וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן תוקפת: "ארה"ב פרסמה פרשנות משלה להסכם"

משרד החוץ האיראני טען כי נוסח הסכם הביניים שהושג בין איראן למערב, כפי שפרסם הבית הלבן, "שגוי". מהשוואת שני הנוסחים שפורסמו, עולה שההבדל הוא בעיקר בהגדרת מטרת ההסכם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(צפו: אובמה הודף את הביקורת על ההסכם, אתמול)

ימים ספורים לאחר שהושג הסכם ביניים היסטורי בין איראן למערב, שנועד להקפיא את תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלמית, מתחילות לצוף מחלוקות בין הצדדים. משרד החוץ האיראני תקף היום (שלישי) את נוסח ההסכם, כפי שפורסם על ידי הבית הלבן שעות ספורות לאחר לחיצות הידיים בשוויץ.

הסכם היסטורי עם איראן - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם אירן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
שרי החוץ של ארה"ב ואיראן לוחצים ידיים לאחר חתימת ההסכם בזנבה/AP

"מה שפורסם על ידי הבית הלבן כטיוטה עובדתית הוא פרשנות חד-צדדית של הטקסט עליו הוסכם בז'נבה", טענה דוברת משרד החוץ האיראני, מרזייה אפחם. לדבריה, "חלק מההסברים והמילים בטיוטה סותרים את הטקסט" של העסקה. היא הביעה צער על כך שהנוסח האמריקני "השגוי" תורגם ופורסם בחלק מכלי התקשורת, וציינה כי אחת הסיבות לכך שהמשא ומתן נמשך זמן רב כל כך קשורה לדיוק שנדרש בבחירת המילים שיופיעו בהסכם. לטענתה, המשלחת האיראנית הייתה נוקשה יותר ושמה דגש רב יותר על הצורך בדיוק זה.

"קרדיט" גדול לאובמה ולאמריקנים

עם חתימת ההסכם, העריך גורם מערבי בכיר כי "בשעות ובימים הקרובים ייצאו פרסומים שונים מאיראן עם כל מיני פרטים לגבי ההסכם. אני מציע להתייחס לדברים בזהירות". עם זאת, יצוין, כי מהשוואת הנוסח האמריקני לנוסח שפרסמה איראן, עולה כי אין שוני בסעיפי ההסכמה. עם זאת, קיים שוני בדברי ההקדמה להסכם. כך, למשל, בנוסח שפרסם הבית הלבן נכתב כי מטרת ההסכם היא "הגעה לפתרון דיפלומטי אמיתי שימנע מאיראן השגת נשק גרעיני". בנוסח האיראני, לעומת זאת, הוגדרה המטרה כך: "להגיע לפתרון הדדי וארוך טווח שיבטיח שתכנית הגרעין של איראן תהיה בדרכי שלום".

בנוסח שהועלה לאתר הבית הלבן, נכתב כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, "הדגיש שהשגת פתרון בדרכי שלום שמונע מאיראן נשק גרעיני היא אינטרס ביטחוני-לאומי של אמריקה". בנוסח האיראני, כמובן, אין זכר לכך. עוד נכתב בנוסח האמריקני כי המעצמות ואיראן הגיעו להבנות "העוצרות את התקדמות תכנית הגרעין של איראן ומסיגה אותה לאחור במובנים מרכזיים". האיראנים פירשו זאת כך: "הפתרון הכולל הזה יאפשר לאיראן ליהנות באופן מלא מזכויותיה לאנרגיה גרעינית למטרות שלום".

בלשון האמריקנים הסכם הביניים כולל "הגבלות משמעותיות על תכנית הגרעין של איראן ומתחיל לענות על הדאגות המרכזיות שלנו, בהן יכולות ההעשרה של איראן; מאגרי האורניום המועשר שלה; מספר ויכולות הצנטריפוגות שלה; והיכולת שלה לייצר פלוטוניום ברמה של נשק בכור באראק". האיראנים, לעומת זאת, סבורים שהפתרון שהושג "יכלול תכנית העשרה מוגדרת עם מגבלות מעשיות וצעדים שקופים להבטחת אופי התכנית הלא-מלחמתי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת ההסכם, איראן התחייבה לעצור את העשרת האורניום לרמה של למעלה מ-5%, לא להשתמש בסרכזות (צנטריפוגות) חדשות מכל סוג שהוא או להתקין כאלה, ולנטרל את מאגרי האורניום שהועשר לרמה גבוהה יותר – של כ-20%, על ידי דילולם או על ידי המרה שלהם למוטות דלק. על פי ההערכה, לאיראן כ-200 קילוגרמים של אורניום שהועשר ל-20%. איראן תידרש גם להותיר כמחצית מהסרכזות שהותקנו במתקן ההעשרה בנתנז בלתי פעילות וכן שני שלישים מאלה שהותקנו במתקן ההעשרה התת-קרקעי והמבוצר בפורדו. בנוסף, ייאסר עליה להקים מתקנים חדשים להעשרת אורניום ולהמשיך לפתח את מתקן המים הכבדים שלה באראק. איראן התחייבה גם לא להגדיל את כמות האורניום המועשר ל-3.5%, כך שבעוד חצי שנה היא לא תהיה גדולה יותר מזו הנוכחית. בהתאם להסכם, איראן תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גישה יומיומית למתקני ההעשרה בנתנז ובפורדו.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר תיבון

לקריאה נוספת:
בריטניה מזהירה את ישראל: אל תחתרו תחת ההסכם
קבלת פנים של גיבורים באיראן: "כאילו חזרו מהקרב"
נתניהו: "איראן קיבלה אישור כתוב להפרת החלטות האו"ם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully