וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפוליטיקאית האחרונה בדורה שאמרה את מה שחשבה"

24.1.2014 / 10:12

רבים במערכת הפוליטית ספדו למייסדת מרצ ולוחמת זכויות האדם שולמית אלוני, שמתה בגיל 85. גלאון: "לוחמת צדק חסרת פחד". יעלון: "חלק חשוב ובלתי נפרד מהציבוריות הישראלית"

אמנים ואנשי שמאל הפגינו נגד "חוקי הגזענות". נועם אשל
"חוללה שינוי משמעותי בשיח הציבורי בישראל". שולמית אלוני/נועם אשל

רבים במערכת הפוליטית בישראל ספדו לשולמית אלוני, ממנהיגי מחנה השמאל ולוחמת זכויות אדם שהלכה הבוקר (שישי) לעולמה בגיל 85. "אלוני הייתה אישה אדירה, אמיצה ופורצת דרך, לוחמת צדק חסרת פחד. היא לעולם תישאר דמות השראה חסרת תחליף לכל ישראלי שהשוויון וזכויות האדם בלבו", ספדה לה יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון.

עוד בוואלה! חדשות:
מתמסד: חמאס הופך לרשות הפלסטינית
אחרי הלוויית הבנות, ביקרו את הבנים: "לא שואלים למה"
אוקראינה: מפגין אולץ להתפשט בשלג, השוטרים צילמו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח הבוקר עם בנה של אלוני, פרופ' נמרוד אלוני, והביע את צערו על פטירתה. "אני שולח את תנחומיי למשפחת אלוני. על אף המחלוקות העמוקות שהיו בינינו לאורך השנים, הערכתי את תרומתה לציבוריות הישראלית ואת נחישותה של אלוני לעמוד בנחרצות על הדברים שהיא האמינה בהם", אמר נתניהו.

אלוני, מייסדת מרצ שכיהנה כשרת החינוך, המדע והתקשורת בממשלות ישראל וכחברת כנסת מטעם מפא"י, רצ ומרצ, פעלה במשך שנים רבות למען זכויות האדם והאזרח. בשנת 2000 הוענק לה פרס ישראל על תרומה לחברה בזכות "מאבקה על כבוד האדם וזכויותיו היסודיות והטבעיות, היותה פה לאזרח, מאבקה למען תיקון עוולות, הנפת דגל השוויון בין העמים והאמונות השונות בישראל והכבוד ההדדי".

שולמית אלוני בהפגנת אנשי רוח נגד גזענות בצפת, נובמבר 2010. אורי לנץ
נאבקה על כבוד האדם וזכויותיו היסודיות והטבעיות. שולמית אלוני/אורי לנץ

לדברי גלאון, "אלוני עמדה על משמר זכויות האדם והכניסה את שיח זכויות האדם לתודעה הציבורית. במו ידיה היא הפכה את ישראל למקום שטוב יותר לחיות בו, ומעולם לא הפסיקה להילחם על הערכים בהם האמינה ועמם תמיד תהיה מזוהה: שלום, שוויון מוחלט בין כל בני האדם ללא הבדל דת, מין, גזע ומגדר, וחופש מלא מכפיה וניצול". נשיא המדינה, שמעון פרס, ספד לאלוני ואמר: "שולמית אלוני הייתה לוחמת של שלום וזכויות האזרח בישראל, הטביעה חותם במאבקן של נשים, של מיעוטים ושל החלשים בחברה אשר נדחקו לשוליים. היא הייתה לוחמת דמוקרטית חברתית נועזת".

שר הביטחון, משה יעלון, אמר בעקבות מותה של אלוני כי היא "הייתה חלק חשוב ובלתי נפרד מהציבוריות הישראלית במשך שנים ארוכות, ותרומתה לשיח הדמוקרטי בישראל הייתה רבת משמעות. למרות שבמהלך השנים היו חילוקי דעות מהותיים בהשקפותינו בנושאים שונים, תמיד הערכתי את נחישותה להיאבק על עמדותיה ולהשמיע אותן בקול רם וברור, כמו גם את דאגתה הגדולה למדינת ישראל ולעתידה".

אלוני הייתה נשואה במשך 36 שנה לראובן אלוני, ממייסדי מינהל מקרקעי ישראל, שמת ב-1988. בני הזוג גרו בכפר שמריהו ונולדו להם שלושה ילדים: דרור אלוני, ראש מועצת כפר שמריהו , פרופ' נמרוד אלוני, פילוסוף של החינוך בסמינר הקיבוצים ובמאי הקולנוע אודי אלוני. הלווייתה של אלוני תתקיים ביום ראשון בשעה 16:00 בבית העלמין בכפר שמריהו.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"הפוליטיקאית האחרונה בדורה שאמרה את מה שחשבה"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (העבודה), אמר כי "שולמית אלוני הייתה מנהיגה פוליטית חשובה ומודל לחיקוי לדור שאני נמנה עליו. אומץ לבה ותעוזתה לשמירה על זכויות האדם במדינת ישראל ייזכרו עוד שנים רבות. אלוני חוללה שינוי משמעותי בשיח הציבורי ושברה את החומות הבצורות של תפישות עולם מיושנות ופרדיגמות שאבד עליהן הכלח - ועל כך אנחנו צריכים להוקיר לה כאומה".

שר הפנים, גדעון סער, אמרה כי שולמית אלוני "הייתה בעיניי תמיד אשה מרשימה, חזקה עם מחויבות ועומק של השקפת עולם ליברלית. היא הייתה מנהיגה פורצת דרך, פרלמנטרית בחסד ונושאת הדגל של זכויות האזרח וקידום מעמד האשה.
לא השתייכנו לאותו מחנה פוליטי, אך הדבר מעולם לא השפיע על הערכתי הכנה והעמוקה אליה".

ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד-ביתנו) ספד לאלוני, ואמר: "אלוני הטביעה את חותמה על החוויה הישראלית מבחינה פוליטית ותרבותית. הייתי חלוק עליה לחלוטין, אך הערכתי אותה כאישה שלא נמשכה אחר פופוליזם, אלא הביעה את אמונותיה והשקפותיה ללא כחל ושרק, ואף העמידה תנועה פוליטית שהאמינה בה". לדבריו, "אלוני היא הפוליטיקאית האחרונה בדורה שאמרה את מה שחשבה".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), אמרה כי שולמית אלוני "הייתה גדולת הלוחמות על זכויות אדם בישראל, והניחה את הבסיס לפמיניזם הישראלי שאינו מתבייש ואינו מגמגם בתובעו זכויות שוות לנשים. אלוני הייתה אשת שמאל ציוני עזה ואמיצת לב, שלא עשתה חשבון לאף אחד, נלחמה על עמדותיה, ולא פעם שילמה על כך מחיר". השר עמיר פרץ אמר כי אלוני "הייתה לוחמת ופורצת דרך בתחום זכויות האזרח והאדם וסימלה שמאל מזן נדיר. היינו בעלי ברית אידיאולוגים בתחומים רבים ועמדותיה החד משמעותיות לשוויון וזכויות אדם היו מנוף להפלת חומות בין ערבים ויהודים, בין מגדרים, ובין המרכז לפריפריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully