וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על המו"מ: "שומרים על האינטרסים שלנו כדי להגיע להסכם"

15.1.2014 / 20:10

באירוע לציון יובל למכללה לביטחון לאומי אמר ראש הממשלה: אנחנו לא רוצים מדינה דו-לאומית, אלא שלום יציב עם שכנינו". פרס: "צריכים להיות אסירי תודה על הקשר עם ארה"ב"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (רביעי) לתהליך השלום עם הפלסטינים, ואמר כי ישראל "מנהלת משא ומתן מורכב וקשה". באירוע בבנייני האומה בירושלים לציון יובל למכללה לביטחון לאומי, הסביר נתניהו: "אנחנו לא רוצים מדינה דו-לאומית. אנחנו רוצים שלום יציב עם שכנינו, אך באותה מידה לא רוצים לשחזר יציאת כוחות ישראליים רק כדי לאפשר כניסת כוחות עוינים, כמו איראן, כפי שקרה בעזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא רוצים יציאת כוחות ישראליים רק כדי לאפשר כניסת כוחות עוינים, כפי שקרה בעזה". נתניהו, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנו עומדים בתקיפות רבה על האינטרסים שלנו, אבל במטרה להשיג הסכם", המשיך נתניהו. לדבריו, "צריכים להיות בו שני יסודות: הכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי וקץ הסכסוך". הוא ציין כי "איננו יכולים להבטיח שההכרה הזאת תחלחל במלוא עוצמתה בחברה הפלסטינית. על כן, היסוד החשוב השני של יצירת שלום הוא יסודות הביטחון שיכולים להגן על ישראל במידה שהסכם ייפרם".

מוקדם יותר נשא דברים באירוע נשיא המדינה שמעון פרס. הוא התייחס ליחסי ישראל-ארצות הברית, כשברקע דברי שר הביטחון משה יעלון נגד שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. "צריך להיות אסירי תודה, מזל שיש אמריקה כזאת", אמר הנשיא.

"אנחנו באותה חזית, יש לנו תמיכה של שתי המפלגות (בארצות הברית, א. ת). הם תומכים בנו לא רק צבאית, אלא גם מדינית". לדברי פרס, עמיתו האמריקני ברק אובמה "עושה כל שביכולתו כדי לעזור לנו צבאית ומודיעינית. הוא הרחיק לכת עד כדי כך שהטיל וטו באו"ם בניסיון לגנות את התנחלויות שהוא עצמו מתנגד להן. זה ערך ממדרגה ראשונה, זו ידידות חשובה ביותר. כמעט חצי מהעם היהודי חי באמריקה. זו לא בושה להיות שותף עם מישהו שגדול ממך. אני אהיה ברוגז איתם כי הם גדולים מאיתנו? צריך לקחת דברים ברצינות ובידידות. אמריקה לא סתמה לנו את הפה", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
תמונות נשיא המדינה שמעון פרס עם סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישתם הערב. 13 בינואר 2014. לשכת העיתונות הממשלתית
פרס בפגישתו עם סגן נשיא ארה"ב ביידן, שלשום/לשכת העיתונות הממשלתית

"אנחנו מוכרחים להבין מה זה אמריקה היום – לא מה שהייתה", המשיך פרס. "זו המעצמה היחידה בהיסטוריה שאספה את עוצמתה מנתינה ולא מלקיחה. ב-237 שנותיה אמריקה נדבה יותר משגזלה. היא רוצה לאפשר לנו לחיות בשלום ובחירות, וגם לפלסטינים. זה אופייה. איזה אינטרס יש לארה"ב – חוץ מלתמוך בדמוקרטיה וחירות, עם יחס עמוק לתנ"ך ולערכים שלנו? הם באו לעשות את העולם חופשי יותר, דמוקרטי יותר, טוב יותר, והם רואים בנו בני ברית ערכיים".

באשר ליחסו של העולם הערבי לישראל, אמר פרס: "היחס של העולם הערבי כלפינו השתנה עמוקות, כי היום כל הערבים יודעים שהבעיות שלהם לא קשורות לישראל. מה שקורה בסוריה, בעיראק, בתימן, בלוב – לא קשור לישראל. רק היחסים עם הפלסטינים. אם אנחנו פותרים את הבעיה הזאת – אנחנו נהיה מיד בעולם אחר".

"כשהתחילה המדינה, לא היה לנו כוח", אמר הנשיא בהתייחסו לתהליך השלום עם הפלסטינים. "עכשיו כשיש לנו כוח, אנחנו מפחדים להחליט. ישראל מעולם לא הייתה חזקה כמו היום. לא צריך לפחד – לקבל את ההחלטה ולא לדחות אותה. אם ישראל תעשה את זה, היא תעלה לגבהים שלא ידענו קודם. אנחנו עם שיש לו כל כך הרבה כישרונות. חסר לו אולי כישרון אחד – להיות עם".

באירוע, שבו השתתפו גם ראשי המוסד והשב"כ, נשאו דברים גם ראש המועצה לביטחון לאומי, אלוף יוסי ביידץ, פרקליט המדינה החדש שי ניצן והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ. הרמטכ"ל התייחס בדבריו לפיטוריהם של מאות אנשי קבע מצה"ל בשבועות האחרונים. "מדברים רבות על אנשי הקבע, אך אנשי הקבע הם לא הבעיה – הם הפתרון, והם לא אוהבים שמראים להם שהם הנטל של המדינה", אמר גנץ.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully