וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי NSA: ארה"ב צותתה למיליוני שיחות בצרפת

לפי מסמכי סנודן, הממשל האמריקני האזין ל-70 מיליון שיחות שנעשו בצרפת בחודש אחד, מסרונים ומסרים בין פוליטיקאים ואנשי עסקים. שגריר ארה"ב בפריז זומן לשיחת נזיפה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) ריגלה באופן נמרץ אחרי אזרחי צרפת - כך עולה ממסכמים שהעביר המדליף אדוארד סנודן לעיתון "לה מונד". העיתונאי גלן גרינוולד, שחשף בעזרת סנודן את היקף הריגול הנרחב של הממשל האמריקני, פרסם הבוקר (שני) כתבה בעיתון הצרפתי, בה מתוארת פעילות ה-NSA בצרפת, שכללה לדבריו 70 מיליון הקלטות בחודש אחד בלבד.

שר הפנים של צרפת, מנואל ואלס, אמר לרדיו "אירופה 1" כי מדובר ב"חשיפה מטלטלת". שר החוץ, לורן פביוס, זימן לשיחה דחופה את השגריר האמריקני, צ'רלס ריבקין.

לפי המסמכים, האינטרס של ארה"ב בצרפת נבע מחיפוש אחר חשודים בטרור, אך כלל גם מניעים מדיניים. הריגול אף כיסה אינטרסים עסקיים ששירתו את הממשל בארה"ב. לא ברור אם הריגול עדיין נמשך כעת.

"רק בעתיד נדע, אולי, מדוע פריז נותרה שקטה", כתב גרינוולד בהזכירו את ברזיל וגרמניה, שהתרעמו כלפי ממשל אובמה ודרשו הסברים לפעולות הריגול, שנחשפו בפרסומיו הקודמים. נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, אף נזפה פומבית בארה"ב בעצרת האו"ם, וביטלה את פגישתה עם אובמה. בסוף השבוע נחשף כי ה-NSA גם ריגלה אחר נשיא מקסיקו לשעבר, פליפה קלדרון, אחרי שכבר פורסם כי היא צותתה למחליפו, אנריקה פניה נייטו.

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד. אפריל 2013. AP
גרינוולד קורא לפריז לשים קץ לשתיקה. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד/AP

לפי המתואר ב"לה מונד", ארה"ב צותתה לשיחות של אזרחי צרפת באמצעות כמה שיטות, במסגרת תכנית שכונתה Us-985d. כאשר בוצעו שיחות טלפון במדינה, הופעל אות שהחל הקלטה אוטומטית של המשוחחים. מערכות ההקלטה של ה-NSA גם יירטו מסרוני SMS ותכנים מסוימים בהתאם למילות מפתח שונות. כמו כן, נשמר מאגר של ההקלטות. לא ידוע במשך כמה זמן נשמרו ההקלטות.

בסך הכל, בתקופה שבין 10 בדצמבר 2012 לבין 8 בינואר 2013, הוקלטו 62.5 מיליון שיחות טלפון שבוצעו בצרפת, ועוד 7.8 הקלטות של דרכי תקשורת נוספות.

ב-NSA סירבו להגיב לדיווח, אך הזכירו הצהרה מה-8 ביוני, לפיה כל האזנה לאזרחים מחוץ לגבולות ארה"ב נעשית על בסיס חוקי, הנובע מחשד לאיום חבלני, איום מקוון או הפצת נשק להשמדה המונית.

אדוארד סנודן, בן 30, מתגורר ברוסיה בתוקף מקלט מדיני שהוענק לו. הוא מבוקש בארה"ב בגין ריגול ועבירות אחרות הקשורות להדלפת המסמכים החסויים של הסוכנות לביטחון לאומי.


לקריאה נוספת
ברקע שערוריית ההדלפות: מפקדי ה-NSA הולכים הביתה
סנודן מדבר ממוסקבה: אין סיכוי שסודות דלפו לרוסיה וסין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully