וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפקד הנשק הכימי הסורי נדרש להסברים אחרי התקיפה"

"פוריין פוליסי" האמריקני דיווח כי הראייה המרכזית לאחריות משטר אסד על מתקפת הגז הן שיחות בהולות שיורטו בהן ביקש גורם במשרד ההגנה הסורי הבהרות ממפקד יחידת הנשק הכימי

צילום: רויטרס, שי מכלוף, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ביום רביעי שעבר, שעות אחדות לאחר מתקפת הגז בפרברי דמשק, התקיימו מספר שיחות טלפון בהולות בין גורם בכיר במשרד ההגנה הסורי למפקד יחידת הנשק הכימי, כאשר הגורם הממשלתי דורש ממפקד השטח תשובות באשר למתקפת גז עצבים שקטלה למעלה מאלף בני אדם - זהו "האקדח המעשן", ראיית הזהב, עליה נסמכים שירותי המודיעין האמריקנים המעידה כי משטר הנשיא בשאר אסד עומד מאחורי מתקפת הגז. בתחילת השבוע דיווח עיתון גרמני כי יחידת ההאזנה של צה"ל – 8200 – האזינה לשיחות של בכירים בהנהגה הסורית בזמן המתקפה הכימית מהן עלה שהמשטר אחראי למתקפה הקטלנית.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
”50 יעדי התקיפה בסוריה: בסיסי מסוקים ומחסני נשק”
אלופים ב”בור” וצווי 8: כך ייכנס צה”ל למלחמה
סופרים לאחור לתקיפה בסוריה: מתי ישוגרו הטילים?

נפגעים מתקיפה לכאורה של נשק כימי בכפר סקבא, פרבר של דמשק. 21 באוגוסט 2013. רויטרס
השיחות אינן עונות לשאלה מה היו הגורמים למתקפת הגז. נפגעי התקיפה הכימית סמוך לדמשק/רויטרס

המגזין האמריקני "פוריין פוליסי" מפרסם הבוקר (רביעי) כי שירותי המודיעין האמריקני יירטו את השיחות בזמן אמת - וכי ככל הנראה אלו יהוו נדבך חשוב בדוח שהזמין הנשיא ברק אובמה בנושא, שלפי ה"וושינגטון פוסט" יפורסם כבר מחר. יירוט שיחות הטלפון הבהולות אמנם מטילות את האחריות לטבח לשלטון בדמשק, אולם הן אינן עונות לשאלה מה היו הגורמים למתקפת הגז: האם מדובר בפעולה שיצאה משליטה על ידי אחד ממפקדי השטח? או שמא מדובר בצעד מפורש שביצע המשטר. "לא ברור מי נותן את ההוראה", אמר גורם מודיעיני אמריקני רשמי למגזין, "האם קיים אישור כללי לשימוש בנשק כזה או שמא נדרש אישור נקודתי לכל מקרה".

למומחי המודיעין האמריקנים עדיין לא ברור מה הסיבות למתקפה. "אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק מה אירע", ציין הגורם הרשמי, "אנחנו רק יודעים שזה היה טיפשי". למודיעין האמריקני אין ספק, טוענים ב"פוריין פוליסי", כי משטר אסד עומד מאחורי השימוש בנשק הכימי ב-21 באוגוסט, שכן מומחיו מסתמכים על אותן שיחות טלפון שייורטו, על דוחות של רופאים מקומיים שטיפלו בפצועים מהמתקפה ועל קטעי וידאו שיצאו מהמקום בהם נראים נפגעי הגז. עם זאת, ראיות חזקות יותר דוגמת דגימות אדמה מהמקום, דגימות דם של נפגעים וריאות נוספות מהמקום עדיין חסרות לממשל האמריקני.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

רוסיה פינתה יעדים בעוד שתכניות התקיפה מתחילות להיחשף

הלילה הודיעה רוסיה כי שלחה מטוס שמטרתו לפנות את אזרחיה מסוריה, עקב המצב הביטחוני במדינה והאפשרות של תקיפה מתוכננת. זאת לאחר ש-89 אזרחים כבר המריאו משם, ונחתו אמש במוסקבה. "המטוס המריא ללטקיה", אמרה דוברת המשרד לענייני חירום, אירינה רוסיוס, לפי סוכנות הידיעות הרוסית "נובוסטי". "הטיסה המיוחדת הייתה של אזרחיה רוסיה ומדינות חבר העמים לשעבר שהביעו את רצונם לשוב למוסקבה", הוסיפה.

קודם לכן פרסם הניו יורק טיימס את תכנית ארה"ב לתקיפה: גורם אמריקני שמעורה בתכנית התקיפה, אמר כי היא כוללת פחות מ-50 אתרים שיופצצו, בהם בסיסי חיל אוויר מהם מוציאה הממשלה הסורית תקיפות מסוקים מייצור רוסי. רשימת האתרים כוללת אתרי פיקוד ושליטה, וכן מגוון אתרים לאחסון נשק קונבנציונלי. לדברי הגורם, מתכנני התקיפה טענו כי למרות שמחסני הנשק הכימי הם "מטרות מפתות", יהיה זה מסוכן מדי להפציצם. "זה עסק מסובך", הסביר, הגורם "האינטרס שלנו הוא לאבטח את הנשק הכימי. אם אתה פוגע בבונקר המאחסן בתוכו נשק כימי לפתע יש לך נשק כימי בהישג יד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully