וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנדרטה לזכר קורבנות השואה הגאים נחנכה בתל אביב

10.1.2014 / 19:55

האנדרטה מצטרפת לאלה בברלין, באמסטרדם ובסן פרנסיסקו, והיא הראשונה בישראל המוקדשת גם ללא-יהודיים. חולדאי: "אחד מתפקידיה העיקריים של עירנו הוא להיות בית לכל אחד"

אנדרטה לזכר הומוסקסואלים שנרדפו על ידי הנאצים בשואה בגן מאיר בתל אביב. כפיר סיוון, מערכת וואלה! NEWS
עיצוב של תלאי ורוד. האנדרטה שנחנכה היום, בגן מאיר בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, כפיר סיוון

בטקס שנערך היום (שישי) בצהריים בגן מאיר בתל אביב הוסר הלוט מהאנדרטה לזכר קורבנות המשטר הנאצי שנרדפו בתקופת השואה בשל הנטייה המינית וזהותם המגדרית. האירוע התקיים במעמד ראש העיר רון חולדאי ושגריר גרמניה בישראל אנדריאס מיכאליס ואישים נוספים מהעירייה ומהקהילה הגאה.

את האנדרטה עיצב האדריכל אבי לוי, והיא כוללת שלוש מנסרות בטון היוצרת משולש ורוד, זכר לטלאי שהוצמד למדי האסירים ההומוסקסואלים במחנות ההשמדה ובמחנות הריכוז. על האנדרטה, הממוקמת בחזית המרכז הגאה העירוני, חקוקות המילים "לזכר קורבנות המשטר הנאצי בשל נטייתם המינית וזהותם המגדרית" בשפות עברית, גרמנית ואנגלית.

עוד כתבות בחדשות:
עריקאת על מכרזי הבנייה: "מסר לקרי שלא יחזור לכאן"
ארגנטינה: 3 תיירים נהרגו מפגיעת ברק בעיירת חוף
צפו: דוב הקוטב הקטן עושה את צעדיו הראשונים

חנוכת האנדרטה לזכר חברי קהילת הלהט"ב שנרצחו בשואה. גן מאיר בתל אביב, 10 בינואר 2014. AP
האנדרטה מוקדשת גם לקורבנות לא-יהודיים/AP

בדברים שנשא בטקס, אמר ראש העיר חולדאי כי בזוועות שעשו הנאצים, ובראשם שואת יהודי אירופה, משלה הגישה המבקשת להשמיד את האחר והשונה על היבטיו השונים. "אך טבעי הוא שאנדרטה כזו מוקמת בתל אביב - מרכז החופש והסובלנות", אמר. "אחד מתפקידיה העיקריים של עירנו הוא להיות בית לכל אחד ולכל קהילה. תפקיד נוסף הוא להנחיל לילדינו, ולכל הבאים בשערינו, ערכים של שוויון ואחווה לכל אדם", הוסיף.

"חברה חופשית היא חברה אשר מכבדת את האינדיבידואל, ללא כל קשר לגזע, מגדר, מוצא, דת או העדפה מינית", אמר השגריר מיכאליס. "המגוון העצום הזה הוא זה שהופך את כולנו לשווים. חשוב שנציב אנדרטאות ושמות לרחובות, במטרה לזכור את המאורעות שקרו בעבר, אך חשוב להבין שכל אלה הם בראש ובראשונה תזכורת לעתיד".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
חנוכת האנדרטה לזכר חברי קהילת הלהט"ב שנרצחו בשואה. גן מאיר בתל אביב, 10 בינואר 2014. AP
זוכרים את הקורבנות, היום בתל אביב/AP

האנדרטה מצטרפת לאנדרטאות דומות שניצבות באמסטרדם, בברלין, בסן פרנסיסקו ובסידני. זוהי האנדרטה הראשונה בישראל המוקדשת גם לקורבנות שואה שאינם יהודים. "הייחודיות כאן היא שאנחנו מכירים בכך שהיו גם קורבנות לא-יהודיים בשואה", אמר חבר המועצה, עורך דין ערן לב.

פרופסור משה צימרמן מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ששימש כיועץ היסטורי לפרויקט ההנצחה, אמר כי האנדרטה היא צעד גדול לישראל, כיוון שהיא עוזרת לפטור את עצמה ממה מה"מונופול" של היותה קורבן. "אנחנו סוף סוף משילים את העומס של להיות הקורבן הבודד ואולטימטיבי", אמר צימרמן. "אנחנו יכולים ללמוד מכך שעל ידי הכרה בקורבנותיהם של אחרים, אין הדבר מפחית את ייחודו של קורבן משלך".

עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה בשנת 1933 הוחמרה הוראת סעיף 175 לחוק הפלילי שאסר הומוסקסואליות, משום שעל פי התפיסה הנאצית נחשבה ההומוסקסואליות לפגיעה ב"בריאות העם". לגסטפו הייתה יחידה מיוחדת למאבק בהומוסקסואלים, וה"מרכז למאבק בהומוסקסואליות והפלות" ניהל רשימות חשאית של מאה אלף הומואים. מחשש ש"יחזרו לסורם", לאחר ריצוי עונשם נשלחו הומוסקסואלים למחנה ריכוז, שם סומנו, כאמור, בטלאי משולש ורוד. מספרם במחנות היה 15 אלף ולמעלה ממחציתם נרצחו שם. בבוכנואלד נעשו ניסויים רפואיים שנועדו ל"ריפוי מהומוסקסואליות". כמו כן, לסביות הוגדרה כסיבה למעצר במחנה הריכוז לנשים רוונסברוק.

חנוכת האנדרטה לזכר חברי קהילת הלהט"ב שנרצחו בשואה. גן מאיר בתל אביב, 10 בינואר 2014. AP
האנדרטה מצטרפת לאנדרטאות דומות בעולם/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully