וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר טקס האשכבה, מסע הלוויה של שרון בדרך לחוות השקמים

כתבי וואלה! חדשות

13.1.2014 / 13:07

בשורת אירועים נפרדת ישראל מראש הממשלה ה-11, שהלך בשבת לעולמו. "שרון היה אגדה בחייו", ספד פרס בכנסת. השיירה ובה ארונו עושה דרכה לחוות שקמים, אחרי אירוע הצדעה בלטרון

מדינת ישראל נפרדת היום (שני) בפעם האחרונה מראש הממשלה ה-11 שלה, אריאל שרון, שהלך לעולמו בשבת, והוא בן 85. וואלה! חדשות מלווה את מסע הפרידה משרון במשדר מיוחד בהנחיית ינון מגל ובהשתתפות אורחים.

אריאל שרון 1928-2014
בבוקר הלוויית שרון: שתי רקטות שוגרו מרצועת עזה
"מבצע כלניות" יוצא לדרך
היחידה הסודית של אריק שהפכה לאגדה

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ומשפחת שרון מול ארונו של שרון. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
בנו של שרו, גלעד, ויו"ר הכנסת בטקס האשכבה בכנסת/נועם מושקוביץ

הבוקר נפתח בטקס האשכבה הממלכתי לשרון ברחבת משכן הכנסת בירושלים בהשתתפות משפחתו של ראש הממשלה לשעבר, בניו עמרי וגלעד, בכירי ההנהגה וכ-20 משלחות מחו"ל, בהם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שנחת הבוקר בישראל. הטקס החל בתפילת אשכבה על ידי החזן הצבאי הראשי לצה"ל, סגן-אלוף שי אברמסון. לאחר מכן, הקריא הרב הצבאי הראשי לצה"ל תת-אלוף רפי פרץ פרק תהילים לזכרו של שרון.

"אריק, חבר, מנהיג ומצביא", ספד לו נשיא המדינה שמעון פרס. "אנו נפרדים ממך היום, אריק, היית כתף שעליה נשען ביטחונו של עמנו. תולדות חייך שזורים בתולדות המדינה". הנשיא הוסיף: "כשהיה כבר אגדה צבאית בחייו, הוא לא פסק לשאת עיניו ליום שבו ישראל תשכון לבטח. בניה ישובו לגבולם. והשלום יפקוד את הארץ המובטחת".

בנימין נתניהו, שמעון פרס וג'ון ביידן בטקס האשכבה של אריאל שרון. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
סגן נשיא ארה"ב ביידן והנשיא פרס/נועם מושקוביץ

"אריאל שרון היה מגדולי המצביאים שקמו לעם ישראל ולצה"ל. אריק שייך לדור המייסדים, דור הקוממיות", אמר במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, "לאריק היה תפקיד מרכזי בבניית מורשת הגבורה היהודית בארץ ישראל".

נתניהו: "זכרך יהיה נצור לעד בלב האומה"

בהמשך דבריו התייחס בקצרה ראש הממשלה ליחסים המיוחדים שהיו לו עם שרון ואמר: "לא תמיד הסכמתי עם אריק, ולא תמיד הוא הסכים איתי, אבל כשהוא שירת בממשלתי וכשאני אצלו - עבדנו בשיתוף פעולה למען ביטחון וכלכלת ישראל".

"עם ישראל נפרד ממך היום. תרומתך הייחודית לביטחון המדינה חקוקה בדפי ההיסטוריה של ימינו. זכרך יהיה נצור לעד בלב האומה".

בנימין נתניהו, שרה נתניהו, שמעון פרס, אהוד אולמרט, טוני בלייר וג'ון ביידן בטקס האשכבה של אריאל שרון. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
פרס, ביידן, נתניהו ורעייתו, בלייר, גרוניס ואולמרט בטקס/נועם מושקוביץ

אחריו עלה לנאום יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. "שמונה שנים עברו מאז שקע בתרדמת, והנה היום ארונו ניצב כאן בכנסת בכדי לחלוק לו כבוד אחרון, השמור ליחידי סגולה שהקדישו את חייהם לטובת העם כולו - גם כאשר חרב חדה הייתה על צווארם", אמר. "בשנותיו האחרונות חלקתי לחלוטין על החלטתו לסגת מעזה וצפון השומרון. הקרע היה חזק מדי. למרות זאת לא נתתי מעולם לקרע הזה למחוק את נכונותו לשאת במשא העם הזה".

הזמרת שרית חדד ביצעה בטקס את אחד השירים האהובים על שרון, "אנחנו שנינו מאותו הכפר" שכתבה והלחינה נעמי שמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האשכבה לאריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר2014. נועם מושקוביץ
"לאריק היה תפקיד מרכזי בבניית מורשת הגבורה היהודית בארץ ישראל". נתניהו נפרד משרון/נועם מושקוביץ

הנציג הבכיר ביותר של ארה"ב בטקס, סגן הנשיא ביידן נשא נאום ארוך ומרגש, במסגרתו אמר כי כבר כשהכיר את שרון לפני כ-30 שנה, הבין מדוע ראש הממשלה לשעבר כונה "בולדוזר". "הוא היה בנוי בצורה חזקה. כשפגשתי אותו כסנאטור צעיר אי אפשר היה שלא להבחין שיש לו נוכחות של מפקד", ספד.

"שרון היה בלתי ניתן לעצירה"

"במדינה קטנה וקרובה כישראל, מדינה שעמדה במבחנים רבים, כשאדם כמו שרון הולך – זה מרגיש כמו בן משפחה שמת. אני ועוד אמריקנים רבים מרגישים את אותו סוג של אובדן", אמר ביידן והוסיף: "כמו כל המנהיגים היהיסטוריים, הוא היה ראש ממשלה מורכב. היו לו דעות מאוד מובהקות אבל היה לו כוכב שהדריך אותו והוא מעולם לא סטה מדרכו. המצפן שלו היה הישרדותה של ישראל ושל העם היהודי ברחבי העולם. הייתה לו מחויבות בלתי פוסקת למדינת ישראל. אי אפשר להטיל ספק בכך, וזה לעולם לא ישתנה. כשההיסטוריה תשפוט אותו, יבינו שהוא היה חי בזמנים מורכבים ובמקום מורכב".

סגן הנשיא הקדיש חלק מנאומו גם לעניינים המדיניים וליחסים ארה"ב עם ישראל, וחזר על מחויבותה של וושינגטון להנהגה בירושלים. "כמו שאמר אובמה כשהיה כאן בירושלים, מי שדוחה את זכות קיומה של ישראל יכול באותה מידה לדחות את העובדה שיש אדמה מתחת לרגלינו. ישראל לא הולכת לשום מקום, וכל עוד ארה"ב כאן, אתם לא לבד", אמר. "שרון עזב אותנו מוקדם מדי, אבל המאמץ לשלום נמשך".

גם נציג הקוורטט למזרח התיכון ובעבר ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, נשא דברים. "שרון נקט פעולות שאף אחד לא חשב שינקוט – מפת הדרכים והנסיגה מעזה, אבל האסטרגטגיה שלו נשארה אחת – להגן על המדינה שעליה נלחם דורות", אמר. לדבריו, שרון היה לכל האורך אדם אמיץ שאינו מחויב לעמדות שמרניות. "כשהכרתי אותו יותר טוב הבנתי שהוא סטודנט של ההיסטוריה, לא רק אדם שעושה היסטוריה".

הספד קראה גם מנהלת לשכתו של שרון, מרית דנון, וחברו של שרון ליחידת ה-101 שמעון כהנר (קאצ'ה).

טקס אשכבה לראש הממשלה אריאל שרון במשכן הכנסת. ינואר 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ארונו של שרון במרכז רחבת הכנסת/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בהמשך נשא דברים זאב חבר (זמביש), מראשי מועצת יש"ע, ממובילי מפעל ההתנחלויות ומקורבו לשעבר של שרון - שאחרי תכנית ההתנתקות התרחק מראש הממשלה לשעבר בשל הפער הפוליטי והמדיני ביניהם.

"אתה לימדת את בני ישראל איך להילחם, ואחר כך גם איך לבנות", אמר, "חבריי ואנוכי עשינו איתך בשדות הבנייה. היית לנו המנהיג המעשי, המורה ואבא שלנו, אבי מפעל ההתיישבות. בבנייה כמו בצבא - ירדת תמיד לדברים הקטנים".

אף שבחר לשים את המחלוקת עם שרון בצד, וכיבד אותו בהספד - נתן חבר ביטוי לשינוי שעבר על חברו משכבר הימים.

"ראיתי זכות גדולה בכך שנפל בחלקי לעבוד איתך, גיבור ישראל. אהבה שלא פסקה עד עתה. דווקא על רקע זה הייתה קשה וכואבת ההתנתקות מדרכך בשנתיים האחרונות של פועלך", אמר והוסיף כמה מילים שמזכירות ציטוט מספר משלי: "על הכול תכסה אהבה גדולה".

הוא חתם את דבריו בכך שהבטיח כי "בעזרת השם נתאמץ לצלוח את כל המכשולים שבדרכנו".

בכירים נוספים שהשתתפו בטקס: ראש ממשלת צ'כיה יורי רוסנוק, יו"ר הדומה הרוסי סרגיי נארישקין, שר החוץ של גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר, שר הפנים של ספרד ג'ורג' פרננדז דיאז ושר ההגירה של קנדה כריס אלכסנדר.

ארונו של אריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
ארונו של שרון ברחבת הכנסת, הבוקר/נועם מושקוביץ

בתום טקס האשכבה, יצא מסע ההלוויה בשיירה צבאית לעבר צומת לטרון שם נערך טקס הצדעה לשרון - במקום בו נלחם ונפצע במלחמת השחרור, בהשתתפות פורום מטכ"ל והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ.

משם המשיך המסע לחוות שקמים, שם ייטמן שרון לצד רעייתו לילי. במשטרה צפו שכ-10,000 בני אדם ישתתפו בהלוויה, ועד שעות הצהריים התייצבו שם אלפי אנשים. יצוין כי כמה שעות לפני פתיחת "מבצע כלניות", בחרו הפלסטינים להפר את השקט בדרום ושיגרו שתי רקטות, שהתפוצצו בים - אולם התקרית לא שינתה את התכניות.

הטקס ישודר על מסכי ענק

בשעה 14:00 צפוי להתחיל טקס הקבורה בחלקת הקבר בגבעת הכלניות הסמוכה לחוות שקמים. הטקס יהיה צבאי, כנהוג לאלופי צה"ל שהלכו לעולמם. במהלך הטקס, יישאו דברים הבנים עמרי וגלעד והרמטכ"ל גנץ. הרב תא"ל רפי פרץ יקרא פרק תהילים, והחזן סא"ל שי אברמסון יישא את תפילת "אל מלא רחמים".

אלפים הגיעו לחלוק כבוד אחרון לאריאל שרון שארונו הוצב ברחבת הכנסת. ינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נרות נשמה לזכר שרון בכנסת/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הטקס פתוח לקהל הרחב, אך מספר מקומות הישיבה בגבעת הכלניות מוגבל ולכן יורשו להיכנס למתחם רק בעלי הזמנה. הקהל הרחב יוכל לעמוד במתחמים סמוכים למקום, אשר הכשיר משרד הביטחון, משם יתאפשר לצפות בטקס ההלוויה על גבי מסכי לד ענקיים.

ממשרד ראש הממשלה נמסר שהציבור מתבקש להקדים את הגעתו למקום עקב עומסי התנועה הצפויים ולהישמע להוראות המשטרה. לא תתאפשר הגעה ברכב פרטי לכיוון חוות שקמים ולכן משרד הביטחון יעמיד לרשות הקהל חניונים ושאטלים ממכללת ספיר בשדרות ומקיבוץ דורות, החל משעות הבוקר. הציבור מתבקש להגיע לכל האירועים ללא נשק.

עדכון ראשון: 08:39

בהכנת הידיעה השתתפו: אמיר תיבון, יהושע בריינר, רמי שני
עמרי נחמיאס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
טקס האשכבה של אריאל שרון ברחבת הכנסת. ינואר 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נושאים את הזרים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום
הוצאת ארונו של אריאל שרון מרחבת הכנסת עם תום טקס האשכבה. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
נושאים את ארונו שרון לכיוון הרכב הצבאי/נועם מושקוביץ
לימור לבנת, ציפי לבני ויאיר לפיד בטקס האשכבה של אריאל שרון. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
לבנת, לפיד ולבני בטקס האשכבה/נועם מושקוביץ
משפחת שרון יוצאת עם ארונו של שרון מרחבת הכנסת עם תום טקס האשכבה. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
גלעד שרון ומשפחתו/נועם מושקוביץ
גבעת הכלניות שם יובא לקבורה היום ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. ינואר 2014. דייב בוימוביץ'
גבעת הכלניות ערוכה לטקס הלוויה/דייב בוימוביץ'
טקס הצדעה לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון בלטרון. ינואר 2014. דרור עינב
טקס ההצדעה לשרון בלטרו, לשם הובא ארונו מהכנסת לפני ההלוויה/דרור עינב
טקס הצדעה לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון בלטרון. ינואר 2014. דרור עינב
טקס הצדעה לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון בלטרון. ינואר 2014/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully