וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבר הישראלי בסכנת הכחדה?

12.11.2013 / 6:01

כנימה אלימה החלה להתפשט בצפון הארץ ומאיימת להגיע לכל הארץ ולחסל את הצבר. בקק"ל נערכים למנוע את ההתפשטות על ידי הבאת זבוב טורף. ועוד כמה דברים שלא ידעתם על הצבר

שיח הצבר נמצא תחת איום כבד של כנימה אלימה המתפשטת בצפון הארץ ומאיימת להתפשט ליתר חלקי הארץ ולהכחידו. בחודשים האחרונים גילו חוקרי קק"ל ומרכז וולקני של משרד החקלאות גושים של שיחי צבר נגועים בטפיל לבן, אשר גורם למותם. בדיקה מעמיקה העלתה כי מדובר בכנימת מגן המכונה "אצברית". הכנימה מוכרת כמין אלים המשמש להדברת שיחי צבר בדרום אפריקה ובאוסטרליה, שם פועלים לדילול צמחי הצבר.

"עד היום לא היו כנימות שתקפו את שיח הצבר המצוי הישראלי", הסביר ד"ר דויד ברנד, יערן ראשי ומנהל אגף הייעור בקק"ל. הוא הוסיף כי "הכנימה הזו מתיישבת על העלים של הצבר ויונקת את מוהל התאים. תוך כדי היניקה היא גם מכניסה לצבר רעלנים למיניהם כדי שיהיה לה יותר קל למצוץ ולשאוב את מוהל התאים. הרעלנים האלה בסופו של דבר הורגים את צמח הצבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צבר שהותקף על ידי הכנימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיח הצבר השתרש כסמל לישראלי המצוי, מחוספס וקוצני מבחוץ אך רך ומתוק מבפנים. למרות התדמית, גם הצבר עשה עלייה לישראל לפני כמאתיים שנים. הוא הובא לארץ ממניעים כלכליים, כבית גידול לכנימות מהן היה נהוג להפיק צבע אדום. ד"ר ברנד הסביר כי "היו מגרדים את הכנימה מהצבר, עושים ממנה רסק ומייצרים צבע אדום". עם זאת, הוא הוסיף, "כנראה שהכנימה ההיא לא התפתחה טוב בארץ, אבל שיחי הצבר נשארו איתנו כאן לתמיד".

הכנימה שמאיימת כעת להכחיד את הצבר הישראלי דומה מאוד לכנימה ממנה היו מפיקים צבע אדום לפני שנים, אלא שבשונה מבת דודתה שעשתה עלייה כבר לפני מאתיים שנים, הכנימה האלימה שעלתה רק לאחרונה לארץ מאיימת על הצבר, שהפך כבר לאזרח וותיק. לא ברור כיצד הגיעה הכנימה לארץ, אולם אחת ההשערות מתייחסת לתושב שחזר מחו"ל וניסה לשתול בעמק החולה קקטוס נרקוטי לא מקומי עליו נוהגות הכנימות הללו להתביית.

יתכן כי ממנו עברה הכנימה לצבר הישראלי המצוי והתבייתה עליו. "בטווח הקצר אנחנו רוצים לעשות ניטור ואיתור של המוקדים הנגועים ולבדוק עד איפה הכנימה הזאת התפשטה. בהמשך ננסה להדביר אותה בצורה דרסטית באמצעים מכניים או באמצעות ריסוס", סיכם ד"ר ברנד. "אנחנו יודעים שבאמצעים כאלה קשה מאוד לבער לחלוטין את הכנימה ולכן, כדי להציל את הצבר הישראלי המצוי, אנחנו נערכים כעת להיכנס למהלך הרבה יותר יקר ומסובך: הבאת זבוב טורף שהוא המדביר הטבעי של הכנימה הקטלנית. אם לא נעשה כלום, הכנימה תתפשט ותקטול את כל שיחי הצבר בישראל", הוסיף.

  • עוד באותו נושא:
  • צבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully