וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ביבי ילמד מהסינים - ויוותר על הסיגר המפורסם?

30.12.2013 / 23:29

הנה לקח אחד שכדאי ללמוד מהידידה החדשה-ישנה שלנו: מסמך שהפיצה המפלגה הקומוניסטית דורש מכל הפקידים, כולל מהנשיא, להחביא את הסיגריות - משום ש"העישון הוא כתם ציבורי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מדליק סיגר עם רעייתו שרה נתניהו במעונם בירושלים. ספטמבר 1997. AP
שרה נתניהו צופה בבעלה בנימין מצית סיגר במעון רה"מ בירושלים. 1997/AP

אין דרך להגיד את זה יפה: עישון הוא אחד ההרגלים המסריחים ביותר שיש לאדם. עישון גורם לסרטן והוא הורג באיטיות. המעשנים מצחינים מהפה, משיער הראש ומהבגדים ;עורם מצהיב והם מרעילים את חבריהם ואת הסביבה. לפי האגודה למלחמה בסרטן, יותר מ-1,700 ישראלים מתים בשנה מסרטן הריאות. עוד 10,000 מתים ממחלות הנגרמות מעישון, מהם 1,500 איש שנחשפו לעישון פסיבי.

ראשי הממשלה כאן נודעו בחיבתם לעישון: מגולדה מאיר ועד בנימין נתניהו. בעבר, כשהידע על נזקי העישון עוד היה מועט, היו מדינאים שנהגו לעשן בלשכתם; כיום יש מנהיגים, כמו ברק אובמה, שמתגאים בגמילתם מסיגריות. בעוד שאחרים, כמו במחוזותינו, רק "גונבים" סיגר מדי פעם - שמבחינה בריאותית הוא גרוע באותה מידה (אך עולה הרבה יותר).

ואולי כדאי שניקח דוגמה מהסינים, ידידינו הישנים-חדשים. מסמך רשמי שפרסמה המפלגה הקומוניסטית אוסר על פקידי הציבור לעשן בפומבי, ואף קובע שאסור להם להשתמש בכספי הציבור כדי לקנות סיגריות או סיגרים. ההוראה תקפה לכל הדרגים: מנשיא המדינה שי ג'ין-פינג ועד לפקיד הזוטר ביותר.

לפי נתוני הממשלה, כ-1.4 מיליון סינים מתים מדי שנה מנזקי עישון. בשנה שעברה נמכרו כ-2.5 טריליון סיגריות במדינה - זינוק של 50% לעומת 2002. ולמרות זאת, אין חוק האוסר על עישון במקומות ציבוריים.

נשיא סין מאו צה טונג מעשן וקורא עיתון. ינואר 1963. GettyImages
מעתה, רק בחדרי חדרים. מנהיג סין, מאו, מעשן בלשכתו. 1963/GettyImages

סין היא צרכנית הטבק הגדולה בעולם. מעריכים שיש בה כ-300 מיליון מעשנים, שהעישון הפסיבי שלהם פוגע ביותר ממיליון אזרחים אחרים. סין גם סובלת מזיהום אוויר חמור ביותר בערים הגדולות, ולכן שואפת לצמצם במהירות את מספר המעשנים, שמחלותיהם מהוות נטל כלכלי גובר על מערכת הבריאות הציבורית.

לפי המסמך שפורסם אמש (ראשון) בסוכנות הידיעות הרשמית "שינחואה", בכירי המפלגה נדרשים "להוביל את הדרך", לקראת חקיקה עתידית של חוק שיאסור על עישון בציבור לכלל האזרחים. פקידי המפלגה לא יוכלו מעתה לעשן בבתי ספר, בבתי החולים או בזמן נסיעה בתחבורה הציבורית. עוד נקבע כי סיגריות לא יימכרו בתוך מוסדות רשמיים. "העישון מכתים את תדמית המפלגה, את תדמית הממשלה ואת דמות המנהיגים, ויש לו השפעות שליליות נרחבות", נכתב במסמך הרשמי.

לפני קצת יותר מעשרה ימים, נפגש רה"מ נתניהו בירושלים עם שר החוץ הסיני, וואנג יי. הוא אמר לו ש"ישראל יכולה להיות שותפה מושלמת של סין במחקר ובפיתוח". אולי לפני שמכריזים על שיתוף פעולה מתוחכם, כדאי לקחת מהסינים משהו אחר, כי אם המנהיגים שלהם מסוגלים לתת דוגמה טובה לציבור, בטוח שגם אצלנו אפשר להתאמץ קצת.

טורים קודמים
הזמרת פיירוז: אני מעריצה את חסן נסראללה
ניו יורק טיימס התנצל על כתבה על רצח חייל בעפולה
האם זו הייתה הצצה נדירה למקום החשאי באמריקה?

אוריה כנף uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully