וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתימה טובה: על המעבר של מסוט אוזיל לארסנל

18.9.2013 / 9:00

הוא בישל הכי הרבה בליגות הבכירות באירופה ופינק את רונאלדו באסיסטים יותר מכל קשר ששיחק איתו. אז למה ריאל שלחה את אוזיל לארסנל ויצרה בלאגן בחדר ההלבשה? האם זה בגלל רומן עם אישה בת 31 ומטוס פרטי או סתם היגיון כלכלי אחרי עיסקת בייל. לתותחנים זה ממש לא משנה

וידאו: רויטרס, עריכת וידאו: טל רזניק

בוידיאו: מסוט אוזיל מוצג בארסנל

"הבדיקות הרפואיות של מסוט אוזיל באצטדיון האמירויות לוקחות יותר זמן מהמתוכנן כי צריך לבדוק לו את הראש אחרי שהוא החליט להצטרף לארסנל" (ואותה בדיחה גם לגבי בדיקת עיניים ממושכת).

"ארסנל תשלם על מסוט אוזיל 42.5 מיליון ליש"ט ועוד עשרה מיליון כבונוס על תארים. זה יביא את העסקה לסך כולל של 42.5 מיליון ליש"ט".

"ההודעה הרשמית על העברת אוזיל לארסנל מתעכבת כי במשרדי הקבוצה הלונדונית לא מצליחים למצוא את הכפתור שיכתוב שתי נקודות מעל האות O בשם המשפחה של אוזיל".

בשעות האחרונות של מועד ההעברות לפני כשבועיים, כאשר הדיווחים הראשוניים על עסקת הענק שתעביר את מסוט אוזיל מריאל מדריד לארסנל החלו להפוך לרציניים וממשיים יותר, הטוויטר התמלא בבדיחות. כי זה מה שאנחנו עושים כשאנחנו לא מבינים משהו, מספרים עליו בדיחות. לא באותם רגעים וכנראה שגם לא ממש עד עכשיו, אף אחד לא הצליח עדיין להסביר למה בדיוק עזב אוזיל את הברנבאו ונחת באצטדיון האמירויות. אבל את אוהדי ארסנל זה לא באמת מעניין. הוא אצלם והערב (רביעי), כאשר מספר 11 החדש של התותחנים יעלה אל כר הדשא של הסטאד וולודרום במארסיי למשחק הראשון בבית ו' של ליגת האלופות, אותם אוהדים ידמיינו אותו צועד יחד עם הקבוצה גם ב-24 במאי בליסבון, שם ייערך הגמר של מפעל הכדורגל היוקרתי מכולם.

בריאל חוגגים את ה-1:6 על גלאטסראיי, ועצובים יחד עם קסיאס

הערב באלופות: מארסיי - ארסנל, ברצלונה - אייאקס, נאפולי - דורטמונד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שחקן ארסנל מסוט אוזיל. עמוד הפייסבוק של ארסנל, אתר רשמי
כל הדרך לגמר האלופות? אוזיל/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של ארסנל

בסיום העונה שעברה דירג המגזין "פורבס" את המועדונים העשירים בעולם הכדורגל. מיד אחרי ריאל מדריד, מנצ'סטר יונייטד וברצלונה, התייצבה לה ארסנל במקום הרביעי, עם שווי מועדון של 1.3 מיליארד דולר. כסף לא חסר לתותחנים, מעולם לא היה חסר להם באמת, גם לא כאשר הם בנו את אצטדיון האמירויות המפואר וזנחו את הייבורי המיושן. אבל מאז ה-30 בספטמבר 1996, היום בו מונה ארסן ונגר למנג'ר, לפני כמעט 17 שנים, הם מתנהלים בצורה שונה. ונגר לא מאמין בהתפרעות בשוק השחקנים וגם כאשר המחירים עלו ועלו הוא סירב במשך שנים רבות להיכנס למירוץ המטורף, מכר שחקנים ביוקר וקנה חדשים ואלמונים בזול.

אפילו בקיץ הנוכחי הוא הוציא לאוהדים את המיץ ועד ליום בו נסגר חלון ההעברות החתים רק את יאיא סנוגו ומתיו פלאמיני בהעברות חופשיות. ברגע האחרון הוא צירף את אמיליאנו ויויאנו, שוער מחליף מפאלרמו, שהגיע בהשאלה. להבטחות שפוזרו לכל אורך הקיץ על רכש גדול ולאוסף השמות הבלתי נגמר שנזרק בתקשורת בקשר לארסנל לא היה זכר. שני אוהדים מיואשים כבר הוציאו שיר מיוחד ומעולה לאור הרכש הדל. ואז הגיע מסוט.

העסקה על אוזיל, 42.5 מיליון ליש"ט (כ-50 מיליון יורו), נמצאת במקום ה-13 בדירוג הסכומים ששולמו על שחקן בתולדות הכדורגל. במקום הראשון של אותו דירוג נמצא כמובן המעבר של גארת' בייל לריאל מדריד, שהתרחש ממש באותו יום והכריח את הבלאנקוס, שהוציאו 143 מיליון יורו על רכש בפגרה, להמשיך במסע המכירות שלהם כדי לאזן את חשבון הבנק. אחרי פדרו לאון, קאייחון, ראול אלביול וגונסאלו היגואין, הגיע תורו של אוזיל, שהשלים עבור הבלאנקוס קיץ בו מכרו שחקנים ב-118 מיליון יורו. ארסנל מבחינתה, סוף כל סוף שברה את השוק הפרטי בו רק היא שיחקה. היא גם ניפצה לרסיסים את שיא ההעברות הקודם של המועדון, 13 מיליון ליש"ט צנועים ששולמו על סילבן ווילטורד בקיץ 2000.

אם עוד לא ראיתם את שיר המחאה של האוהדים, עכשיו זה הזמן:

התותחנים אומנם פתחו את העונה עם עלייה קלה ומרשימה לליגת האלופות על חשבון פנרבחצ'ה, אבל ההשפלה הביתית בדמות הפסד 3:1 לאסטון וילה במחזור הפתיחה שינתה כנראה משהו אצל ונגר. לקראת סיום העונה הקודמת, אחרי שהקבוצה שלו הפסידה רק משחק אחד ב-16 המחזורים האחרונים וכמעט עשתה קאמבק היסטורי מול באיירן מינכן בשמינית גמר ליגת האלופות, הצרפתי הוותיק הצהיר: "זו הארסנל הטובה ביותר שאני אימנתי". הוא לא רצה לתת לזה ללכת לאיבוד ולכן הוא, יחד עם הבעלים סטן קרונקי והמנכ"ל איבן גאזידיס, החליטו שהפעם הולכים בגדול. לכל השלושה ברור שאחרי שמונה עונות שחונות מתארים, הקרדיט מהקהל מתקצר ממשחק למשחק.

היו שמועות גם על קרים בנזמה ואנחל די מריה, אבל אוזיל הסתמן מהרגע הראשון כמטרה הנוחה ביותר והמועדפת ביותר על ארסנל. למרות שנדמה שהוא עבר הרבה בקריירה, הגרמני יהיה רק בן 25 באוקטובר הקרוב. הוא פרץ לתודעה העולמית במונדיאל 2010, שם הוביל את הנבחרת הגרמנית לסדרת הצגות נהדרת. מיד לאחר אותו טורניר בדרום אפריקה יצא המאמן החדש של ריאל מדריד, ז'וזה מוריניו, למסע רכש. השחקנים הראשונים ש"המיוחד" שם עליהם את ידו היו אוזיל, שנרכש מורדר ברמן תמורת 15 מיליון יורו וחברו לנבחרת, סמי חדירה. עכשיו מוריניו, מנג'ר צ'לסי, הפך לפתע ליריב ולאחרונה הוא אמר על אוזיל: "הוא שחקן מיוחד. אין לו חיקוי, אפילו לא חיקוי רע. הוא המספר 10 הטוב ביותר בעולם והוא הופך כל דבר לקל יותר עבור חבריו לקבוצה. כולם אוהבים אותו ורואים בו קצת מלואיס פיגו וקצת מזינדין זידאן. ההחתמה של אוזיל הופכת את ארסנל למועמדת לאליפות".

כשאוזיל נחת בברנבאו הוא הודה: "לא הייתי לחוץ לעזוב את ורדר ברמן, אבל בואו נאמר את האמת, ריאל היא אחד מאותם מועדונים שכאשר מגיעה הצעה מהם, אתה פשוט לא מסרב". בשלוש עונות במדי ריאל הוא הספיק לשחק 159 פעמים ולכבוש 27 שערים, אבל הבישולים הם אלה שעשו אותו מיוחד. לאורך שלוש העונות האחרונות אף שחקן בכל חמש הליגות הגדולות של אירופה (ספרד, אנגליה, איטליה, גרמניה וצרפת) לא סיפק יותר מ-47 הבישולים של אוזיל. המסירה שלו הגאונית לכריסטיאנו רונאלדו, שסידרה את הניצחון 1:2 על ברצלונה בקאמפ נואו והבטיחה לריאל את האליפות לפני שנה וחצי, נותרה אחד הרגעים הזכורים ביותר שלו בקבוצה מבירת ספרד.

מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו עם מסוט אוזיל. AP
עכשיו הם יריבים, אבל מוריניו עדיין מאוהב באוזיל/AP

בסיומה של אותה עונת אליפות אוזיל עוד אמר: "אשמח לסיים את הקריירה שלי בריאל. אני יודע שזה יהיה קשה, כי יש לי הרבה שנים לשחק ועוד יגיעו לכאן שחקנים טובים, אבל אני רוצה להיות חלק מהעתיד הזה. אני יודע מה אני מסוגל לעשות ואני בטוח שאשאר בריאל עוד הרבה שנים". הדברים אולי נשמעים אופטימיים, אבל בדיעבד, אחרי העזיבה, אפשר לראות בתוכם הבנה של המציאות הקיימת. אוזיל ידע לכל אורך הדרך שהוא פייבוריט אצל מוריניו, אבל גם שהפורטוגלי לא יישאר על הקווים לנצח ודברים עשויים להשתנות במהירות.

הם אכן השתנו. קרלו אנצ'לוטי מונה למאמן ריאל בקיץ האחרון והחל לבנות אותה בצלמו, הכי רחוק ממוריניו. אסייר יראמנדי, איסקו ולבסוף גם גארת' בייל נרכשו בכסף רב וצריך היה למצוא להם מקום. אחרים, כמו אוזיל, שילמו את המחיר. לאחר שהמעבר הושלם התפנה הגרמני לשפוך את הלב: "במהלך סוף השבוע האחרון של ההעברות הייתי בטוח שאשאר בריאל, אבל אז הבנתי שהמאמן והבוסים שם לא מאמינים בי יותר ולא נותנים לי כבוד. אני שחקן שצריך את האמונה הזו והרגשתי אותה מכיוון ארסנל. לכן באתי לכאן. אני מאמין שאוכל להתפתח תחת ארסן ונגר". על המחיר הגבוה ששולם עליו הוא אמר: "אין משהו שאני יכול לעשות לגבי זה. הייתי מצטרף גם בחינם. עבורי, לעבור לליגה האנגלית ולארסנל, זו קפיצת מדרגה", תוך שהוא מבהיר את עמדתו למי שעדיין לא הבין.

באנגליה ידעו לספר שאוזיל התלבט רבות לגבי מעבר. כנראה שגם הוא שמע אחת או שתיים מאותן בדיחות שמסופרות על הקבוצה המתוסכלת מלונדון. בסופו של דבר, היה זה טלפון פשוט ששינה את הכול. ארסן ונגר, השולט בלא פחות משש שפות, עצר את ההכנות שלו לדרבי הגדול מול טוטנהאם והתקשר למספר הסלולרי הפרטי של אוזיל. שיחה קולחת בגרמנית גרמה לקשר האנרגטי לשכוח מההצעה של פריס סן ז'רמן, שעל פי הדיווחים הייתה גבוהה יותר (אל תדאגו לו, הוא עדיין ירוויח כ-140 אלף ליש"ט לשבוע בארסנל) ולבחור בתותחנים. מיד לאחר מכן, גם שני הגרמנים של הקבוצה, לוקאס פודולסקי ופר מרטסאקר, התקשרו לאוזיל כדי לחזק את בחירתו.

ארסן ונגר מנג'ר ארסנל. GettyImages
טלפון בגרמנית מונגר עשה את העבודה/GettyImages

אבל יש גם גרסה אחרת לאירועים. לפי ה"אל מונדו" הספרדי, ריאל מדריד מאסה בהתנהגות של אוזיל. במהלך העונה שעברה ניהל השחקן מערכת יחסים עם אישה בת 31, איידה יספיקה, מיס ונצואלה לשעבר. על פי השמועות, אוזיל היה שוכר פעם בשבועיים מטוס פרטי ב-15 אלף ליש"ט וטס לפגוש את יספיקה באיטליה או בחדרי מלון יוקרתיים שהשניים היו שוכרים בפריז. מערכת היחסים הזו אומנם הסתיימה, אבל בקבוצה לא אהבו את הירידה בכושרו של השחקן ואת העובדה שהוא לא מתרכז לדעתם מספיק בכדורגל. בעיתון הספרדי "ABC" נכתב כי נשיא ריאל, פלורנטינו פרס, כינה את אוזיל "לא מקצוען ואובססיבי לנשים".

בנוסף, העיתונאי הספרדי רוברטו פאלומר טען כי ביום האחרון של מועד ההעברות אוזיל היה "עצוב ומבולבל". על פי פאלומר: "אבא של מסוט, מוסטפא, המשמש גם כסוכנו, שיגע אותו לגמרי וזה היה ברור מהרגע הראשון. מסוט הרגיש שאבא שלו פישל בגדול בכך ששלח אותו לשחק בארסנל והוציא אותו מריאל מדריד. הוא צריך להוציא את אבא שלו מהתמונה בעתיד". האב, אגב, מאיים לתבוע את ריאל מדריד בשל ההאשמות נגדו ונגד בנו. מקורב אחר לאוזיל בחר דווקא לעקוץ את ריאל: "מסוט רק רוצה לשחק. כל הפוליטיקות שיש במועדונים כאלה ואחרים לא מעניינות אותו".

השחקנים של סגנית אלופת הלה ליגה ממש לא היו מרוצים. לפי ה"אס", כריסטיאנו רונאלדו אמר לחבריו לנבחרת פורטוגל: "אני כועס על המכירה הזו. אוזיל היה השחקן שהכיר טוב יותר מכולם את התנועות שלי ליד השער". המספרים תומכים בפורטוגלי: אוזיל הוא השחקן שבישל לרונאלדו הכי הרבה שערים לאורך הקריירה - 27. הרחק מאחוריו אפשר למצוא את קרים בנזמה (17 בישולים) וריאן גיגס (16). עכשיו, איסקו ו/או בייל יצטרכו להיכנס למשבצת הזו, אבל הם שחקנים שונים בתכלית מאוזיל.

כריסטיאנו רונאלדו עם מסוט אוזיל שחקני ריאל מדריד. רויטרס
רונאלדו מאוד לא אהב את העזיבה של השחקן שבישל לו הכי הרבה שערים בקריירה/רויטרס

גם שאר השחקנים בריאל לא טרחו להסתיר את אכזבתם. אלברו ארבלואה אמר: "חבל שהוא עזב. זה הפסד גדול, גם מבחינה מקצועית וגם לחדר ההלבשה שלנו. אין שחקן כמוהו בעולם, שיודע לעשות כזה הבדל על המגרש". סרחיו ראמוס, אחד האנשים שהיו הכי קרובים לאוזיל, צייץ בטוויטר: "היה לי את העונג לשחק לצידך, המון בהצלחה בהמשך 'אחי'. אשמור לעד על החולצה שלך מהמשחק האחרון שלך כאן". הוא הוסיף תמונה של עצמו מחזיק את החולצה של אוזיל, עליה חתם הגרמני "לאחי, סרחיו ראמוס". המגן הספרדי גם אמר לעיתונאים: "אוזיל הוא שחקן עצום ואם זה היה תלוי בי, הוא האחרון שהיה נמכר. אבל המועדון ומסוט החליטו על פרידה". ראשי הקבוצה חוששים עכשיו שהשחקנים והאוהדים יוציאו את הזעם שלהם על מכירת אוזיל על חשבונו של בייל, שבא במקומו. יותר מדי כסף שולם על בייל, ולריאל אסור לתת אפילו למשהו קטן ללכת בצורה לא חלקה. הציטוט של רונאלדו, לפיו הוא "לא יודע אם בייל שווה 100 מיליון יורו", בוודאי שלא תרם.

אפילו התקשורת במדריד לא הייתה מרוצה ממהלך ההחלפה הזה. ב"אס" כתבו: "עזיבתו של אוזיל יצרה רעידת אדמה ענקית בתוך המועדון" והבליטו את העובדה כי בעשרת הימים הראשונים לאחר המעבר של בייל לריאל ושל אוזיל לארסנל, נמכרו פי חמש יותר חולצות של הגרמני מאשר של הוולשי. בסקר שערך העיתון, 33.7 אחוז בלבד מסך המצביעים חשבו שהחלפתו של אוזיל בבייל היא צעד נכון. בהצגתו של בייל היו לא מעט אוהדים שעוד צעקו "אל תמכרו את אוזיל". הנשיא פלורנטינו פרס, שעמד על כר הדשא, סימן לעברם תנועת השתקה.

אלא שהמעבר של אוזיל לארסנל היה כל כך גדול ומפתיע, שהוא גרם לרבים שאינם קשורים לשתי הקבוצות הללו באופן ישיר להביע את דעתם. מיד לאחר השלמת העסקה שלח יורגן קלינסמן הודעת סמס לשחקן ואמר לו שלדעתו הקבוצה של ונגר היא המקום המושלם עבורו. מאמן נבחרת גרמניה הנוכחי, יואכים לאב, אמר: "זה בלתי נתפס מבחינתי שריאל מכרה שחקן שסיפק כמות בישולים מדהימה כל כך בשנים האחרונות. מסוט הוא בחור רגיש, הוא צריך לקבל ביטחון מהמאמן והמועדון ובימים שלפני המעבר אפשר היה לראות שזה לא המצב בריאל". ססק פברגאס, שנאבק באוזיל בליגה הספרדית וראה אותו מצטרף למועדון בו הוא עצמו הפך לכוכב, החמיא: "תמיד חשבתי שהוא השחקן השני הכי טוב של ריאל, אחרי כריסטיאנו. הוא יהנה מאוד מהפרמיירליג, יש שם הרבה מרחב והוא יכול להרוג אותך במצבים כאלה. אני חושב שהוא יצליח מאוד בארסנל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישמור על החולצה היטב. סרחיו ראמוס והחולצה של אוזיל ממשחקו האחרון בריאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

שחקני ארסנל מאוד מרוצים מהחבר החדש שלהם. ג'ק ווילשר מיהר להודיע בחשבון הפייסבוק שלו: "זה המעבר הכי גדול של הקיץ הזה" ואילו הקשר הספרדי סנטי קאסורלה הודה שהוא "לא מבין איך ריאל מכרה שחקן ספקטקולרי כל כך כמו אוזיל". באתר "Four Four Two" ניסה ג'ו ברווין להסביר איך אוזיל יכול לשפר את התותחנים: "אוהדי ארסנל, ההמתנה הארוכה לרכש הייתה שווה את זה", הוא כתב, "אוזיל היה הכבשה שאנצ'לוטי בחר להקריב לטובת השחקנים החדשים שהוא הביא, אבל ההפסד של ריאל הוא הרווח של ארסנל. אוזיל ישתלב במערך ה-4:3:3 של ונגר באותה נוחות בה סינדרלה החליקה לנעל הזכוכית שלה. הוא לא רק מניע את הכדור במרכז המגרש, אוזיל גורם לדברים לקרות". מייקל קוקס מה"גארדיאן" הוסיף: "אוזיל הוא גם אחד השחקנים הטובים ביותר בעולם כשהוא לא עם הכדור. הבנת המרחב שלו על המגרש, יחד עם התנועות החכמות יעזרו לחלוצי ארסנל, שייהנו מהעובדה שהוא אוהב לפרגן לחברים". ואכן 612 שניות במדי התותחנים - זה כל הזמן שאוזיל היה צריך כדי לבשל לראשונה, לאוליבייה ז'ירו. השניים גם יצרו יחד את המהלך שהוביל לשער השלישי, שגמר את המשחק מול סנדרלנד ונראה ששיתוף הפעולה הזה הולך להיות מעניין ביותר.

עם כל הכבוד לאופטימיות השופעת, כעת חובת ההוכחה על אוזיל. הוא יצטרך להתמודד עם תג מחיר ענק, עם אוהדים שלא ראו הצלחה כמעט עשור ועם קבוצה שלמרות מקצה השיפורים המשמעותי שעבר עליה בשנתיים האחרונות, עדיין מזדנבת מאחורי אריות הליגה, מנצ'סטר יונייטד, מנצ'סטר סיטי וצ'לסי. אם אוזיל יצליח להיות החתיכה החסרה הזו ולהוביל את התותחנים אל התהילה, תהיו בטוחים שבמדריד עוד יבכו ויצלבו את האחראים לעובדה שהוא עבר מלבן לאדום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully