וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לעתיד של התותחנים: "הפכנו למכונת מלחמה"

7.12.2013 / 17:13

חיל התותחנים הוא כבר מזמן לא רק תותחים שיורקים פגזי ארטילריה. עם מזל"טים מתוחכמים, מכ"מים מתקדמים וטילים מדויקים, הלוחמים מסתכלים קדימה. "אנחנו כבר לא חיל מסייע"

צילום: שי מכלוף, עריכה: מיכאל ברגמן

בימי מבצע עמוד ענן לפני כשנה, הייתה חוליה של משגרי פצצות מרגמה פלסטינים שהטרידה עד מאוד את אוגדת עזה. חברי החוליה היו משגרים פצמ"רים למרחב מפקדת האוגדה ונעלמים. באחד המקרים, הפצמ"ר גם לפציעתו של קצין התותחנים, רב-סרן (מיל') גיל סיטון. קצין תותחנים ראשי, תת-אלוף רועי ריפטין, הנחה את ראש מחלקת תורת הלחימה, אלוף-משנה יורם כנפו, לערוך תחקור מעמיק באמצעות המכ"מים של החיל כדי לאתר החוליה. "זו הייתה משימה מאוד מורכבת", שחזר השבוע תא"ל ריפטין. "מדובר בקנה מרגמה קטן, אדם אחד שנע ממקום למקום, אבל חשפנו אותו. תחקור מעמיק באמצעות מכ"ם 'רז' פענח את המקומות שבהם הוא נהג להתמקם. זיהינו אותו בזמן אמת. המידע הועבר לחיל האוויר שתקף אותו ופגע".

לקריאה נוספת:
ניסויים מתקדמים לצוללת החדישה של חיל הים
”בום, פגעתי בבטון”: מריח המנהרות של עזה משחזר
האדם שבטנק ינצח? בשריון נערכים להמתת החסד

הסיפור הזה ממחיש על קצה המזלג את המהפך שעבר חיל התותחנים. החיל הוא כבר מזמן לא רק תותחים מתנייעים שיורקים פגזי ארטילריה ורקטות. לרשות הלוחמים עומדים גם טילים חכמים ומדויקים כמו "תמוז", מזל"ט "רוכב שמים" שאוסף מידע מודיעיני על האויב בזמן אמת, מכ"מים מתקדמים לאיתור שיגורים של רקטות וטילים ומיקום נפילתם, ויכולת מטאורולוגית שבאמצעותה ניתן לדייק יותר בפגיעה במטרות.

השבוע התקיים בבסיס שבטה שבנגב יום כשירות של חיל התותחנים, ובמהלכו התפנה תא"ל ריפטין לספר על החיל המתחדש.

"קפיצת מדרגה של ממש"

בצה"ל מדברים על צמצום רוחבי ואורכי לנוכח הקיצוץ החד בתקציב הביטחון. כיצד זה בא לידי ביטוי בחיל התותחנים?

"יש לנו הרבה תכניות על הפרק. ראשית, אנחנו בוחנים כעת את המזל"ט לרמת החטיבה שמכונה 'דוהר שמים'. המזל"ט יהיה גדול יותר מ'רוכב שמים' ובעל יכולות משופרות בזמן שהוא יכול לשהות באוויר, ובטווח ואיכות הצילום שלו והשידור לאחור. זו קפיצת מדרגה של ממש. בתחום הרקטות, אנחנו בוחנים את רקטת 'רומח' למרחב האוגדתי. מדובר ברקטות בעלות דיוק של חמישה מטרים מהמטרה שיודעות להרוס שתי קומות במבנה. יכולת זו תאפשר לנו לפעול בתוך שטח בנוי. מדובר באש זמינה ללא צורך בסיוע מחיל האוויר. בסוף שנת 2014 יעבור גדוד רעים הסבה כדי לקלוט את הרקטה".

התותח של החיל מיושן למרות השיפורים בתחום השליטה והבקרה. יש כבר הכרעה לגבי תותח העתיד?

"תותח העתיד של צה"ל יהיה עם יותר עוצמה ופחות כוח אדם. אנחנו רוצים שהתותח יידע לשגר יותר פגזים בזמן נתון, ומצד שני שרק 40% מכלל סדר הכוחות שיש לנו היום יפעילו אותו. את ההחלטה נקבל בחודשים הקרובים. ההתלבטות היא בין התותח הגרמני של חברת KMW לבין התותח הישראלי של חברת 'אלביט'. אנחנו מדברים על אגד שלם שיקלוט את התותח העתידי כבר בשלוש השנים הקרובות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיגור טיל תמוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיל התותחנים מפעיל מגוון של מכ"מים לאיתור שיגור ונחיתה של טילים ורקטות. יש בשורה חדשה בנושא?

"אנחנו קולטים את הדור הרביעי של מכ"ם 'רז'. אנחנו עוברים לפרישה ארצית. במקביל, נתחיל בקרוב קליטה של מכ"ם טקטי שיחליף את מכ"ם 'נורית' הישן מאוד. המכ"ם הטקטי 'מגן רוח' יהיה בידי כל גדוד מתמרן ויעזור להם לאתר את מיקום המרגמות והרקטות של האויב. אנחנו מעריכים שהוא ייכנס לפעולה בשנת 2016".

יכולת ארטילריה גבוהה לצד ביטחון שוטף

בפתח תצוגת היכולות של יום הכשירות הוצגה המערכת המטאורולוגית שמטרתה לפענח את השפעות מזג האוויר על יכולות האש של החיל. יש חדש בנושא?

"יש לנו בשורות לכל המערכות היורות. רכשנו מערכת מטאורולוגיה מרחבית המכונה 'טייפון'. מדובר ביכולת פורצת דרך וחדשה שתסייע ליכולת האש להיות מדויקת יותר. היא כרגע נפרשת בפיקוד צפון ובזמן אמת היא תעביר נתונים למערכות השליטה והבקרה של יכולות האש כדי לייעל ולחדד את יכולות הדיוק של הטיל, הרקטה או הפגז. מערכת מטאורולוגית תסייע לנו לסגור את מעגלי האש בצורה מהירה יותר מרגע זיהוי המטרה, הפללתה ועד להשמדתה. בשנה הקרובה צה"ל יקלוט מערכת דומה עבור פיקוד דרום".

בשנים האחרונות לוחמי חיל התותחנים נתקלו בחוליות טרור ובמחבלים. באחד המקרים נהרג רב"ט נתנאל יהלומי ז"ל על גבול מצרים בהיתקלות עם חוליית מחבלים. יש כוונה לשנות את יכולות החי"ר של החיל?

"במסגרת ההכשרות חיזקנו את תחום החי"ר בדגש על יכולת הפרט, מפקדים וקצינים. לקחי הר חריף (הפיגוע במהלכו נהרג רב"ט יהלומי – א.ב.) הוטמעו היטב בהכשרות. כך גם אירוע בגבול הצפון והתקרית עם 'מחבל השופל' - היתקלויות לפני כמה חודשים בקלנדיה. העיסוק של חיל התותחנים בטרור נמצא במגמת עלייה. מצד אחד, אנחנו צריכים לשמר יכולת ארטילריה גבוהה מאוד אך לא שוכחים שיש לנו גם עיסוק כמו החי"ר בביטחון השוטף. גדוד 411 של החיל סיים תעסוקה מבצעית בצפון ויצא לתרגיל פתע גדודי שדימה מלחמה במשך חמישה ימים במהלכו עברו מרמת הגולן לדרום".

מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
"המערך ה'קני' הוא הבולט והחשוב ביותר בחיל". התותחנים במלחמת לבנון השנייה/GettyImages

אתה יכול להרחיב על החימוש המונחה המדויק? יש כוונה להרחיב את מערך הטילים המסווג?

"זה לא סוד שהיחמ"מ (יחידת מודיעין מטרות - א"ב) דומיננטי מאוד בגבול רמת הגולן. ראינו את התקיפות שבוצעו באמצעות טיל 'תמוז' לעבר יעדים בסוריה שמהם נפתחה לעברנו אש. השאיפה שלנו היא לקדם כמה שיותר אמצעים אלקטרו-אופטיים".

מכ"ם רז. דובר צה"ל
מכ"ם רז/דובר צה"ל

חיל התותחנים הוא מזמן לא רק תותחים. שקלתם לבחור לו שם חדש בשם ההתחדשות?

"זה לא על הפרק. המערך ה'קני' הוא הבולט והחשוב ביותר בחיל. מה שכן, אנחנו כל הזמן עסוקים להתאים את עצמנו למציאות. אנחנו כעת עסוקים בהקמת מפקדה אחורית שתשלוט בכל המידע שזורם מהמערכות השונות שלנו. מפקדה שתייעל את הפעילות המבצעית שתכליתה היא האש. לכל גדוד יהיה קצין תותחנים שתכליתו תהיה התכה של הנתונים והעברתם לגורמים רלוונטיים לפני תקיפה כמו מסוקי קרב, ארטילריה, טילים מהיבשה, שריון ועוד. קח את כל היכולות של החיל ותבין לבד שהפכנו להיות מכונת מלחמה. המטרה שלנו היא לסגור את מעגל האש כמה שיותר מהר. זיהינו מטרה? לפגוע בה בדיוק ללא עיכוב. עברנו את המהפכה ואנחנו כבר לא חיל מסייע. ההנחיה שלי מאוד ברור. ברגע שאתם מזהים הזדמנות, אל תחכו שיבקשו ממכם לתקוף מטרות, פשוט תתקפו. אם חסרות מטרות אל תחכו שיביאו לכם אחרות. תחפשו אותן. זה השינוי האמיתי בחיל".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully