וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו ארגונים מסייעים במימון מחאת מבקשי המקלט?

דנה וילר-פולק

9.1.2014 / 10:30

מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי הקרן החדשה לישראל העבירה כ-3,000 דולר לקראת ההפגנה בכיכר רבין. "רופאים לזכויות אדם" מימן את עלותם של שלושה אוטובוסים להפגנה בירושלים

מערכת וואלה!

(אתמול: מבקשי המקלט הפגינו בירושלים, כניסתם לכנסת נאסרה)

מחאת מבקשי המקלט, שנכנסה הבוקר (חמישי) ליומה החמישי, עוררה שאלות רבות באשר למקורות המימון שלה. בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי חלק מהמימון מגיע מהקרן החדשה לישראל. מהבדיקה עולה כי על מנת לפתוח את המחאה בהפגנת ההמונים בכיכר רבין ביום ראשון ובמטרה לסייע למעוניינים להשתתף בה, סייעה הקרן במימון אוטובוסים שיצאו מערד לתל אביב. הדבר סייע למעשה להוצאתה לפועל של הפגנת מבקשי המקלט הגדולה ביותר שהייתה בישראל. על פי ההערכות, נכחו בה כ-15 אלף בני אדם.

עוד על מחאת מבקשי המקלט:
כך מחאת מבקשי המקלט לא תהפוך למשבר מדיני / דני אילון
רוצים להשליך מהגרים לכלא? קחו אותי קודם. דעה
”השביתה תימשך עד להודעה חדשה”

הפגנת הפליטים מול הכנסת במחאה על אי קבלת אשרות שהייה. ינואר 2014. טלי מאייר
למעלה מ-150 אוטובוסים. מבקשי המקלט בירושלים, אתמול/טלי מאייר

מתחילת השבוע מפגינים מבקשי המקלט מדי יום, אך יש לציין כי רוב ההפגנות התקיימו בתל אביב, כולל המחאה המצומצמת שצפויה להתקיים היום בגן לוינסקי. הדבר לא דרש הוצאות כספיות גדולות, שכן מרבית מבקשי המקלט שוהים בתל אביב ובמרכז הארץ. לקראת ההפגנה ביום ראשון העבירה הקרן סכום של כ-3,000 דולרים, שיוחד לאירוע. בניגוד לטענות הנשמעות בימים האחרונים, יש לציין כי המימון לא עבר דרך ארגוני הסיוע, המעניקים סיוע שוטף למבקשי מקלט וחלקם נתמכים על ידי הקרן באופן קבוע, אלא דווקא דרך ארגון קהילתי עצמאי של נשים אריתראיות.

גוף חוץ-קהילתי נוסף שסייע למבקשי המקלט הוא "רופאים לזכויות אדם". הוא סייע כבר בצעדת מבקשי המקלט שיצאו ממתקן חולות וצעדו לבאר שבע, ומשם להפגנה בירושלים. הארגון מימן את עלותם של שלושה אוטובוסים שהובילו את מבקשי המקלט מצומת שוקת לקיבוץ נחשון, שם לנו ומשם נסעו בבוקר באוטובוסים להפגנה בירושלים.

מפגינים בכניסה לירושלים מלווים בכוחות משטרה. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
מבקשי מקלט מגיעים להפגנה בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ

אתמול עלתה המחאה לירושלים, צעד שהצריך לממן את נסיעתם של אלפי מבקשי מקלט, במבצע שכלל למעלה מ-150 אוטובוסים. מארגני ההפגנה, הערים לשאלות שהנושא מעלה, הבהירו אתמול כי הזמנת האוטובוסים נעשתה על ידי המארגנים בשיתוף כמה ישראלים המסייעים בהיבט הלוגיסטי בלבד, ותשלום הנסיעה נעשה על ידי כל אדם באופן אישי – עלות של 38 שקלים, מחיר נסיעה בתחבורה ציבורית.

אתמול פנתה ח"כ מירי רגב (הליכוד-ביתנו) ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, בבקשה לבדוק את סוגיית מימון המחאה ואת מידת מעורבותם של ארגוני הסיוע לטובת מה שהגדירה "פעילות חתרנית נגד המדינה". "אני מבקשת ממך להידרש לסוגיית מימון הארגונים ולחקור את מידת מעורבותם של אותם ארגונים ועמותות בייזום ותכנון ההפגנות של מסתננים בלתי חוקיים העושים את מערכת אכיפת החוק ללעג ולקלס בעיני רבים", כתבה רגב לווינשטיין.

מהקרן החדשה לישראל נמסר: "הקרן תומכת זה שנים בארגוני זכויות אדם ושינוי חברתי הפועלים בגזרות רבות – סיוע לעובדים, לנשים, לאוכלוסיות מוחלשות, לפריפריה ועוד, וכן תומכת בארגונים שעוסקים בנושא הפליטים באופן ספציפי ובארגונים שהוקמו על ידי פליטים. חלק מהארגונים מסייעים למבקשי המקלט ולתושבים הישראלים באופן קבוע, וגם בימים אלה.הניסיון להפנות את האש ולהאשים ארגוני זכויות אדם באחריות למבקשי המקלט ולצעדי המחאה שלהם הוא ספין אשר מנסה להסיט את תשומת הלב מהטיפול הכושל במבקשי המקלט, בתושבי דרום תל אביב הישראלים ובקהילות מוחלשות אחרות, אשר הופקרו על ידי המדינה לאורך השנים. אנו גאים במאבקנו המתמשך למען זכויות אדם, ונמשיך לעמוד איתן אל מול ניסיונות ההפחדה וההשתקה".

מארגון רופאים לזכויות אדם נמסר: "אנחנו גאים לתרום את חלקינו בפעולות ובמחאה למען החופש של פליטים ומבקשי המקלט. במסגרת זו, רופאים מתנדבים שלנו ליוו את צעדת החופש של הפליטים ממתקן הכליאה חולות לפני כשבועיים, סיפקנו בהתנדבות תיקי עזרה ראשונה וסיוע רפואי למוחים ותרמנו את חלקינו בהסעת הפליטים במזג האויר החורפי והקשה למחסה לילה בקיבוץ נחשון כשתש כוחם. אנו מטפלים מדי יום בפניות של פליטים חולים במתקני כליאה שאינם מקבלים טיפול הולם ובכוונתינו להמשיך ולעמוד בסולדיריות עם מבקשי המקלט. בעוד הממשלה מטפחת גזענות ומממנת כליאה במאות מליוני שקלים מכספי המיסים של אזרחי ישראל במקום להשקיע בתשתיות דרום תל אביב ובקליטה אנושית של פליטים, אנו מספקים שירותים בהתנדבות כל השנה, כבר 16 שנים למען מהגרים, פליטים וחסרי מעמד בישראל מבלי שנבקש ולו שקל אחד ממשלת ישראל. אנחנו מברכים את הפליטים על היוזמה שלהם, מתרגשים מקולם וגאים שבתקופות אפילות של הסתה לשנאת זרים אנו ומאות המתנדבים והמתנדבות שלנו עומדים שם לצידם. הספינים התקשורתיים מימין וההתנשאות כאילו הפליטים אינם מסוגלים להתארגן ולמחות בעצמם ולמען זכויותיהם מלמדת בעיקר על שנאת זרים ועל הפאניקה למראה בני אדם שדורשים צדק וזכויות במחאה שקטה ובלתי אלימה".

לכתבת דנה ויילר-פולק - danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully