וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך פיצחו "שייקה" ו"גורדון" את הימין הקיצוני

יהושע בריינר

6.2.2014 / 14:53

במשך שנים עשתה חבורת פורעים מהמאחזים בית ספר לשב"כ ולמשטרה. החלטה אחת של שר הביטחון אפשרה לחוקרים לשים סוף לקרקס - ולהגיש כתב אישום נדיר בגין ביצוע "תג מחיר"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

השמות האלה אולי לא אומרים לכם הרבה, אבל "גורדון", "שאול" ו"שייקה" עשו אתמול היסטוריה. אחרי שנים של כישלונות, סוכנים סמויים, משאבים רבים ואינספור שעות חקירה, הצליחו סוף סוף חוקרי שירות הביטחון הכללי להשיג ניצחון על פעילי הימין הקיצוני ולהגיש כתב אישום נגד שלושה מבצעי פעולות "תג מחיר" מחוות גלעד בגין הצתת כלי רכב של פלסטינים בכפר פרעתא בנובמבר 2013.

עוד בנושא "תג מחיר":
כתב אישום נדיר נגד מבצעי "תג מחיר"
מה הקשר בין רשת "אורט" לישיבה קיצונית ביצהר?
האם רחל אמנו תציל אותנו מאינתיפאדה שלישית?

זה לא היה פשוט. במשך שנים עשתה חבורת פורעים מהמאחזים ומהישיבות הקיצוניות בית ספר לשב"כ ולמשטרה. הם פעלו במידור מקסימלי, בלי טלפונים סלולריים, לעיתים חמושים, ונהגו להצית מסגדים וכלי רכב של פלסטינים. במערכת הביטחון כבר דקלמו בעל פה את הסיסמא ש"מספיק מסגד אחד שעולה בלהבות כדי להבעיר את כל המזרח התיכון", אלא שכשהביאו את הפעילים אל חדרי החקירות - הם לא הוציאו הגה מהפה.

לראשונה: מתנחלים הואשמו בביצוע פעולת "תג מחיר". ניב אהרונסון
בני משפחות הנאשמים בבית המשפט, אתמול/ניב אהרונסון

בשב"כ היו חסרי אונים. שעתיים אחרי כל מעצר, היו הפעילים נפגשים עם עורך דין, תמיד מעמותת "חננו" (עמותה שמספקת סיוע משפטי לעצורי הימין, ושבעידוד הכנסת קיבלה תרומות פטורות ממס). עורך הדין היה מתדרך את הפעיל לשתוק, וכפי שסיפר גורם בכיר בשב"כ, גם היה זורק כמה מילות חיזוק ואפילו דבר תורה. הפעיל היה חוזר לחדר החקירה ומסתכל על הקירות. בלי ראיות ובלי הודאה, בתי המשפט זרקו את השב"כ והמשטרה מכל המדרגות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

התפנית של יעלון

הסיפור הזה קיבל תפנית חדה בחודש יולי האחרון, אז החליט שר הביטחון משה יעלון להכניס מבצעי "תג מחיר" תחת ההגדרה של "התאחדות בלתי מותרת" – ובכך למנוע מהם את האפשרות לפגוש עורך דין. ההחלטה אפשרה לגורמי אכיפת החוק גם לעצור את החשודים לתקופה ארוכה יותר, לעצור אותם עד תום ההליכים המשפטיים נגדם ולהחרים רכוש.

בשב"כ ניצלו את החלטתו של יעלון ומנעו מהחשודים מחוות גלעד מפגש עם עורך דין. תשעה ימים היה נתון החשוד המרכזי, יהודה לנדסברג, תחת חקירות מבלי לקבל ייעוץ משפטי. ההנחיה עברה גם דרך בג"ץ, שאישר את ההליך החריג.

התוצאות היו בהתאם: לנדסברג החל לגולל בפני "גורדון", "שאול" ו"שייקה" את כל סיפור המעשה - כיצד החליט לפגוע בפלסטינים, נכנס לאוהל במאחז ושאל מי מעוניין לסייע לו בפעולה והלך ביחד עם שני הנאשמים האחרים, יהודה סביר ובנימין ריכטר, לשני כפרים סמוכים בכדי לשרוף כלי רכב. לבסוף, כך שחזר, הם שבו לחוות גלעד כאילו דבר לא קרה.

כתב האישום הוא אמנם הצלחה של השב"כ, אבל הוא גם חושף את שהיה ברור לכל: מאחורי פעולות "תג מחיר" לא עומד ארגון מסודר. לא מדובר בארגון פשיעה, לא בפירמידה שבראשה עומד רב מזוקן ואלים שמורה לתלמידיו איזה מסגד להצית והיכן לזרוק בקבוק תבערה. אין כרטיסי חבר ואין מנהגי מאפיה. יש רעיון, יש רבנים תומכים ויש אווירה. כמה עשרות פעילים קיצוניים עם אפס אמצעים, אך עם 100% שנאה, שמהווים סכנה של ממש.

הרכבים שניזוקו מפעולת תג מחיר בבאקה אל-גרבייה. דצמבר 2013. שלומי גבאי
"תג מחיר" בבאקב אל גרבייה, דצמבר 2013/שלומי גבאי

לא במקרה לא הואשמו הפעילים בעבירה של "חברות בהתאחדות בלתי מותרת", למרות שנחשדו בה. ספק רב אם הפרקליטות תצליח להוכיח את האשמה הכל כך כבדה הלקוחה מהז'רגון של המאבק המשפטי בטרור. הם כן הואשמו בהצתה וקשירת קשר לפשע ממניעים גזעניים.

בכתב האישום שהוגש נכתב כי מעשי השלושה יכולים "לעורר תסיסה בקרב הפלסטינים ולהוביל לפיגועים כלפי כוחות הביטחון והאוכלוסייה היהודית". אלא שלמעשה "תג מחיר" נועד להרתיע את הממשלה בירושלים ולפנות יישובים ביהודה ושומרון ולא את הפלסטינים. אגב, אמירה מעוררת תמיהה שהודגשה אתמול בהודעת השב"כ, הייתה כי פעולות מסוג זה גורמות "נזק תדמיתי חמור למדינת ישראל במישור הבינלאומי", על אף שמטרת שירות הביטחון הוא סיכול טרור ולא יחצנות.

בשב"כ מתגאים, בימין מחפשים נקמה

בשורה התחתונה, בשב"כ רואים בפעולות הללו טרור לכל דבר ועניין. חד וחלק. בקלות, אומרים גורמים בכירים, יכולה הייתה הצתת כלי הרכב להביא לשריפה כוללת בבתים הסמוכים. זוהי טענה נכונה אבל בינה ובין חוליות טרור אמיתיות המרחק עוד רב. רק אתמול, נחשפה חוליה ממזרח ירושלים שתכננה לבצע פיגוע ירי באולם אירועים בירושלים. עם כל הכבוד להישגי המחלקה היהודית אתמול, אי אפשר לשים את המתנחלים מחוות גלעד ואת החשודים ממזרח ירושלים באותו החדר.

למרות שמדובר בכתב אישום בודד, בשב"כ מתגאים בהישגים נוספים שאינם נמדדים בסטטיסטיקה היבשה. כך, לפני כחודש נעצרו חמישה פעילי ימין במכונית סמוך לכביש המנהרות שבגוש עציון בדרך, לכאורה, לפעולת "תג מחיר". ברכבם נמצאו כל האמצעים המתאימים: ספריי לריסוס כתובות גרפיטי, כפפות, מוטות ברזל ואפילו תמונה של יו"ר הרשות הפלסטינית המנוח, יאסר ערפאת. הם לא היו בדרך לפעולה של בני עקיבא, אבל בשב"כ שוב נתקלו במבוי סתום כשהחשודים שתקו.

כך היה גם לפני שלושה שבועות כששני פעילים נעצרו על פי החשד בדרך לביצוע פעולת "תג מחיר" במנזר צרפתי בירושלים, ערב ביקור הנשיא פרנסואה הולנד בישראל. אז אמנם לא הוגשו כתבי אישום, אבל הפעולות נמנעו. בשב"כ רואים זאת כהצלחה - והם לא לבד במערכה: למאבק ב"תג מחיר" הוקמה יחידה משטרתית מיוחדת המונה 80 שוטרים, שאמנם עדיין לא הגיעה להישגים משמעותיים אבל פועלת בשטח.

לסיכום, אפשר לומר שאלה ימים קשים מאוד לימין הקיצוני. פעילים מרכזיים מורחקים מנהלית משטחי יהודה ושומרון, כתבי אישום מוגשים נגד חבריהם ואי אפשר לשכוח את לכידת פעילי הימין בכפר קוסרא, גם אז בדרכם ככל הנראה לפעולת "תג מחיר". התמונות שהופצו בכל העולם, בהם נראים המתנחלים נתונים לחסדיהם של שנואי נפשם הפלסטינים, נאחזים ברגלי החיילים שבאו לחלצם, כבר זכו לכינוי "חרפת קוסרא". מאז האירוע, סופרים במערכת הביטחון שבע פעולות נקם בפלסטינים, אבל גם בשב"כ יודעים שעם כל הגאווה שהביאה ההצלחה האחרונה, בגבעות של יהודה ושומרון יש מי שכבר מתכנן נקמה גדולה ומשמעותית.

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully