וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבליט אריה בן 700 שנים התגלה במבצר בצפון

הממצא הנדיר מהמאה ה-13 סימל את שלטון הסולטאן ביברס הממלוכ?י. בגן הלאומי מבצר נמרוד מעריכים שהכיוון שאליו פונה האריה מצביע על כך שבמקום "מתחבאים" לפחות שניים נוספים

אריות מתחבאים בגן הלאומי מבצר נמרוד: תבליט גדול של החיה המרשימה התגלה בשבוע שעבר בגן הלאומי שלמרגלות הר החרמון. מקורו של הממצא בתקופת הממלוכ?ים ששלטו באזור לפני יותר מ-700 שנה. האריה היה סמלו המלכותי של הסולטאן ביברס, מנהיג הממלוכים בשנים 1277-1260.

תבליט של אריה שהתגלתה במבצר נמרוד. ספטמבר 2013. רשות הטבע והגנים
"תגלית חשובה השופכת אור על תולדות האזור". התבליט שהתגלה בשבוע שעבר/רשות הטבע והגנים

את התבליט גילה אחד מעובדי המקום, שהבחין בכך שעל אבן גדולה נראים זנבו של האריה וחלקי גוף, ללא הראש. בתחתית התבליט בולטים אשכיו של בעל החיים, רגלו השמאלית נוטה לאחור ועליה צמיד גדול המעיד על כך שהוא רכושו של הסולטאן. בטנו בולטת בצורת גל ומתחתיה מציצה אחת הרגליים האחוריות, השבורה בחלקה התחתון. לדברי אנשי רשות הטבע והגנים, העובדה כי האבן מסותתת באופן אלכסוני, מצביעה על כך שהתבליט היה מורכב משתי אבנים. על האבן החסרה הופיעו ראשו של האריה, הרעמה, קדמת הגוף ושתי הרגליים הקדמיות. חלק מאבן זו נמצא סמוך לאבן הגדולה, ועליו נראית הרגל הקדמית השמאלית של האריה, הנושאת אף היא צמיד גדול.

תבליט האריה שהתגלה בשלמותו לפני כ-15 שנה במבצר נמרוד. רשות הטבע והגנים
אריות נוספים נמצאים בלוד ובירושלים. התבליט השלם שהתגלה לפני 15 שנה ומוצג בכניסה המערבית לגן הלאומי/רשות הטבע והגנים

"גילוי תבליט האריה בגודל כזה הוא ממצא נדיר ביותר. לכן זו תגלית חשובה השופכת אור על מבצר נמרוד ועל תולדות האזור בתקופת שלטון הצלבנים והממלוכים", אמר היום ד"ר צביקה צוק, הארכיאולוג הראשי של רשות הטבע והגנים.

התבליט ה"חדש" דומה ביותר לאחד אחר ושלם יותר שהתגלה לפני 15 שנה על ידי ד"ר משה הרטל בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בצדו המערבי של המבצר. התבליט הוותיק יותר מוצג למבקרים בכניסה המערבית למבצר. ה"אריות של ביברס" מככבים בשני אתרים נוספים בארץ – בשער האריות בירושלים, בגשר לוד ובמצודה בצפת. אנשי הרשות מעריכים כי מאחר ששני האריות במצודת נמרוד פונים שמאלה, במבצר "מתחבאים" לפחות שניים נוספים הפונים ימינה.

על תגליות נוספות מהזמן האחרון:
שרידי כפר יהודי קדום התגלו בגליל התחתון
ממצא נדיר: ביצורים מהתקופה האשורית התגלו באשדוד
בית חולים בן אלף שנים התגלה בעיר העתיקה בבירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully