וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן: "משמרות המהפכה מאחורי הברחת הנשק"

6.3.2014 / 15:23

אלוף אביב כוכבי טען כי ההשתלטות על הספינה שהייתה בדרכה לעזה מהווה מכה קשה לכוח הצבאי של המשטר האיראני. לדבריו, כוח קודס החל לבדוק מהיכן דלף המידע שהוביל לסיכול

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, אמר היום (חמישי) כי משמרות המהפכה באיראן היו מעורבות בהברחת הנשק הגדולה שסוכלה אתמול לפנות בוקר כאשר לוחמי שייטת 13 השתלטו על הספינה KLOS C שהייתה בדרכה מאיראן לרצועת עזה. במערכת הביטחון מעריכים כי חשיפת המבצע היוותה מכה קשה לכוח קודס של משמרות המהפכה, שהיו אחראים למבצע מתחילתו ועד סופו. לדבריו, כוח קודס חשב שהוא מצליח לשמור על סודיות, וכעת - לאחר הסיכול - יחלו אנשיו בבדק בית כדי לאתר את הדליפה שהובילה לחשיפת ההברחה.

מבצע בלב ים - כותרות נוספות:
ספינת הנשק בדרך לארץ: "דרוכים ולא לוקחים סיכון"
כשמפקד חיל הים הודיע לרמטכ"ל: "השתלטנו על ספינת הנשק"
הנשק שהיה מעלה את הג'יהאד לליגה של הגדולים / פרשנות

קצין בכיר בצה"ל העריך כי קיימת מתיחות בין נשיא איראן חסן רוחאני לבין מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני. זאת, כיוון שרוחאני מתנגד למהלכים מהסוג הזה מאחר שעל פי גישתו הם עשויים לפגוע במאמץ להגיע להסכם עם המערב בעניין תכנית הגרעין. מנגד, סולימאני דוחף לסייע לארגוני הטרור, כולל ברצועת עזה. הקצין אישר גם כי האמריקנים עודכנו בפרטי המבצע, אך לא לקחו חלק פעיל באיסוף המידע.

ראש אמ"ן, אביב כוכבי, במסיבת עיתונאים בנושא ספינת הנשק בקריה תל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
אלוף כוכבי במסיבת עיתונאים, היום/דרור עינב

קצין בכיר בחיל הים אמר הבוקר כי לפני היציאה אל הים נשקלו כלל האפשרויות לסיכול הברחת הנשק מאיראן לרצות עזה אך בסופו של דבר הוחלט לבחור בערוץ הימי. לדברי הקצין, "עיקר הקושי היה לאתר את הספינה בלב ים במרחק של אלפי מילים, וזה היה כמו לאתר מחט בערימה של שחת".

הקצין הדגיש כי עיתוי העלייה לספינה נבחר בהקשרי מרחב, זמן, מזג אוויר וגובה גלים, "חששנו שהצוות של הספינה יחשוב שאנחנו פיראטים, ולכן הזדהינו כבר מההתחלה כצבא ההגנה לישראל, וכשהקפטן הביט ימינה ושמאלה הוא ראה שתי ספינות טילם של חיל הים, כולל כלי שיט נוספים, מדובר היה בעוצמה שהוא לא היה יכול לסרב לה, ולכן העלייה לאנייה הייתה שקטה". הקצין סיפר כי לקפטן הטורקי ולשאר אנשי הצוות לא הייתה ידיעה על כך שיש אמצעי לחימה בבטן האנייה, ולאחר שאותרו הרקטות הובא הקפטן על מנת להיווכח כי אכן יש סיבה להשתלטות. "הקפטן הבין שרימו אותו ומדובר במבצע איראני מתוחכם".

הקצין הבכיר התייחס לתרחישים השונים שאליהם נערכו לוחמי שייטת 13 ולוחמי ספינות הטילים: "נערכנו לתרחישי קיצון, כגון ספינה עם חומרי נפץ, מחבלים מתפוצצים, כולל מלכודים על הספינה, ולכן התלוו אלינו מומחים לסילוק פצצות".

הקצין התייחס למועד הפרסום של המבצע בתקשורת ואמר כי לא ניתן לשמור על עמימות מרגע המעצר, מאחר והחוק הבינלאומי קובע כי עליך להודיע במספר ערוצים על עצם המעצר והפשיטה על הספינה. הקצין התייחס לפעילות החיפוש בבטן האנייה ואמר: "הלוחמים פעלו בתנאים קשים, כשהאנייה מיטלטלת והאוויר דחוס, ויש לפנות מקום בין הרקטות לשקי המלט. קיבלנו החלטה שבשל תנאים בטיחותיים נמתין לחיפוש בשאר המכולות בנמל אילת, כדי שדבר לא יתלקח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
טיל שנמצא על ספינה שנתפסה על ידי צה"ל מכיוון איראן לעזה. מרץ 2014. דובר צה"ל
אחד הטילים שנמצאו על הסיפון/דובר צה"ל

ההשתלטות על הספינה התרחשה אתמול לפנות בוקר, כ-1,500 קילומטרים מחופי ישראל. הספינה, מעליה התנוסס דגל פנמה, נתפסה ב-5:30. על הסיפון נתפסו עשרות טילי M-302 המסוגלים להגיע לטווח של מאה עד 200 ק"מ, שהוסתרו מאחורי שקי מלט. הטיל, בעל ראש קרבי של יותר ממאה קילוגרמים, מיוצר בסוריה בעזרת טכנולוגיה איראנית. אנשי חיל הים, שהשתלטו על הספינה ללא התנגדות, מובילים אותה כעת לחופי אילת, וההערכה היא כי ההפלגה תימשך כמה ימים.

איראן הכחישה מכל וכל את הטענות בדבר הברחת הנשק. עוזרו של שר החוץ האיראני לענייני מדינות ערב ואפריקה, חוסיין אמיר עבד אל-היאן, אמר בהצהרה לסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית כי "נושא זה מבוסס על שקרים מופרכים שחוזרים עליהם אמצעי התקשורת הישראליים". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס לטענות בלעג, כשצייץ בטוויטר: "צירוף מקרים בלתי-יאמן! תמיד אותם שקרים". הוא הוסיף כי ההשתלטות הוצאה לפועל "בדיוק בזמן בשביל הקמפיין השנתי האנטי-איראני של איפא"ק".

לפנות בוקר שוחח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, שנמצא עם כוחות צה"ל על גבי הספינה שעושה את דרכה לנמל אילת. נתניהו שיבח את פעולת לוחמי השייטת וביקש למסור ללוחמים: "עשיתם עבודה מצוינת, נקייה וחשובה למדינת ישראל. זהו הישג חשוב שמצטרף למבצעים הרבים שלכם, שרובם יישאר חשאי לעד. בשמם של אזרחי ישראל אני שולח לכם תודה רבה. שמרו על עצמכם ושובו הביתה בשלום".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully