וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חורף קיצוני": מהסערה הגדולה, ליובש חריג

15.1.2014 / 12:36

השיפור במאזן המשקעים הודות לסופה כמעט נמחק. בכנרת לא ירדה טיפה כבר כמה שבועות, ובעמק החולה עומדים רק 45% מהממוצע לעונה. החקלאים כבר חוששים שמדובר בשנת בצורת

מפלס הכנרת עולה מהגשמים. ג'יליס
לא ירדה טיפה בכנרת מאז אמצע דצמבר/ג'יליס

חודש חלף מאז שוך הסערה הגדולה שהביאה עמה כמויות גשמים ושלגים חריגות – אולם מה שקרה מאז מוסיף וממחיש כמה חריג החורף הזה. בכמה מקומות בארץ ירדו טיפות בודדות של גשם בחודש האחרון, מצב נדיר יחסית לתקופה ממושכת כל כך בלבה של העונה הגשומה. נוכח המצב, השיפור הניכר שהביאה עמה הסופה למעשה כמעט ונמחק. במקביל, עודכנה התחזית לסוף השבוע, ובמקום גשם בתפרוסת רחבה עם אווירה חורפית, נקבל גשם מקומי בלבד ביום שישי.

"צריך לזכור שכמות הגשם השנתית במרכז ובצפון הארץ אינה שונה מזו של לונדון או פריז, אבל חשוב להבין שהחורף שלנו הוא לא חורף אירופאי שמלווה בגשמים לאורך כל השנה", אמר עמוס פורת, מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן בשיחה עם וואלה! חדשות. "אנחנו מקבלים 'בומים', גשמים עזים לאורך זמן קצר, ואז הפוגות שיכולות להיות מאוד ארוכות". לדבריו, כפי שקורה כעת – יש מצבים קיצוניים בהם מתקבלים הפרשים ארוכים יותר בין מערכות הגשם של עונת החורף.

עוד בנושא:
תיעוד מרהיב: שיטפונות בנחל צין ממעוף הציפור
גשמי ברכה? נזק של 27 מיליון שקלים לחקלאים
חושבים שמזג האוויר בעולם השתגע? זו רק ההתחלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אם ההפרשים הנורמלים בין גשם לגשם הם בין שבוע ל-10 ימים – הרי שיש מקרים שבהם יכולים לחלוף שבועיים-שלושה בין מערכת למערכת. אפשרות אחרת היא שיש הפוגות פחות משמעותיות אולם עם מערכות 'עלובות' בכמות הגשם שהן מביאות", אמר. "החורף השנה יותר קיצוני, מרווחים גדולים וכמויות קטנות, זה יותר נדיר לראות מצב כזה".

האזור ש"סובל" בצורה הכי קיצונית מהמצב האקלימי המשונה הוא דווקא הצפון, בזה גם אגן ההיקוות של הכנרת – שם לא הצטברו כלל משקעים מתחילת ינואר. באזור צמח שעל שפת הכנרת נמדדו עד כה 128 מילימטרים של גשם, שהם רק 70% ממה שהיו אמור לרדת עד אמצע ינואר, ובכפר בלום ירדה פחות מחצי הכמות הממוצעת. בגמלא שבדרום רמת הגולן ירדו מאז שוך הסופה רק 3 מ"מ, בצפת 7 מ"מ, במרחביה (עמק יזרעאל) 4 מ"מ וכך גם בירושלים.

היובש הפוקד אותנו בא לידי ביטוי בצורה מובהקת בנתוני עליית מפלס הכנרת השנה. למרות סערת השלג, מאז תחילת החורף עלה מפלס הכנרת ב-17 ס"מ בלבד, זאת בהשוואה לעלייה של 41 ס"מ עד אותו התאריך בעונה שעברה - זאת לפי השירות ההידרולוגי. אף שהחורפים ברוכי הגשם של השנתיים האחרונות הביאו את המפלס השנה לנקודת זינוק טובה יותר, החודשים השחונים של החורף הנוכחי צמצמו את הפערים והותירו את המפלס של היום נמוך יותר מזה שהיה באותה תאריך בשנה שעברה. היום עומד מפלס הכנרת על מינוס 211.23 מ', לעונת אז עמד המפלס על מינוס 211.01 (22 ס"מ יותר מהיום).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזרימות בנחלים גם הן נמוכות. מפל סער בימים שוצפים יותר/מערכת וואלה!, צילום מסך

החורף השחון מדאיג בעיקר את החקלאים, במיוחד בצפון. מבנה אספקת המים לחקלאות אמנם השתנה דרמטית בשני העשורים האחרונים. אם בעבר נשענו החקלאים על אספקת מים מתוקים לגידולים החקלאיים, אז היום הם נשענים בצורה ניכרת על מי קולחין ומים מותפלים מהים. עם זאת 20% מאספקת המים שלהם מגיעה ממאגרים בהם הם אוספים מי שיטפונות.

"שנות הבצורת הולכות ומתרבות"

ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים הנמצא בבעלות של 400 קיבוצים ומושבים מוסיף כי הבעיה לא טמונה רק בגירעון שהולך וגדל במאגרי המים. "עונת ההשקיה מסתיימת בנובמבר והיא מתחדשת בחודש אפריל עם סיום עונת הגשמים", הסביר. "כמו בכל שנה גם בחודשי החורף המאגרים מתמלאים במי קולחין, אבל הם אמורים להתמלא גם במי שיטפונות. כרגע בגלל שאין כמעט גשם, המאגרים לא מתמלאים במי שיטפונות ואז נוצר לנו גירעון. מה גם שבגלל היובש ומיעוט הגשמים, ייתכן שהחלקאים ייאלצו לחדש את עונת ההשקייה כבר בפברואר".

הוא הוסיף שהשנה הנוכחית דומה לשנות הבצורת הזכורות לרעה בעיקר בשני העשורים האחרונים. "היו לנו עד עכשיו בסך הכל שלוש שנים של גשם סביר. לפני כן סבלנו מבצורת של שבע שנים רצופות", סיכם וייסמן. "עם הזמן שנות הבצורת הולכות ומתרבות, ושנות הגשם מתמעטות".

זריחה מושלגת בצפת, דצמבר 2013. ג'יליס
כך נראתה צפת בדיוק לפני חודש/ג'יליס

בדרום, לעומת זאת, המצב מעודד יותר. בבאר שבע ירדו 19 מ"מ בחודש האחרון, ובחצבה שבערבה – 29. ברוב המקומות בהרי המרכז ובצפון ומערב הנגב עומדים על יותר מ-100% מהממוצע לתקופה המקבילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בדרום לפחות נהנו מיותר גשם. נחל רביבים עלה על גדותיו בסוף החודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומה צפוי במזג האוויר בקרוב? היום (רביעי) תחול ירידה בלחות ותהיה עלייה ניכרת בטמפרטורות, שיהיו גבוהות מהרגיל בעונה, בעיקר במישור החוף והשפלה. בצפון הארץ ינשבו רוחות מזרחיות ערות. טמפרטורות המקסימום ברחבי הארץ: בירושלים – 16, בתל אביב, בעמקי הצפון ובבאר שבע – 20, בטבריה – 21, בדרום הגולן – 18, באשדוד – 19, בים המלח – 23, במצפה רמון – 18 ובאילת עד 24 מעלות היום בשעות הצהריים.

ביום שישי תתהפך המגמה, וייעשה מעונן חלקית. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות והן יהיו רגילות בעונה. עם זאת, ייתכנו גשמים פזורים בכל הארץ. מדובר בפרק גשם קצרצר, שכן כבר ביום שבת כבר יתבהר. לא צפוי שינוי במידות החום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully