וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט הרוסי אישר שימוש בכוח צבאי באוקראינה

נשיא רוסיה ביקש וקיבל מהפרלמנט אישור להכניס כוחות חמושים לחצי האי קרים. באירופה מודאגים מהתערבות רוסיה: "הוספת שמן למדורה". ראשי צבא אוקראינה מתכנסים לדיון חירום

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

המתיחות בין אוקראינה לרוסיה לגבי השליטה בחצי האי קרים גוברת: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיש בצהריים (שבת) בקשה לבית העליון של הפרלמנט הרוסי לאשר שיגור של כוחות חמושים לחצי האי קרים. "בהתאם למצב יוצא הדופן באוקראינה, האיום על חיי אזרחי הפדרציה הרוסית, ומצבת כוח האדם של הכוחות החמושים של אוקראינה בקרים, אני מגיש הצעה לשימוש בכוחות המזוינים של רוסיה על אדמת אוקראינה עד לנרמול המצב החברתי והפוליטי במדינה", הסביר הנשיא הרוסי.

המהפכה באוקראינה - סיקור מיוחד:
שכירי החרב של פוטין: "היחידות הסודיות" שפלשו לקרים
אוקראינה: "רוסיה שיגרה לשטחנו עוד 6,000 חיילים"
אובמה: "מחיר כבד לפעילות צבאית רוסית באוקראינה"

חברי "מועצת הפדרציה" - הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, דנו בבקשה של פוטין ואישרו אותה פה אחד. ההחלטה מאשרת לצבא הרוסי לפעול בכל שטח אוקראינה ולא רק בחצי האי קרים.כמו כן חברי הפרלמנט הרוסי קראו לפוטין לשקול את החזרת שגריר רוסיה מארצות הברית. נציג הקרמלין הודיע מיד לאחר אישור הבקשה של הנשיא פוטין, כי אין הכרח שהצבא יעשה באישור שימוש בטווח הזמן המיידי, וציין כי הנשיא פוטין טרם קיבל החלטה אם לשלוח כוחות למדינה.

בעקבות המהלך השנוי במחלוקת של הנשיא הרוסי, קרא היום הנשיא הזמני של אוקראינה, אלכסנדר טורצ'ינוב, לכנס ישיבת חירום של ראשי כוחות הביטחון במדינה.

נשיא רוסיה ולדימין פוטין. פברואר 2014. AP
מצפה לתגובת הפרלמנט. פוטין/AP

בעקבות המהלך הרוסי, שעורר זעם בקרב מדינות מערב אירופה וכן בקרב ארצות הברית, ביקשה בריטניה לכנס בדחיפות את מועצת הביטחון של האו"ם. גורמים בלוקסמבורג המשמשת כנשיאה התורנית במועצה אמרו כי חברי המועצה יתכנסו הערב בשעה 21:00 (שעון ישראל).

ויטלי קליצ'קו, יושב ראש מפלגת הברית הדמוקרטית לשינוי באוקראינה, קרא לגיוס כללי במדינה בעקבות המתיחות עם רוסיה. מוקדם יותר כלי שיט של משמר הגבול האוקראיני הושמו בכוננות קרב בחצי האי שבשטח אוקראינה, ועזבו את בסיסם על מנת למנוע השתלטות על בסיסים צבאיים וספינות בים השחור. סרגיי אסטחוב, גורם רשמי במשמר הגבול של אוקראינה, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" כי "כל הצעדים החוקיים" ננקטים. שר החוץ האוקראיני אנדריי דשיצייה התייחס להידרדרות ביחסים וטען כי רוסיה מסרבת לדון עם אוקראינה על הסכם אשר יבטיח את שלמותה הטריטוריאלית. כלי תקשורת בעולם דיווחו כי ברחבי אוקראינה אזרחים פרו-רוסים קיימו עצרות תמיכה במהלך.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר. רויטרס
חיילים רוסים בחצי האי קרים, היום/רויטרס

לצד המתיחות באזור, בעולם ממשיכים לגנות את התערבות רוסיה בקרים. שר החוץ של צרפת לורן פביוס הביע בצהריים את דאגתו עקב הדיווחים על תנועת כוחות צבאיים בחצי האי. "צרפת מודאגת מאוד מהדיווחים מקרים. אנו קוראים לכל הצדדים להימנע ממעשים שעלולים להגביר את המתיחות ולפגוע באחדותה של אוקראינה", נמסר בהודעה מטעם פביוס. עמיתו הגרמני, פרנק-וולטר שטיינמאייר, הזהיר כי ההתפתחויות מסוכנות וקרא לרוסיה להסביר את כוונותיה. "המצב אקוטי. מי ששופך שמן על הלהבות עכשיו, במילים או במעשים, עלול להביא להסלמה נוספת במצב", אמר.

במקביל, סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי הרשויות בחצי האי והצי הרוסי הפרוש בים השחור סיכמו שיאבטחו במשותף מבנים באזור, הנמצא בשליטת אוקראינה. מוקדם יותר היום אמר ראש הממשלה הנבחר בחצי האי קרים, סרגיי אקסיונוב, כי כוחות חמושים כבר מאבטחים חלק מהמבנים.

שדה תעופה שלישי יצא משליטה אוקראינית

קודם לכן, הודיע שדה התעופה הבינלאומי בסימפרופול, העיר הגדולה בקרים, כי המרחב האווירי שלו סגור ואין המראות ונחיתות במקום. "בשל הגבלות בשימוש במרחב האווירי, שדה התעופה השעה באופן זמני את הטיסות הנכנסות", נמסר בהודעה. אתמול השתלטו חמושים על שדה התעופה בסימפרופול ועל זה הצבאי שליד סבסטופול, ובצהריים דווח כי הייתה השתלטות שדה תעופה צבאי נוסף במזרח חצי האי.

קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר. רויטרס
חיילים רוסים בקרים/רויטרס

נשיא אוקראינה בפועל, אלכסנדר טורצ'ינוב, חתם היום על צו הקובע כי מינויו של ראש הממשלה החדש בקרים, סרגיי אקסיונוב הפרו-רוסי, בלתי חוקי. אקסיונוב מונה השבוע לאחר שחמושים השתלטו על בניין הפרלמנט האזורי. לפי הצו הנשיאותי, מהלך זה הפר את החוקה האוקראינית.

עדכון ראשון: 15:30

קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר. רויטרס
קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר/רויטרס
קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר. רויטרס
קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר/רויטרס
קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר. רויטרס
קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר/רויטרס
כוחות רוסיים בעיר סימפרופול בחצי האי קרים. 1 במרץ 2014. רויטרס
כוחות רוסיים בעיר סימפרופול בחצי האי קרים. 1 במרץ 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully