וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק צהר אושר: זוגות יוכלו לבחור היכן להינשא

אישור החוק מהווה מהפכה בשירותי הדת, שכן עד כה חויבו זוגות להירשם לנישואים בהתאם למקום המגורים. "המהלך ינגיש את היהדות אל ציבור שהתרחק ממנה", אמר יוזם החוק, ח"כ כבל

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה שניה ושלישית את החוק שזכה לשם "חוק צהר", לפיו זוגות יוכלו להינשא בכל יישוב בארץ, ולא רק בעיר מגוריהם כפי שהיה המצב עד היום. 57 חברי כנסת תמכו בהצעה, שגיבש ח"כ איתן כבל (העבודה), ו-14 חברי כנסת מהסיעות החרדיות התנגדו. "החוק הזה יביא למהפכה תפיסתית בכל הנוגע למתן שרותי דת במדינת ישראל", אמר כבל.

בארגון רבני צהר, שעמד מאחורי היוזמה לחוק, נמסר כי הדבר יאפשר לזוגות לבחור היכן להירשם לנישואים ויגרום לרשמי הנישואים לתת שירות טוב יותר - "יישום החוק ישים קץ לסבלם של גרים רבים שגוירו על ידי הרבנות הראשית ולא הוכרו כיהודים על ידי חלק מרבני הערים". יו"ר צהר, הרב דוד סתיו, הדגיש כי התחרות בין רשמי הנישואים יביא לייעול המערכות. "זו תחרות בריאה שתשנה את היחס למתחתנים במדינת ישראל ותגרום לפחות ישראליים להתחתן בחו"ל", אמר.

הצעת החוק קודמה בכנסת הקודמת על ידי חברי הכנסת פאינה קירשנבאום ודוד רותם מישראל ביתנו ואיתן כבל מהעבודה, ועברה בקריאה ראשונה. לאחר הבחירות לכנסת ה-19 הוחל עליו דין רציפות, שאיפשר להעלות אותו להצבעה בקריאה שניה ושלישית. בחוק אושרו גם שתי הסתייגויות: רב שיערוך חופה וקידושין ללא רישום מוקדם דינו יהיה מאסר שנתיים, ואיסור פרסומת כדי למנוע זילות מתפקידו של הרב.

"להנגיש את היהדות אל ציבורים שהלכו והתרחקו ממנה"

על פי הנהוג כיום, זוג המעוניין להינשא יכול להירשם רק בלשכת הרבנות באזור המצוין בתעודת הזהות של אחד מבני הזוג כמקום מגוריו. בנוהג זה היה הגיון בתקופה בה רב העיר הכיר את בני עירו, ועל כן היה מוסמך להתיר או לפסול נישואין של הבאים להירשם אצלו. "אולם, כיום הערים גדולות ואין הרב מכיר את כל תושבי עירו, ולכן באותה מידה שהוא מוסמך לרשום לנישואין את תושבי עירו כך ראוי שהוא יוסמך לרשום אחרים", נאמר בהסבר להצעת החוק. כמו כן, בעבר זוגות היו קובעים את מקום מגוריהם בקרבת מקום המגורים של אחד מבני הזוג. היום, לעתים קרובות, בני הזוג הצעירים מתרחקים ממקום מגורי הוריהם ומתגוררים בסמוך למקום לימודיהם ותעסוקתם, מבלי לשנות את אזור מגוריהם המצוין בתעודת הזהות. "במצב זה, הדרישה להירשם במקום המצוין בתעודת הזהות כמקום מגוריהם מקשה עליהם מאוד", נאמר.

לדברי ח"כ כבל, "המהפכה תנגיש את היהדות אל ציבורים שהלכו והתרחקו ממנה בגלל הקיבעון והנוקשות שאחזו בה בחסות הרבנות. חתונה או גירושין הם תהליכים מאוד אינטימיים וראוי שכל זוג יבחר את הרב איתו הוא מעוניין לעבור אותם". לדבריו, החוק ישדרג גם את הרבנות הראשית משום שהוא ייאלץ אותה לשפר את שרותיה ולהתאים את עצמה לישראל של ימינו.

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שמפלגתו עודדה את קידומו של החוק, אמר: "הבטחנו וקיימנו להביא לפתיחת אזורי הרישום לנישואים. כמו בתחום הצרכני - גם בתחום שירותי הדת, פתיחת אזורי הרישום לתחרות תפעל למען הלקוח - במקרה הזה הזוגות הנישאים. אנחנו מאמינים כי תחרות פועלת לטובת הצרכן - בכל תחום. מבתי קפה ועד הרישום לנישואים. והעיקר - שיהיה במזל טוב".

סגן שר החוץ ח"כ זאב אלקין אמר: "כאחד מיוזמי ומובילי החוק בקדנציה הקודמת, אני מברך את ארגון צהר על כך שיוכל להמשיך במלאכת הקודש שאנשיו התחילו בה לפני זמן רב. אין ספק שמדובר בשינוי אמיתי שהיה דרוש כבר מזמן בממסד הרבני בשירותי הנישואים כהלכה לאוכלוסיה חילונית ומסורתית בצורה מסבירת פנים. אני מאמין שזאת רק תחילת המהפכה שעם ישראל זקוק לה נואשות".

"אתם לא דתיים"

עוד בטרם ההצבעה על החוק, תקפו חברי הכנסת החרדים את הצעת החוק והגישו שורה של הסתייגויות, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הגדיר אותו "חוק הכפרות" ואמר כי חברי הכנסת של הבית היהודי שהיו ממובילי החוק מצביעים בעדו מאחר והם "לא יודעים את היקף הנזק שלו". גם ח"כ משה גפני תקף את חברי הבית היהודי, "אתם לא דתיים", אמר, "אתם הולכים לפרק את הנושא של רישום הנישואים".

גפני ציטט דברים מתוך מכתב של רבני "תקומה" שפרסמו אמש התנגדות לחוק למרות העובדה כי חברי כנסת בבית היהודי המובילים את החוק מזוהים עמם, "בושה שמפלגה שמתיימרת להיקרא דתית פוגעת כך ברבנים וגם ברבנים שלה. הכל כדי למצוא חן? הכל כדי להיצמד לכיסאות?".

במהלך הדיון על הצעת החוק, נרשם עימות בין סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, הנחשב לאחד ממובילי החוק, לח"כים החרדים, "למה ארגון "שארית ישראל" בבני ברק של המגזר החרדי רושם את כולן ללא שום בקרה?", תקף בן דהן, "טלו קורה מבין עיניכם. אל תטיפו לנו מוסר. לא אתם תלמדו אותנו יראת שמיים, אני אומר זאת במלוא הענווה".

(עדכון ראשון: 20:32)

עוד בנושא:
הרב הראשי לשעבר: "חוק צהר" יגרום לריבוי ממזרים

  • עוד באותו נושא:
  • חוק צהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully