וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טום קלנסי הלך לעולמו: מה היה סוד ההצלחה?

יואב שי

3.10.2013 / 0:01

סוכן הביטוח דמיין בראשו כלי נשק במקום מספרים, ולצד הבוז מהממסד הספרותי הוא זכה לאהדה מהקוראים, כשסוד ההצלחה שלו לא היה כישרון הכתיבה - אלא יכולת התחקיר המדוקדקת

הסופר האמריקאי טום קלנסי, שהלך לעולמו השבוע בבית חולים בבולטימור, היה דמות מרתקת מהרבה בחינות, אך אם יהיה צריך להסתפק במילה אחת שתתאר אותו, המילה הזו תהיה - הצלחה. כמי שהחל לפרסם את ספריו בגיל מאוחר יחסית, לאחר שעזב את עבודתו כסוכן ביטוח, טום קלנסי בלע את החיים הספרותיים שלו בכל כוחו. מאז פורסם ספרו הראשון, "המרדף אחר אוקטובר האדום", שגם זכה לעיבוד קולנועי מצליח, הסופר האמריקאי פרסם ספר בכל שנה בממוצע, כאשר כמעט כל ספר שעבר תחת ידיו הפך בסופו של דבר לרב-מכר בינלאומי.

יש שיאמרו שטום קלנסי השכיל במהלך הקריירה הענפה שלו להבין את המשיכה של הקהל לספרי המתח קלילים, אך אין שום דבר קליל בספרים שלו. נכון, קראו לספרים שלו ספרי טיסה, מותחנים זולים ובשלל כינויי גנאי כאלה ואחרים, ואולי היה זה אף סוד המשיכה שלהם, אך קלנסי העיד לא פעם כי כל ספריו היו תולדה של עבודה קשה מאוד. ובסופו של דבר העבודה השתלמה. גם אם היו שהתייחסו אליהם בזלזול, הספרים שלו היו מאז ומעולם הנאות גנובות קטנות - רחוק מהליות סוגה עלית, אבל תמיד נגנבו מהמדפים.

הסיבות לכך היו רבות, אך נראה כי העיקרית בהן היתה התחקיר העמוק שליווה את תהליך הכתיבה שלו, שהצליח להביא לכך שהסופר האמריקאי בנה במהלך הקריירה שלו כמה מהדמויות היותר עמוקות ותלת מימדיות בעולם ספרות המתח העכשווי. גם אם נראה לעתים שגיבוריו הכל יכולים שייכים לזן עליון של מרגלים, קלנסי לא שכח מעולם לשמור על הדמויות שלו אמינות ועקביות. חלק ניכר מהדמויות שבנה ליוו אותו במשך שנים ארוכות וחזרו במספר רב ספרים. כך ניתנה בידו האפשרות להמשיך ולבנות אותן, ולהביא כמה מהן לכדי שלמות.

טום קלנסי. AP
טום קלנסי/AP

בהשתייכותו הפוליטית היה טום קלנסי רפובליקן מוצהר. הקשר ההדוק שלו עם איגוד הרובאים בארצות הברית, לצד התמיכה שלו בזכותם של אזרחי המדינה לשאת נשק, הביאו לביקורת רבה על הסופר במהלך השנים. נראה שקלנסי הפטריוט, שקיווה בכל מאודו שיוכל להשתתף במלחמת ווייטנאם ונשלח כלעומת שבא בשל בעיות ראייה, מצא את דרכו שלו לשרת את המדינה שאהב דרך גיבוריו העשויים ללא חת. ספרי הריגול שלו הצליחו להעלות לפני השטח כמה מהקונפליקטים היותר מרתקים בדיפלומטיה העולמית, ולא פעם נשמעו קולות של אנשי ביון שטענו כי ספריו מייצגים את עולמות אלה בצורה נאמנה למדי.

אולי זו היא גם הסיבה שההצלחה ליוותה אותו אל אולמות הקולנוע. היכולת יוצאת הדופן שלו לגרום לקהל שלו לעצור את נשימתו ולא לשחרר אותה עד שהסחרחרת המטלטלת של האירועים נגמרת והכל בא על מקומו בשלום, הצליחה לעבוד בצורה מושלמת גם על גבי המסך הגדול. ההשפעה הרבה שלו על עולם התרבות העכשווי לא נגמרה בין דפי המותחנים שלו, ועלילותיהם של גיבוריו חסרי המורא הצליחו להגיע גם אל ליבם של רבים שלא פתחו ספר מימיהם, לאחר שעבודתו הולידה בין היתר את סדרת משחקי המחשב "Splinter Cell", שמהווה פחות או יותר את הבסיס לרבים ממשחקי האקשן של השנים האחרונות.

למרות שהיה נשוי פעמיים במהלך חייו, טום קלנסי הלך לעולמו בגיל 66 מבלי שהותיר מאחוריו יורשים, אך נראה כי הקהילה התרבותית כולה חייבת לו לא מעט על העזבון התרבותי שהשאיר אחריו.

  • עוד באותו נושא:
  • טום קלנסי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully