וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום יום דיונים ארוך, שי ניצן נבחר לפרקליט המדינה

גלעד גרוסמן

19.11.2013 / 2:01

ועדת האיתור תמליץ לממשלה על מינויו של ניצן, המשנה ליועץ המשפטי לתפקידים מיוחדים, כמחליפו של משה לדור. נציג האקדמיה בוועדה העדיף את עו"ד שוקי למברגר

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

יש מחליף ללדור. ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה החליטה לפנות בוקר (שלישי), ברוב דעות, להמליץ לשרת המשפטים ציפי לבני למנות את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתפקידים מיוחדים, עורך הדין שי ניצן, לתפקיד פרקליט המדינה ה-11 של מדינת ישראל. כעת תועבר ההמלצה לשרה לבני, וזו צפויה להעלות את מועמדותו של ניצן לאישור הממשלה. אם לא יהיו הפתעות, ניצן יחליף בחודש הבא את פרקליט המדינה הנוכחי משה לדור, שמילא את התפקיד בשש השנים האחרונות.

האיש לתפקידים מיוחדים: מי אתה שי ניצן?

מחלוקת בממשלה סביב מינוי שי ניצן למשנה ליועמ"ש. גדעון צנטנר
בעבר התמודד פעמיים ונכשל. עו"ד ניצן/גדעון צנטנר

ארבעה מחברי הוועדה - היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מנכ"ל משרד המשפטים גיא רוטקוף, נציב שירות המדינה, משה דיין, ונציגת ציבור, עורכת הדין רחל תורן, תמכו במינויו של ניצן. נציג האקדמיה, פרופ' אריאל בנדור, העדיף את מועמדותו של המשנה לשעבר לפרקליט המדינה, עורך הדין שוקי למברגר.

חברי הוועדה ראיינו בשעות הערב אמש את ארבעת המועמדים הסופיים לתפקיד, שכללו מלבד ניצן ולמברגר, גם את שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב אבי זמיר ושופט בית המשפט המחוזי בירושלים צבי סגל. הראיונות נמשכו שעות ארוכות, ורק לקראת חצות הלילה החלו חברי הוועדה לדון בבחירת המועמד. בין חברי הוועדה היו מעט חילוקי דעות, אולם כדי להיבחר יש צורך בקבלת תמיכה של ארבעה מחברי הוועדה, ורוב זה הושג לאחר כשעה של דיונים.

בהודעה שפרסם הלילה משרד המשפטים נמסר כי בהחלטתה קובעת הוועדה כי עו"ד ניצן הוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד, וזאת לאור אתגריה ומשימותיה של הפרקליטות בשנים הקרובות. עוד נמסר כי "בסופו של תהליך, לאחר שבחנה את מועמדותם של הארבעה שהופיעו בפניה, סברה הוועדה כי עו"ד ניצן בלט בהופעתו בפניה, במומחיות המקצועית שצבר במחלקות השונות בפרקליטות המדינה ובמשרד המשפטים, תוך טיפול במגוון עניינים וסוגיות רגישות ומורכבות, בהצטיינותו האקדמית במגוון תחומים ובתפקידיו השונים". כמו כן, נמסר כי חברי הוועדה השתכנעו מהחזון שהציג ניצן לגבי עתיד הפרקליטות, ובדבר יכולתו להניע תהליכים ושינויים בפרקליטות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
כנס במלאות עשור לחוק איסור הלבנת הון, נובמבר 2012. יותם רונן
מסיים את תפקידו כפרקליט המדינה. משה לדור/יותם רונן

ניצן, בן 53 ואב לחמישה, שהתמודד בעבר פעמיים לתפקיד ונכשל, נחשב מתחילת הדרך כמועמד המוביל לתפקיד ולמועמד המועדף על היועץ המשפטי, שעמד בראש ועדת האיתור. הוא נחשב למשפטן מבריק, לאדם כריזמטי ולליטיגטור מוביל. זאת הסיבה, אומרים גורמים משפטיים שונים, שהוא ייצג את המדינה בבג"ץ בשורה של עתירות קשות, כמו ההגנה על הסדר הטיעון עם הנשיא לשעבר משה קצב.

בתחילת דרכו בפרקליטות היה ניצן בן טיפוחיה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית ביניש ובהמשך של עדנה ארבל. הוא צמח במחלקת הבג"צים בפרקליטות, וייצג את המדינה בשורה של תיקים הקשורים לנושאים צבאיים. הוא נחשב ל"ביטחוניסט" וגם לאדם ממסדי, שיכול להגן כמעט על כל עמדה - לדבריו, כל עוד היא חוקית. הוא שימש משנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, ולאחר שסיים את התפקיד הגיש מועמדות לתפקיד פרקליט מחוז ירושלים, אולם הסיר אותה כאשר הבין שלא יזכה בתפקיד. בהמשך הוא מונה לתפקיד חדש - המשנה ליועץ לתפקידים מיוחדים.

"הגן" על ליברמן בבג"ץ

במסגרת תפקידיו בפרקליטות טיפל ניצן בכמה תיקים ביטחוניים, בהם פרשת "האסיר איקס", וכן היה אחראי על אכיפת החוק כלפי יהודים בשטחים ואכיפה על עבירות הסתה. הוא הצליח להפוך ליריב מר של הימין הקיצוני, שטוענים כי הוא רדף את המתנחלים.

הוועדה בחרה בניצן למרות חוסר ניסיונו הניהולי והעובדה כי אין לו ניסיון בניהול תיקים פליליים בבית המשפט. ואולם, בסביבתו של ניצן טענו עוד לפני הבחירה כי הוא עבד על אלפי תיקים פליליים עוד מהתקופה שהיה עוזר של ביניש. הוא גם ישב בערעורים, בתיקים ביטחוניים ובתיקים של הסתה. יצוין כי ניצן היה בין המובילים בקבלת ההחלטה לסגור את תיק "חברות הקש" נגד אביגדור ליברמן, וגם הגן על ההחלטה בבג"ץ.

עוד בנושא:
מ-4 יוצא 1: מי ימונה לפרקליט המדינה בחודש הבא?
המרוץ למשרת פרקליט המדינה: מי המועמד המוביל?
הקרב על הפרקליטות נפתח: מי יחליף את לדור?

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

(פרסום ראשון: 02:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully