וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילוץ ישראלי בדרך לפיליפינים: "תוהו ובוהו מוחלט"

כוח חלוץ של צה"ל וצוות חילוץ של המשטרה המריאו לאזור, שם "חלקים שלמים מהחוף נעלמו ועצים עפו כמו גפרורים". הלילה היכתה הסופה בווייטנאם בעוצמה פחותה וגרמה להרוגים

צילום: אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן

סיוע ישראלי לפיליפינים: כוח חלוץ של פיקוד העורף וחיל הרפואה המריא אמש (ראשון) בהנחיית שר הביטחון, משה יעלון, והרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לפיליפינים. הכוח, המונה חמישה משתתפים, יבחן את השטח באזור שבו פגעה סופת הטייפון הקטלנית, ויאמוד מקרוב את הצורך במשלחת ישראלית למדינה. בין חברי הכוח קציני חילוץ והצלה, קציני רפואה ונציג ממשרד החוץ.

סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013. רויטרס
צילום אוויר מהאזור שבו הכתה סופת הטייפון/רויטרס

הבוקר תיאר ראש צוות הצלב האדום בפיליפינים, ריצ'רד גורדון, את המתרחש במדינה מוכת האסון "תוהו ובוהו מוחלט". בשיחה עם BBC סיפר: "יש מספר נוראי של קרבנות, המון הרוגים בכל מקום והרס רב. זה תוהו ובוהו מוחלט עכשיו, אבל אני מקווה שהמצב ישתפר ככל שיותר ויותר סיוע יגיע לאזור". ג'יין קוקינג, מנהלת ארגון הסיוע Oxfam, סיפרה על "הרס מוחלט. חלקים שלמים מקו החוף פשוט נעלמו, ועצים גדולים עפו כמו גפרורים".

בימים הקרובים תצא גם משלחת ישראלית של יחידות חילוץ לסייע בפעולות חילוץ והחזרת החיים למסלולם בפיליפינים. במשלחת יהיו אנשי רפואה וצוותי חילוץ לאיתור והוצאת אנשים מתוך ההריסות וכמו כן יהיו בה צוותים שמתמחים בהקמת אמצעים להשבת החיים לשגרה באזורים מוכי אסון. הערב יצא גם כוח חלוץ של המשלחת הזו כדי לבחון את הדרכים נוכח ההתרחשות באיים והיכולות שאותם יכולים להעמיד צוותי החילוץ מישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013. AP
הצוותים חוששים מבעיית גישה לאזורי האסון/AP

אבי בכר, יו"ר עמותת FIRST המאגדת בתוכה את יחידות החילוץ המתנדבות של המשטרה ואחראית על פעולות החילוץ בארץ, סיפר כי במשלחת של העמותה שהמריאה אמש מנתב"ג יש רופא, אחות וחובש. לדבריו, המשלחת תבדוק "מה בדיוק צריך שם מבחינת הצרכים שלהם, הן מבחינת גופות, הן מבחינת חילוץ והן מבחינת סיוע רפואי". הוא הוסיף כי במידת הצורך, העמותה – שפעלה בעבר באזורי אסון ב-11 מוקדים ברחבי העולם – תשגר לפיליפינים "משלחת הרבה יותר גדולה".

בכר ציין גם כי מיד "כששמענו על הטייפון, יצרנו קשר עם האו"ם ועם יחידות חילוץ פיליפיניות והחלטנו לצאת כי אנחנו חושבים שאנחנו יכולים לעזור". לדבריו, המשימה המרכזית של העמותה בפיליפינים היא סיוע רפואי. בנוסף, ינסו חברי המשלחת לסייע בטיפול במי השתייה – אם הדבר יתבקש. "אם נצטרך, נשלח מפה חומרים של טיפול במים כי אחת הבעיות הקשות זה מי שתייה במקרים כאלה. מה שאנחנו יודעים ומכירים זה שיש הרבה הרס, אין מים, אין חשמל, יש הרבה נפגעים וחסרי קורת גג, וננסה לעזור ככל שביכולתנו".

צפריר שיפמן, מפקד יחידת החילוץ של העמותה בגוש עציון, העומד בראש צוות החילוץ שהמריא לפיליפינים, העריך כי חברי המשלחת ייתקלו ב"בעיה מאוד גדולה להגיע לאזור הפגוע". הוא טען כי הוא וחבריו יודעים לקראת מה הם הולכים וכי הם "מקווים ליצור ראש-גשר של משלחת יותר גדולה שתגיע במידת הצורך".

סופת הטייפון האיאן בחופי וייטנאם, 10 בנובמבר 2013. AP
הכנות קדחתניות. אותותיו של "האיאן" ניכרים בחופי וייטנאם, אתמול/AP

בתוך כך, הלילה הגיע "האיאן" לחופיה הצפוניים של וייטנאם, באזור הגובל עם סין. לפי דיווח ברשת BBC, לפחות שישה בני אדם כבר נספו בווייטנאם כתוצאה מהסופה, וכ-600 אלף פונו בסוף השבוע מאזורים הנתונים בסיכון גבוה. מרכז ההרתעה האמריקני מפני סופות טייפון הודיע כי הסופה "פגעה כ-160 קילומטרים ממזרח-דרום-מזרח לבירה האנוי".

טרם הגיעה הסופה לווייטנאם, נחלשה עוצמה באופן משמעותי – הרוחות מנשבות במהירות של כ-140 קילומטרים בשעה, לעומת מהירות של למעלה מ-300 קמ"ש שהייתה בפיליפינים. בסוף השבוע הוגדרה דרגתה של הסופה 5, ואילו כעת היא מוגדרת בדרגה 1. בווייטנאם ובסין נעשות בשעות האחרונות הכנות קדחתניות על מנת למנוע אובדן של חיי אדם ורכוש כתוצאה מהסופה.

גם ארה"ב מושיטה יד לפיליפינים

גם ארצות הברית מיהרה להציע סיוע לפיליפינים. משלחת של 90 מלחים ונחתים אמריקנים יצאה אתמול בדרכה למדינה, כחלק מגל ראשון של סיוע צבאי שהבטיחו האמריקנים להעביר למדינה מוכת האסון. זאת, לאחר שבסוף השבוע הורה שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל לפיקוד הצבאי-אמריקני באוקיינוס השקט לסייע בפעולות האיתור והחילוץ בפיליפינים ולספק תמיכה אווירית למדינה. גם ארגון הסיוע העולמי World Vision העביר למדינה 5,000 שמיכות ו-3,000 ברזנטים שיסייעו לבניית מקלטים זמניים.

על פי ההערכות, סופת הטייפון האימתנית גבתה למעלה מ-10,000 קורבנות במרכז הפיליפינים. סופת הטייפון "האיאן" הביאה עמה רוחות הנושבות במהירות 235 קילומטרים לשעה. הסופה מוטטה בתים על יושביהם, וקברה רבים תחת גושי בטון כבדים. על כמה עצים, שלא נעקרו ברוח, נראו גופות. עד כה אותרו כ-400 גופות, והרשויות נערכות לקבורה מזורזת של המתים.

בהכנת הידיעה סייעו אמיר בוחבוט, אמיר תיבון ורמי שני

עוד על הטייפון בפיליפינים:
הפיליפינים בישראל משתגעים מדאגה: ”נותר רק להתפלל”
גיהינום בפיליפינים: כך נראית העיר שנמחקה בסופה
בפיליפינים מעריכים: 10,000 נהרגו בסופת הטייפון

(עדכון ראשון: 23:45)

סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013. AP
סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013/AP
סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013. AP
סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013/AP
סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013. רויטרס
סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013/רויטרס
סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013. רויטרס
סופת טייפון בפיליפינים, 10 בנובמבר 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully