וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספורט החדש: הכה את משרתי הקבע

9.2.2014 / 12:52

בדיון הציבורי על תקציב הביטחון, הפכה הביקורת על צה"ל בכלל ומשרתי הקבע בפרט למשמיצה ומעליבה - מה שעלול לפגוע ביכולת של הצבא. אבירם אלעד, מג"ד במילואים, משיב אש

נדמה שלרגל פתיחת אולימפיאדת החורף בסוצ'י, הוכרז בישראל על ענף ספורטיבי חדש: הכה את צה"ל. ולא רק זה, אלא שמתווספים אליו גם ענפי המשנה: זלזל בקצין, לעג למפקד, והענף האהוב מכל: השמץ את הקריה.

בתקופה האחרונה מתנהל דיון ציבורי נרחב בשאלת תקציב הביטחון. זהו דיון מהחשובים בשנים האחרונות (בלי להמעיט מפרשת אייל גולן) וראוי שיערך. אבל, בפועל השתלט טרנד מדאיג ולא הוגן, במסגרתו הביקורת על צה"ל ועל מערכת הביטחון, הופכת ללא עניינית, משמיצה ואפילו מעליבה בחלק מהמקרים.

קצינים בצה"ל מספרים שבשבועות האחרונים הם נאלצים להתמודד עם גל ביקורת חסר תקדים שמושפע מאוד מהשיח התקשורתי והפוליטי סביב סוגיית התקציב.

קצין בכיר סיפר לא מזמן, שבזמן שהיה בדרכו הביתה, עצר בתחנת דלק לתדלק את רכבו הצבאי. אזרח שהוא לא מכיר עצר לידו, פתח את החלון ואמר לו בלגלוג: "מתדלק על חשבוני הא?". מיותר לומר שאותו קצין, שמשרת באחת הגזרות הבוערות ולא ראה את משפחתו מזה כשבועיים, נעלב עד עמקי נשמתו.

לא לשפוך את התינוק עם המים

הנה עוד סיפור הממחיש עד כמה השיח הציבורי-תקשורתי לא תמיד מחובר למציאות ורדוד: ג' שירת במשך כמה שנים כנגד ימ"ח (יחידת מחסני חירום) בבסיס במרכז הארץ. תפקיד עורפי, מנהלתי. לא תפקיד שהורגים בו מחבלים או אוספים מודיעין איכותי על נסראללה. ג' היה מגיע מדי יום בשעת בוקר מוקדמת, נכנס אל תוך מבני הפריקסט הישנים ומתחיל לסדר ציוד. בחום הכבד של הקיץ, בקור המטריד של החורף, ג' תמיד היה שם. למי מהקוראים שלא בקיא בהלכות הצבא – ג' הוא האיש שדואג שבזמן גיוס למלחמה, הציוד יהיה מוכן, כשיר ומתאים למשימות של הלוחמים. לפני כמה חודשים החליט ג' להשתחרר מהצבא. הוא החליט לעשות זאת לאחר שהבין שלא יוכל לשדרג את המשכורת שלו שעמדה במשך שנים על 4,500 שקלים. לא משנה כמה שעות עבד (לעתים קרובות היה נשאר לישון בבסיס כדי להתכונן למסדרים וביקורות), לא משנה כמה קשה עבד, המשכורת נשארה על אותו הסכום – 4,500 שקלים. ג' כבר לא בצה"ל והמחסן מחכה למחליף שיסכים לעבוד במשכורת מינימום.

בשבועות האחרונים התקבעה בתודעה הישראלית דמות של קצין/נגד עצלן, בטלן ומיותר שמקבל משכורת שמנה ורכב צמוד. אמרת קצין בקריה, אמרת בן דמותו של ירון ברלד מ"ארץ נהדרת", עם הכרס בחוץ וחוסר המעש הכרוני. האם יש ברלדים כאלה בצה"ל? כנראה שכן. גם אנחנו כאן בוואלה! חדשות פרסמנו לאחרונה מאמר של קצין המתאר מציאות לא רחוקה מהמערכון. האם יש בזבוז בצה"ל? כן, האם יש תפקידים מיותרים שניתן לוותר עליהם? בטוח שכן. אבל, יחד עם זאת, מדובר במקומות ספציפיים וממוקדים בהם צה"ל חייב להתייעל ולהשתפר. מכאן ועד ביקורת על כל קצין בצה"ל, או בקריה, הדרך ארוכה מאוד.

הביקורת על צה"ל ועל תקציב הביטחון היא לגיטימית וחשובה. תקציב הביטחון הוא ללא ספק נושא שראוי להעמיק בו, לשאול שאלות קשות ובסופו של תהליך גם לקבל החלטות קשות. אבל, אסור לנו בשום פנים ואופן לשפוך את התינוק עם המים.

נרצה או לא, אין לנו צה"ל אחר. אין לנו קצינים אחרים. וגם אין לנו נגדים אחרים. בניגוד לשוק הסלולר שנפתח לתחרות בשנים האחרונות, לצה"ל אי אפשר להקים מתחרים שיורידו את מחירו וגם אי אפשר להפריט אותו לטובת צבא של עובדים זרים מתאילנד או דרום סודאן. למדינת ישראל חשוב שיהיה צבא חזק ולא פחות חשוב מכך - גאה. צבא שיוכל להתמודד עם שלל המשימות הלא פשוטות שניצבות בפתח בשנים הקרובות.

למרות המאבק המר על תקציב הביטחון, אין לאיש במדינה אינטרס שאנשי הקבע יסתובבו מושפלים ומבוזים.

הכותב הוא ראש מערכת החדשות של וואלה!, סגן-אלוף ומפקד גדוד צנחנים במילואים

לכל הטורים של אבירם אלעד בוואלה! דעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully