לשנות את שעות ההצבעות שנקבעו, וכי אם לאחר פתיחת הדיון לא יירשמו חברי כנסת לדבר, המליאה תינעל עד לשעת ההצבעה. זאת, כדי למנוע מצב שבו שלושת החוקים יעברו בתוך שעות ספורות, מה שעשוי לחזק את דבריהם של נציגי האופוזיציה, שטענו כי ההצבעות והדיונים נעשים בחופזה וללא דיון רציני.

בתום התייעצויות בלשכת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הוחלט הערב כי המליאה תיפתח מחר בצהריים, וכי אם לא יירשמו חברי כנסת לדבר, המליאה תינעל וההצבעה תיערך ביום שלמחרת. בלשכת יו"ר הכנסת אמרו הערב לוואלה! חדשות: "לאדלשטיין כואב על החלטת האופוזיציה להחרים את הדיונים. העדפתו היא תמיד לקיים את הדיונים, קשים ככל שיהיו, במליאת הכנסת". עוד טענו בלשכת אדלשטיין כי סדרי הדיון סוכמו עם האופוזיציה בשבוע שעבר, "אך מסיבה שאינה ברורה לנו הם החליטו לחזור בהם".

בפתח הישיבה אמר חבר הכנסת איתן כבל, יו"ר סיעת מפלגת העבודה: "הזמנו את ראשי הסיעות על מנת שביחד נקבל את ההחלטות כיצד ייראו הימים הקרובים בכנסת ישראל. אנחנו נצא מכאן עם החלטה ברורה שתקבע את ההתנהלות שלנו בימים הקרובים". עוד הוסיף: "יותר מכל מה שמבטא את ההתנהלות המבזה של הממשלה וראש הממשלה הייתה העובדה שהוחלט להחתים את כל השותפות הקואליציוניות. זה נראה כאילו זה לקוח מתוך סרט על עולם הפשע. הם לא מסוגלים להביט אחד לשני בפנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ח"כ יצחק בוז'י הרצוג הודיע על התמודדותו בפריימריז של מפלגת העבודה מול יחימוביץ', אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
"ננקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי למנוע מהממשלה להעביר את החוקים". הרצוג/ניב אהרונסון

אחריו דיבר חבר הכנסת, גם הוא מטעם מפלגת, העבודה יצחק (בוז'י) הרצוג שאמר: "אנחנו מתכוונים לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי למנוע מהממשלה להעביר את החוקים". "אנו רוצים לשקול צעדים דראסטים וקשים לאור העובדה שהממשלה מתכוונת לנקוט בצעדים שלא נראו מאז קום המדינה – צעדים של שנאה, הדרת קבוצות דחיקת מפלגות לשוליים, סתימת פיות ומניעת דיון אמיתי בכנסת ישראל". "מה שקורה בממשלת ישראל מתחיל מזה שבנט לא מאמין לביבי וביבי לא מאמין ליאיר, ויאיר לא מאמין לציפי" אמר.

לטענת הרצוג, האחריות על אי-מניעת החוקים יושבת לפתחו של יו"ר הכנסת: "הוא זה שצריך לנקוט אחריות". שלישית דיברה חברת הכנסת זהבה גלאון, יו"ר מפלגת מרצ. "אין לנו אלא לבוא בתלונות לראש הממשלה, כי גם במאפיה יש קודים. כשהקואליציה מבקשת מהאופוזיציה שיחתמו זה אומר שהם לא מאמינים אחד לשני". "כשאני מסתכלת על הקואליציה הזאת רציתי להגיד שפני הדור כפני הכלב, אבל השופט חשין אמר לי: "אל תעליבי את הכלב שלי", אמרה גלאון.

אחרי לא פחות משבעה חודשי דיונים בוועדות הכנסת, עתידה מליאת הכנסת לדון בשלושת החוקים החל ממחר בשעה 11:00 ועד יום חמישי לפנות בוקר - יום אחד לכל הצעת חוק. בשבוע שעבר אושר סופית חוק הגיוס בוועדת שקד ועורר מהומה בציבור החרדי. יחד עם חוק הגיוס יתקיים בימים הקרובים דיון גם על חוק המשילות. אחד הסעיפים המרכזיים בחוק קובע כי כדי להפיל ממשלה לא יהיה די בכך שהאופוזיציה תגייס רוב של 61 חברי כנסת, כפי שהיה עד כה, אלא יהיה עליה להציג הרכב מלא לממשלה חלופית, הכולל את ראש הממשלה, השרים וקווי היסוד. סעיף זה יקשה באופן משמעותי על הפלת ממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully