וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכבת נלסון מנדלה ביוהנסבורג: מנהיגי העולם נפרדו

כ-90 אלף בני אדם השתתפו באחד מאירועי הזיכרון הגדולים שידעה האנושות. כמאה מנהיגים הגיעו לטקס, בהם נשיא ארה"ב אובמה ומזכ"ל האו"ם באן. את ישראל ייצג יו"ר הכנסת

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

פרידה מנלסון מנדלה: כ-90 אלף בני אדם, בהם כמאה מנהיגים וראשי מדינות מרחבי העולם, השתתפו היום (שלישי) בטקס האשכבה הממלכתי לזכר נשיאה השחור הראשון של דרום אפריקה, שמת ביום חמישי האחרון בביתו שבפרברי יוהנסבורג והוא בן 95. הטקס נערך באצטדיון הכדורגל FNB (ה"סוקר סיטי") בסווטו שבפאתי יוהנסבורג, שם הייתה הופעתו הפומבית האחרונה של מנדלה. כבר במהלך הלילה התאספו מאות בני אדם מחוץ לאצטדיון למרות הגשם, שרו שירים מתקופת המאבק בהפרדה הגזעית והניפו תמונות של מנדלה.


עוד על מות המנהיג השחור הראשון של דרום אפריקה:
גם הנשיא פרס לא יגיע לטקס האשכבה של מנדלה
"אסיר, חבר ואבא": האיש שהיה הכי קרוב למנדלה
הצד האפל של נשיאה השחור הראשון של דרום אפריקה
דעה / אין לנתניהו מקום בטקס לזכר מנדלה

(צילום: רויטרס)

אצטדיון FNB ביוהנסבורג לפני טקס האשכבה של נלסון מנדלה. 10 בדצמבר 2013. רויטרס
חלק הגיעו כבר בלילה, למרות הגשם. אזרחים דרום-אפריקנים באצטדיון הכדורגל ביוהנסבורג, הבוקר לפני טקס האשכבה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נאם בטקס, והגדיר את מנדלה "ענק של צדק" ו"המשחרר האחרון של המאה העשרים". הוא מתח ביקורת על מנהיגים רבים ברחבי העולם הטוענים לסולידריות עם המאבק של מנדלה לחופש, "אולם לא מגלים סובלנות בחילוקי הדעות עם אזרחיהם".

נשיא ארה"ב ברק אובמה לוחץ את ידו של עמיתו מקובה ראול קסטרו בטקס האשכבה לנלסון מנדלה. יוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013. רויטרס
מחווה היסטורית. אובמה לוחץ את ידו של נשיא קובה קסטרו בדרך לנאום/רויטרס

"הוא לא היסס להתפשר למען מטרה משותפת", ספד אובמה למנדלה. "מנדלה הבין את הצדדים המחברים את הרוח האנושית. נזכור את המחוות שלו כמו הניצול של הטרגדיות במשפחה שלו כדי להילחם באיידס. הוא לימד מיליונים למצוא את האמת בתוך עצמם. הוא לימד לסמוך על אחרים שיוכלו לסמוך עלינו. הוא שינה את החוקים וגם את הלבבות, נתן השראה לבני אדם מסביב לעולם. מותו של מדיבה הוא זמן לאבל וזמן לחגוג את החיים ההירואיים שלו. כל אחד מאיתנו צריך לשאול איך למדתי ממנו, איך אני מסיק את המסקנות שהוא הסיק בחייו". הוא הוסיף כי גם לארצו "לקח זמן להתגבר על הגזענות. מישל ואני נהנים מפירות המאבק הזה. אבל מסביב לעולם יש ילדים שעדיין סובלים חרפת רעב ומחלות, ילדים בלי עתיד".

בדרך לדוכן הנואמים התרחשה מחווה יוצאת דופן בין אובמה לנשיא קובה ראול קסטרו, בשעה שהשניים לחצו ידיים. קטסרו חייך בשעה שאובמה לחץ את ידו. בין שתי ארצות הברית לבין קובה שוררת יריבות בת כ-50 שנה, מאז הפכה האחרונה לקומוניסטית.

קסטרו עצמו ספד מאוחר יותר למנדלה, ואמר כי האחרון "היה דוגמה אישית למאבק בעוני ויצירת הזדמנויות לכל. מנדלה היוו דוגמה לאמריקה הלטינית. על בסיס כבוד הדדי ורק באמצעות דיאלוג בין ציביליזציות החושבות שונה". לדבריו, "חייו של מנדלה מלמדים אותנו שרק שיתוף פעולה בין האומות יכול להוביל להישגים".

אצטדיון FNB ביוהנסבורג לפני טקס האשכבה של נלסון מנדלה. 10 בדצמבר 2013. רויטרס
ממחר תוצב הגופה בבירה פרטוריה. אזרחים באצטדיון, לפני טקס האשכבה/רויטרס

סגן הנשיא של האיחוד האפריקני, סיריל רמפוסה, היה הראשון לנאום בטקס, ובירך את הנוכחים שבאו מכל קצות תבל. "אנו כאן כדי לומר ל'מדיבה' שמסעו הארוך נגמר, שהוא יכול לנוח וליהנות מהנוף של ארצנו היפה. אבל מסענו הארוך רק מתחיל", אמר רמפוסה. אחריו נשא תפילה הרב הראשי של דרום אפריקה, הרב ווארן גולדשטיין. אחר כך עשו זאת גם נציגי הדתות האחרות הנהוגות במדינה – הינדו, איסלאם ונצרות. מבוכה נרשמה כאשר שריקות וקריאות בוז רמות נשמעו בשעה שנשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה נראה על גבי מסכי הענק. כשעלה לנאום, נאלצו המארגנים להשמיע את נגינת התזמורת בשל הרעש שהקימו חלק מהנוכחים. כשהחל לבסוף לנאום, אמר זומה כי מנדלה היה "לוחם חופש ללא חת", וכי מותו של "גרם לאבל חסר תקדים ברחבי העולם".

אנדרו מלאנגני, חברו של מנדלה שהיה כלוא עמו באי רובן, אמר כי מנדלה "ייצג את הערכים של הקרבה, חוכמה וסבלנות, ויצר תקווה כשזו לא הייתה בנמצא. 'מדיבה' האמין בהקשבה לאחרים ובלמידה מהם. גדולתו כמנהיג הייתה בצניעותו ואמונתו הגדולה בהנהגה משותפת".

אצטדיון FNB ביוהנסבורג לפני טקס האשכבה של נלסון מנדלה. 10 בדצמבר 2013. AP
עשרות אלפי אנשים צפו בטקס בשלושה אצטדיונים אחרים בעיר. אצטדיון FNB/AP

נציג המשפחה תנדוקסולו מנדלה אמר: "כמשפחה, אין לנו ברירה אלא להית מוקפים בעקרונותיו של נלסון מנדלה. אנו מפצירים בכם לשמר את מורשתו". נכדיו של הנשיא המנוח הגדירו את הסב "עץ גדול שנפל".

מזכ"ל האו"ם באן נאם גם הוא, ואמר כי "זו החובה של כולנו לשמר את זיכרון מנדלה בלבנו ובחיינו. מנדלה שנא שנאה. לא אנשים. היה לו הכוח לסלוח, וזו מתנה ייחודית".

סגן נשיא סין, לי יואן צ'או, שהיה אולי אחד הנמענים לדבריו של אובמה, הביע צער עמוק בשם אזרחיו. "מנדלה היה גאוות העם האפריקני", אמר. "הוא לחם עבור החירות של העם האפריקני והקדיש את חייו לפיתוח ולקידום אפריקה". לדבריו, "הדרך הטובה ביותר לכבד את מנדלה תהיה להמשיך את המורשת שהשאיר אחריו".

ראש ממשלת בריטניה מגיע לטקס האשכבה של נלסון מנדלה, דצמבר 2013. AP
ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון מגיע לטקס האשכבה/AP

בטקס השתתפו מלבד אובמה ושלושה מקודמיו – ג'ורג' וו. בוש, ביל קלינטון וג'ימי קרטר, גם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, נשיא צרפת פרנסואה הולנד ושורה ארוכה של מנהיגים אחרים, בהם נשיאי הודו, גרמניה, קובה וברזיל ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. גם אושיות ציבוריות ותרבותיות יפקדו את האירוע, בהם הזמרים בונו ופיטר גבריאל ואשת התקשורת אופרה וינפרי.

עשרות אלפי דרום-אפריקנים צפו באירוע, אחד מטקסי הזיכרון הגדולים ביותר שידעה האנושות, משלושה אצטדיונים נוספים ביוהנסבורג ובמוקדים אחרים במדינה.

את ישראל ייצגה בטקס משלחת בראשותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ובהשתתפותם של חמישה חברי כנסת נוספים. זאת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא להגיע לטקס בשל עלויות האבטחה הגבוהות, ומהנשיא שמעון פרס נבצר לעשות זאת בשל שפעת שבה לקה. במהלך הטקס שגה המנחה והציג את המשלחת הישראלית, שלדבריו כללה את "ראש הממשלה ונשיא המדינה".

היו"ר אדלשטיין הודה במשדר המיוחד של וואלה! חדשות כי בקהילה היהודית "היה חשש שלא תהיה נציגות ישראלית כששמעו שראש הממשלה והנשיא לא מגיעים". עם זאת, הוא ביקש להבהיר כי רוב המדינות "מיוצגות על ידי ראשי פרלמנט ושרי חוץ".

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה לטקס האשכבה של נלסון מנדלה, דצמבר 2013. AP
נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה/AP

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), אחד מחברי המשלחת, התייחס במשדר למותו של המנהיג הדרום-אפריקני. "יש תחושות של צער גדול על אדם דגול", אמר בשיחה מיוהנסבורג. הוא הוסיף כי "מנדלה משאיר אחרי מותו מופת להמון שנים של צדק וזכויות אדם. יש אווירה של אבל כבד, תחושה שהלך אבי האומה".

הלווייתו של מנדלה תתקיים ביום ראשון בקונו, כפר הולדתו. החל ממחר תוצב הגופה למשך שלושה ימים בבירה פרטוריה, במקום שבו הושבע לנשיאות ב-1994, והאזרחים יוכלו לחלוף על פניה ולהיפרד ממנהיגם.

(עדכון ראשון: 11:00)

הארכיבישוף דזדמונד טוטו וקופי אנאן בטקס האשכבה של נלסון מנדלה, דצמבר 2013. AP
הארכיבישוף דזמונד טוטו, ממנהיגי המאבק נגד משטר האפרטהייד, ומזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן/AP
שרליז ת'ורן ובונו בטקס  האשכבה של נלסון מנדלה, דצמבר 2013. AP
השחקנית שרליז ת'רון והזמר בונו/AP
אצטדיון FNB ביוהנסבורג לפני טקס האשכבה של נלסון מנדלה. 10 בדצמבר 2013. רויטרס
הופעתו הפומבית האחרונה של מנדלה הייתה שם. ה"סוקר סיטי"/רויטרס
אישה אוחזת בתמונתו של נלסון מנדלה לפני טקס האשכבה באצטדיון ביוהנסבורג. 10 בדצמבר 2013. רויטרס
אישה אוחזת בתמונתו של נלסון מנדלה לפני טקס האשכבה באצטדיון ביוהנסבורג. 10 בדצמבר 2013/רויטרס
משתתפים בטקס האשכבה של נלסון מנדלה באצטדיון ביוהנסבורג. 10 בדצמבר 2013. רויטרס
משתתפים בטקס האשכבה של נלסון מנדלה באצטדיון ביוהנסבורג. 10 בדצמבר 2013/רויטרס
משתתפים בטקס האשכבה של נלסון מנדלה באצטדיון ביוהנסבורג. 10 בדצמבר 2013. רויטרס
משתתפים בטקס האשכבה של נלסון מנדלה באצטדיון ביוהנסבורג. 10 בדצמבר 2013/רויטרס
נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ויני מנדלה, רעייתו לשעבר של נלסון מנדלה, בטקס האשכבה לזכרו. יוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013. AP
אובמה מציע את תנחומיו לוויני מנדלה, לאחר נאומו/AP
טקס האשכבה לזכרו של נלסון מנדלה. יוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013. רויטרס
טקס האשכבה לזכרו של נלסון מנדלה. יוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013/רויטרס
טקס האשכבה לזכרו של נלסון מנדלה. יוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013. AP
טקס האשכבה לזכרו של נלסון מנדלה. יוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully