וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך סייעה ארה"ב לסדאם להשתמש בנשק כימי נגד איראן

לפי מסמכים של ה-CIA שפורסמו ב"פוריין פוליסי", האמריקנים העבירו מידע מודיעיני לבגדד במלחמת איראן-עיראק. בארה"ב ידעו שסדאם ישתמש בנשק כימי, וקיוו לתבוסתה של טהרן

בזמן שארצות הברית מתלבטת כיצד לפעול בנוגע לדיווחים על רצח מאות אזרחים במתקפת נשק כימי בפאתי דמשק, מתברר כי לפני 25 שנה, הממשל האמריקני ידע על טבח בגז עצבים - ולא עשה דבר כדי לעצור זאת. יתרה מזאת, במקרה אחד לפחות הוא אף העביר מידע מודיעיני שסייע לתוקפים.

המגזין האמריקני "פוריין פוליסי" מפרסם הבוקר (שני) כי ארה"ב סייעה לסדאם חוסיין להילחם באיראן במהלך הימים האחרונים של מלחמת איראן-עיראק. לפי מסמכים מסווגים של הסי-איי-אי שהותרו כעת לפרסום, בשנת 1988 לוויינים אמריקניים גילו שאיראן עומדת לנצל פרצה בקווי ההגנה העיראקיים: ארה"ב העבירה לעיראק את המידע, תוך ידיעה ברורה שסדאם חוסיין ישתמש בנשק כימי, כולל גז סארין, כדי לתקוף את האויב.

מהפרסום עולה כי המידע שהיה לארה"ב על מאגר הנשק להשמדה המונית בעיראק בשנות ה-80 היה נרחב למדי. המידע שהוביל לפלישה לעיראק ב-2003, בחיפוש אחרי "אקדח מעשן", הסתיים בלכידתו של סדאם חוסיין ובחיסול משטרו - אך לא אותרו במדינה מצבורים של נשק אטומי, ביולוגי או כימי.

חיילים של צבא עיראק בחזית מול איראן, 1984. AP
חיילים עיראקים בחזית מול איראן, 1984/AP

לפי מסמכים נוספים שהגיעו לידי המגזין, שגובו אף הם בראיונות עם אנשי מודיעין לשעבר, ארה"ב נחשפה לעדויות מוצקות, לפיהן השימוש בנשק כימי במלחמת איראן-עיראק החל כבר ב-1984. כבר באותה שנה איראן האשימה בפומבי את עיראק בשימוש בנשק להשמדה המונית נגד כוחותיה והודיעה שתתלונן נגדה באו"ם, אך לא היו לה די הוכחות כדי להוכיח זאת.

רייגן רצה להושיב את איראן למו"מ - בכל מחיר

המידע שהועבר לעיראק מארה"ב בשנות ה-80 כלל מפות ותצלומי לוויין שפירטו את תנועות הכוחות האיראניים, ומידע מודיעיני על כוחות הנ"מ של צבא איראן. העיראקים השתמשו בגז חרדל ובגז סארין כהכנה לקראת ארבע מתקפות גדולות בראשית 1988, תוך שהם מסתמכים על מידע מודיעיני שהגיע מארה"ב. ארבע המתקפות האלה סייעו להטות את הכף לטובת עיראק ולאלץ את איראן לשבת לשולחן המו"מ בהתאם לתכנית הפעולה של נשיא ארה"ב, רונלד רייגן.

במשך שנים, הכחישו מקורות אמריקנים את הסיוע למתקפות הכימיות של עיראק, והתעקשו שממשלתו של סדאם חוסיין לעולם לא הכריזה כי בכוונתה להשתמש בנשק כימי. ואולם, קצין לשעבר בחיל האוויר, הקולונל ריק פרנקונה, שהיה הנספח הצבאי בבגדד בזמן ארבע המתקפות, אמר ל"פוריין פוליסי" כי "העיראקים לא אמרו לנו שהם עומדים להשתמש בגז עצבים. הם לא היו צריכים לומר, כי כבר ידענו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
חיילים של צבא איראן ליד גדות הנהר שט אל-ערב, עיראק. 1986. AP
חיילים של צבא איראן על גדות נהר שט אל-ערב בעיראק, 1986/AP

לפי מזכר סודי שכתב פרנקונה, ב-1984 איראן ריכזה מספר גדול של חיילים בפאתי העיר בצרה שבדרום עיראק. במזכר נכתב כי האיראנים עומדים לצאת למתקפה גדולה יותר מאי פעם, וכי יש להם סיכוי טוב לפרוץ דרך הקווים העיראקיים ולכבוש את העיר. במזכר נכתב כי אם בצרה תיפול, צבא עיראק עלול להתמוטט כולו ואיראן עשויה לנצח במלחמה. הנשיא רייגן קרא את המזכר, ולדברי פרנקונה, הוא כתב לשר ההגנה פרנק קרלוצ'י: "אסור לאפשר ניצחון איראני".

ב-1988, חומרי הגלם המודיעיניים כבר הועברו ישירות לסדאם חוסיין. בחודש מרץ של אותה שנה, הופצצו תושבים כורדים בצפון עיראק בגז עצבים. חודש לאחר מכן, מטוסים עיראקים הטילו גז סארין מעל חיילים איראנים שהתרכזו בחצי האי פאו, מדרום לבצרה.

פרנקונה ביקר באתר ההפגזה, ודיווח כי מצא בו מאות מזרקי אטרופין ריקים, ששימשו את החיילים האיראנים שפיתחו תסמינים התואמים לפגיעה מנשק כימי. בחודשים שלאחר מכן, מדווח ה"פוריין פוליסי", פרנקונה דיווח על שימוש נרחב בסארין במהלך שלוש מתקפות נוספות.

לקריאה נוספת
כך אישר יצחק רבין לחסל את סדאם חוסיין
המקור שטען שיש נשק ביולוגי בעיראק: "שיקרתי"
ג'ורג' בוש לא מתחרט על הפלישה לעיראק

דו"ח על מלחמת איראן-עיראק, בו נכתב שכל צד מתכוון להשתמש בנשק כימי

דו"ח מ-1984, בו מאשר ה-CIA שעיראק השתמשה בנשק כימי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully