וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: אסד השתמש בנשק כימי, לא נוכל לעמוד מנגד

שר החוץ הבהיר כי בידי ארה"ב כל ההוכחות שנשיא סוריה חצה את האדום, ולא הותיר ספק כי התגובה תגיע: "נראה שאנחנו עומדים מאחורי מה שאנחנו אומרים". נאט"ו: לא נשתתף בתקיפה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

תקיפה אמריקנית בסוריה מצטיירת כבלתי נמנעת: שר החוץ ג'ון קרי קבע הערב (שישי) באופן מפורש כי משטר אסד עשב שימוש בנשק כימי נגד אזרחים - מה שהוגדר כבר לפני שנה כ"קו אדום" בידי הנשיא ברק אובמה. במסיבת עיתונאים בוושינגטון אמר קרי כי לא את כל הדברים הידועים לממשל ניתן לפרסם ברבים, אך הבהיר כי הוכן דוח המכיל את כל ההוכחות הנחוצות לשימוש של משטר אסד בנשק כימי כמה פעמים בתקופה האחרונה, בין היתר בתקיפה האחרונה ביום רביעי שעבר בפרברי דמשק. קרי לא הכריז בדבריו באופן מפורש על תקיפה בסוריה בזמן הקרוב, ולא ציין מתי תתרחש, אך הבהיר שהיא לא תהיה נרחבת בהיקפה ולא תכלול כוחות קרקעיים: "לא נחזור על עיראק, אפגניסטן או לוב".

מבצע צבאי צפוי לעלות לפני צאתו לפועל לדיון בבתי הקונגרס בוושינגטון. קרי התייחס בדבריו לנושא ואמר: "ההתייעצויות האלה הן הדרך הנכונה להחליט אם לצאת לפעולה צבאית, לפני שיוצאים אליה. אני מאמין, כמו אובמה, שחשוב גם לדון ישירות עם העם האמריקני. זו האחריות שלנו. בגלל זה הדוח שלנו חשוב. תקראו בעצמכם. אל תסמכו עליי. אלו עדויות מאלפי מקורות. תחליטו בעצמכם".

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד:
לייב בלוג: עדכונים שוטפים
אות לתקיפה? ”פקחי האו”ם עזבו את שטח סוריה”
קמרון: ”לא צריך להתנצל בפני אובמה בעניין סוריה”

ספינה אמריקנית מול בסיס חיל הים של יוון וכוחות נאט"ו במפרץ סאודה, כרתים. AP
איטליה חוששת מהתלקחות עולמית. כוחות אמריקנים ליד כרתים/AP

"המודיעין שלנו בחן בקפידה ויבחן מידע שנוגע למתקפה הכימית הזאת", הוסיף קרי. "לא נחזור על עיראק. עשינו צעדים חסרי תקדים. עדיין, חלק ממה שאנחנו יודעים יוצג רק לחברי קונגרס. חלק ממה שאנחנו יודעים לא ניתן לפרסום. כן ניתן לומר כי למשטר אסד תכנית הנשק הכימי הגדולה ביותר במרח התיכון השתמש בה כמה פעמים. אנחנו יודעים ששלושה ימים לפני המתקפה המשטר הסורי היה באזור של המתקפה ועשה הכנות, ואנחנו יודעים שהם הנחו להתכונן למתקפה – לשים מסכות ואמצעים".

"אנחנו יודעים מאיפה הרקטות שוגרו, מתי והיכן נחתו", הוסיף. "אנחנו יודעים שהרקטות הגיעו רק משטחים שבידי הממשלה.ראינו בעינינו אלפי דיווחים על קשיי נשימה, שיעולים, פגיעות לב ומוות. אנחנו יודעים שאלה אזרחים סורים פשוטים. ראינו טורים של מתים – לא שריטות; טורים של ילדים מתים בבתי חולים מהגז של אסד, מוקפים בהוריהם שסובלים מאותם תסמינים. ארה"ב יודעת שלפחות 1,429 בני אדם נהרגו, בהם 426 ילדים. גם הרופאים הפכו לקורבנות. זו זוועה בלתי נתפשת של שימוש בנשק כימי. אנחנו גם יודעים פרטים מטרידים רבים על מה שקרה אחר כך. בכיר במשטר שידע על התקיפה אישר שזה קרה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
פקחי האו"ם לחקירת הנשק הכימי מראיינים פצועים בכפר מועדמיה מדרום-מערב לבירת סוריה דמשק. 26 באוגוסט 2013. רויטרס
"גם הרופאים הפכו לקורבנות. זו זוועה בלתי נתפשת". טיפול בנפגעי נשק כימי, בשבוע שעבר בפרברי דמשק/רויטרס

"אני אישית התקשרתי לשר החוץ הסורי ואמרתי לו שאם אין מה להסתיר, שייתן גישה מיידית לפקחים" הוסיף קרי והסביר. "במקום זה, הם הפציצו שכונה אחר שכונה הרבה, יותר מאשר בימים שלפני כן, כדי להשמיד ראיות. כשהייתה כבר גישה, זה היה מוגבל".

"זה חשוב לידידינו, גם לישראל"

קרי הבהיר כי רמת הביטחון של המודיעין האמריקני במידע שבידיו היא גבוהה: "אלה עובדות. השאלה העיקרית היא כבר לא מה אנחנו יודעים, אלא מה אנחנו הולכים לעשות. ההיסטוריה מלאה במנהיגים שלא פעלו. היו לזה הרבה השלכות, וגם למה שנחליט יהיו. במלחמת העולם הראשונההראשונה הסכימו שאסור להשתמש עוד בנשק כימי. למעלה מ-180 מדינות חתמו על האמנה, כולל איראן. זה חשוב לידידינו, לישראל, לירדן, ללבנון. חשוב לכולם לדעת איפה הנשק הכימי".

"אנחנו רוצים לראות שאנחנו עומדים מאחורי מה שאנחנו אומרים", הבהיר שר החוץ. "צריך לשאול: מהו הסיכון שבלא לעשות כלום? אנו חיים בעולם שבו בריונים כמו בשאר אסד יכולים לפגוע עם גז באלפים. הדאגה שלנו היא לא רק לגבי משהו רחוק מעבר לאוקיינוס. אנו דואגים לאזרחי סוריה, לבחירות שישפיעו על האינטרסים שלנו בעולם, על מי שאנחנו – ארה"ב, המדינה שניסתה תמיד לכבד סט של ערכים אוניברסליים. הפשע הזה נגד המצפון, האנושות והחוק הבינלאומי חשוב לנו ולמי שאנחנו".

אובמה על התקיפה בסוריה: "עדיין לא החלטתי". רויטרס
"הנשיא יבטיח שארה"ב תחליט לגבי לוחות הזמנים שלנו על בסיס האינטרסים שלנו". אובמה בראיון האחרון/רויטרס

קרי המשיך וסיפק הצדקות לפעולה צבאית: "זה משנה אם שום דבר לא ייעשה, אם העולם יגנה אך לא יעשה דבר. אנחנו לא לבד בגינוי. העולם מדבר: הליגה הערבית, הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי, טורקיה, צרפת, אוסטרליה (...). הנשיא אובמה וארה"ב מאמינים באו"ם. אנו מכבדים ומעריכים את פקחי האו"ם האמיצים. אבל כמו שמזכ"ל האו"ם באן אמר, חקירת האו"ם לא תקבע מי השתמש בנשק הכימי, זה לא במנדט שלהם. האו"ם לא יכול להגיד לנו שום דבר שאנחנו לא יודעים כבר עכשיו".

"אנחנו נמשיך לדבר עם הקונגרס, עם בעלות בריתנו ועם העם", סיכם. "הנשיא יבטיח שארה"ב תחליט לגבי לוחות הזמנים שלנו על בסיס האינטרסים שלנו. העם האמריקני עייף ממלחמות, גם אני. אבל עייפות לא פוטרת אותנו מאחריות. ההיסטוריה תשפוט את כולנו באכזריות אם נעלים עין מדיקקטור פושע מלחמה. זה לא יהיה דומה לאפגניסטן, לעיראק או ללוב. זה לא יכלול כוחות קרקעיים ולא יהיה עם 'סוף פתוח'. הנשיא קבע שזה יהיה ממוקד. אנחנו נשארים מחויבים למשא ומתן במטרה לפתור את המשבר הזה בדרך דיפלומטית. אסור לעולם ששוב ישתמשו בנשק הזה נגד האנשים הכי פגיעים שיש".

טורקיה: "אין ספק שהמשטר הסורי הוא האשם"

מזכ"ל נאט"ו, אנדרס ראסמוסן, הודיע הערב כי הברית הצפון-אטלנטית לא תיטול חלק בתקיפה אפשרית בסוריה. "החשד לשימוש בנשק כימי בסוריה דורש תגובה בינלאומית אולם נאט"ו לא תיקח בכך חלק", אמר ראסמוסן בתדרוך כתבים בדנמרק. "אני לא רואה לנאט"ו תפקיד בתגובה בינלאומית נגד המשטר הסורי".

נשיא מסגרת הככ הל שאופוזיציה הסורית, הקואליציה הלאומית הסורית (SNC) אחמד אל-ג'רבה אמר היום כי הכישלון של הפרלמנט הבריטי באישור פעולה צבאית נגד משטרו של הנשיא הסורי בשאר אסד לא תמנע תקיפה שכזו על ידי מדינות אחרות.

בדברים שנשא ברדיו "פראנס אינטר", אמר אל-ג'רבה כי הוא לא הופתע מההצבעה בבריטניה שמשמעותה היא שהיא לא תיקח חלק בקואליציה נגד אסד. לדבריו, הדבר מותיר את האפשרות של תקיפה בידי ארצות הברית וצרפת – שלטעמו היא "חובה מוסרית" שיכולה לשנות את תמונת המצב הצבאית במדינה. "תקיפה יכולה לשתק חלק גדול מהמשטר ולהעלות את המורל בקרב הלוחמים מהאופוזיציה. הסירוב הבריטי לא ירפא את ידיהן של חברות נוספות בקואליציה מלשים סוף לחוסר הצדק".

שר החוץ הטורקי אחמט דאווטאולו אמר כי המודיעין שאספה ארצו לא מותיר כל ספק לכך שכוחותיו של הנשיא אסד הם האחראים למתקפה הכימית ליד דמשק בשבוע שעבר. "מנקודת המבט שלנו ובהסתמך על האיסוף המודיעיני וההערכות המומחים, אין ספק שהמשטר הסורי הוא האשם", אמר דאווטאולו לכתבים בבירה אנקרה. לעומתה, איטליה הזהירה כי תקיפה בסוריה תוביל להתלקחות עולמית. "זה טבען של תקיפות בלי מנדט", אמרה היום שרת החוץ אמה בונינו. לדבריה, המשך הלחץ הדיפלומטי הוא הדרך היחידה לפתרון המשבר. היא שללה מעורבות של ארצה בתקיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully