וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות קרי: מקסיקני הוצא להורג בטקסס

טקסס הוציאה להורג את העציר חרף התנגדויות של ממשלות ארה"ב ומקסיקו מפני שלא קיבל ייעוץ משפטי הולם. לבית המשפט הוגש ערעור על גזר הדין לו חיכו בבית הכלא עד הרגע האחרון

מפגינים ממתינים מחוץ לחומות בית הכלא להחלטת בית המשפט בדבר הוצאתו להורג של אדגר טומאיו. AP Photo/Pat Sullivan, AP
מפגינים מחוץ לכלא נגד ההוצאה להורג/AP, AP Photo/Pat Sullivan

מדינת טקסס הוציאה להורג היום לפנות בוקר (חמישי) את אדגר טומאיו, בן 46, הנאשם ברצח שוטר, זאת על אף טענות שטומאיו לא זכה לייעוץ המשפטי ההולם המגיע לו על פי חוק. מקסיקו, מדינת המוצא של הנאשם, טענה כי ההוצאה להורג של הנאשם תפר את החוק הבינלאומי, היות ולא נמסרה לו זכותו לקבל ייעוץ משפטי מקונסוליה מקסיקנית במדינה בעת מעצרו.

הסיפור מתחיל בינואר 1994, אז נעצר טומאיו בחשד שביצע שוד. השוטר שעצר אותו, גיא גאדיס בן ה-24, לקח אותו בניידת שלו יחד עם איש נוסף זמן קצר לפני שנורה בראשו ובצווארו עם אקדח שהחביא החשוד במכנסיו. במשפט שנערך לחשוד הוא נמצא אשם ברצח ונידון לעונש מוות.

עוד בנושא:
בארה"ב מאיימים: נוציא להורג אסירים בכיתות יורים
על ערש דווי: מסע בין אסירי המוות בטקסס
טקסס הוציאה להורג אדם הסובל מפיגור שכלי

עם היוודע גזר הדין הוגש לבית המשפט העליון ערעור בו מאשימה ממשלת מקסיקו את טקסס בכישלון לבחון את תיקו של טומאיו ובו היא מזהירה שגזר דינו יהווה הפרה מוחלטת של חובותיה הבינלאומיות של המדינה. שעות ספורות לפני המועד שנקבע להוצאה להורג התאספו סביב חומות בית הכלא משפחתו של טומאיו, משפחתו של השוטר שנרצח, ומפגינים, ממתינים כולם למוצא פיו של בית המשפט.

המקרה הגיע עד לוושינגטון ובעקבותיו ביקש ג'ון קרי, שר החוץ של ארה"ב, בצעד נדיר, לעכב את ההוצאה להורג של טומאיו. קרי קרא לבחון מחדש שמא חוסר הגישה שלו לסיוע חוקי השפיעה על תוצאות התיק. במכתב שמיען לגורמים רשמיים במדינה, הסביר קרי כי אין לו שום סיבה להטיל ספק בעובדות הרשאתו של טומאיו אבל הוא מודאג לגבי האופן בו יכול התיק להשפיע על יחסי ארה"ב-מקסיקו והאופן בו יתייחסו לאמריקנים בחו"ל בעקבותיו.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. וושינגטון, ינואר 2014. GettyImages
התנגד. ג'ון קרי/GettyImages

טומאיו היה בין 48 מקסיקנים הממתינים להוצאתם להורג בארה"ב כאשר בית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג קבע ב-2004 שהם לא קיבלו ייעוץ משפטי ראוי. עורך דינו של טומאיו וגורמים רשמיים במקסיקו טוענים שהנאשם היה מוגן תחת הוראה שנכתבה בקונגרס וינה אשר נערך בתחילת המאה הקודמת וקבע, בין השאר, את זכויותיהם הדיפלומטיות של אסירים. מרשו התעקש כי אם טומאיו היה מקבל הודעה בנוגע לזכותו לחפש עזרה משפטית יתכן היו נחשפות ראיות הסותרות את אישום עונש המוות והיו משאירות אותו בחיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אם ביצעת פשע מתועב - אתה נתון לחוקי המדינה"

"אם אנחנו לא נאכוף את החובות הללו, יהיה לנו הרבה יותר קשה לדרוש זאת ממדינות אחרות", טענה מארי הארף, דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ביום שלישי האחרון. לדבריה הצטרף מושל טקסס לשעבר, מארק ווייט, אשר קרא לבחינה מחדש של התיק וכתב בעיתון המתפרסם בעיר אוסטין שבטקסס כי ללא קשר לתמיכתו בעונש המוות, היו על כל עובדות המפתח להגיע לדיונים בבית המשפט.

דוברת מושל טקסס, לוסי נאשד, מיהרה להגן על מערכת החוק במדינה ומסרה כי "זה לא משנה מאיפה אתה, אם ביצעת פשע מתועב כזה בטקסס אתה נתון לחוקי המדינה שלנו, שכוללים משפט הוגן על ידי חבר מושבעים וגזר הדין הסופי".

כשהשעון מתקתק וחדר ההוצאה להורג כבר היה מוכן לביצוע הזריקה הקטלנית, הגיעה ההודעה מבית המשפט המצהירה כי הוא מסרב לעיכוב ביצוע גזר הדין. טומאיו המאוכזב סרב לתת הצהרה אחרונה ו-17 דקות לאחר מכן, בשעה 5:32 לפנות בוקר (שעון מקומי) נקבע מותו.

טקסס מוציא להורג יותר עבריינים מכל מדינה אחרת בארה"ב. רק בשנה שעברה הוצאו להורג במדינה 16 אנשים לעומת 7 בפלורידה, המדינה הנמצאת במקום השני מבחינת כמות ההוצאות להורג בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully