וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת האי היווני: מדריך לנופשים באי קוס, יוון

15.8.2013 / 8:19

האי היווני קוס הולך וצובר פופולריות בקרב הישראלים, ואין פלא. יש חופים יפים, אתרים ארכיאולוגיים מרתקים וחיי לילה סוערים. לאן לטייל ואיפה נמצאים החופים המוצלחים?

קוס, יוון. ShutterStock
מבט על האי קוס, יוון/ShutterStock

האי היווני קוס שמשתייך לאיי הדודקאנס בים האגאי מככב בעונות האחרונות במפת הדילים הישראלית. למרות זאת, הוא פחות מפורסם ופחות מתויר מאיים יווניים אחרים כמו האי כרתים או האי רודוס השכן. מה לראות, מהם החופים הכי יפים ואיפה כדאי לישון? התשובות בהמשך.

העיר קוס

מצודת האבירים נרציה, האי קוס, יוון. ShutterStock
מצודת האבירים, קוס, יוון/ShutterStock

כמו בכל אי יווני, הרביצה בחופים היא חלק בלתי נפרד מהחופשה. עם זאת יש לקוס עוד הרבה מה להציע: עיר עתיקה, אתרים ארכיאולוגיים וכפרים ציוריים. הנה כמה אתרים שלא כדאי להחמיץ במהלך החופשה בקוס. העיר קוס היא עיר ים תיכונית נהדרת שראוי להקדיש לה לפחות כמה שעות. רוב מוקדי העניין לתיירים נמצאים בעיר העתיקה, שנוסדה ב-366 לפנה"ס. תענוג לטייל ברחובות מלאי האווירה של העיר העתיקה, שעמוסים במסעדות וחנויות מזכרות (אך נושאים אופי פחות מסחרי מזה של רודוס העתיקה). האטרקציה המרכזית בעיר והאתר ההיסטורי החשוב ביותר היא מצודת האבירים (Neratzia) ששוכנת בכניסה לנמל של קוס. המצודה הימי-ביניימית המרשימה שנבנתה במאה ה-14 מחוברת ליבשה בגשר. בסמוך נמצא אתר מפורסם נוסף - עץ היפוקרטס, עץ דולב עתיק שגילו שנוי במחלוקת, שקרוי של שמו של היפוקרטס, אבי הרפואה ויליד האי. לדעתם של מומחים רבים גילו של העץ 700-500 שנה, אך לפי המסורת, היפוקרטס עצמו נטע את העץ לפני כ-2,400 שנה ותחת צילו הוא לימד את תלמידיו רפואה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
כנסייה ליד מסגד, קוס, יוון. ShutterStock
מסגד וכנסייה צמודים בעיר קוס, יוון/ShutterStock

בכל רחבי העיר ניתן למצוא שרידים לעברה המפואר של העיר, שהיתה נתונה בעבר תחת שלטון רומי ושלטון עות'מני. מעניין, בין היתר, לבקר במסגד גאזי חסן פ?אשה מהמאה ה-18, ובשרידי האגורה (כיכר השוק) של קוס ההלניסטית-רומית. למתעניינים בארכיאולוגיה כדאי לבקר במוזיאון הארכיאולוגי של העיר, ששוכן במבנה בן שתי קומות בכיכר המרכזית של העיר, ובו פסיפסים יפים כמו פסיפס היפוקרטס, ופסלים הלניסטיים של אפרודיטה, ארוס ועוד. עוד כדאי לבקר בקאזה רומאנה, בית אחוזה שנשתמר היטב ובו פרסקאות ופסיפסים יפים מהמאה השלישית לספירה.

כמו במקומות רבים נוספים, גם בקוס חיתה בעבר קהילה יהודית משגשגת. כיום אין עוד יהודים בעיר, אבל אפשר וכדאי לבקר בבית הכנסת היפה ששוכן ברחוב דיאקו.

כדי לספוג קצת אווירה וגם להצטייד במתנות לאלו שנשארו בבית, מומלץ להגיע אל השוק המקורה ששוכן בכיכר המרכזית של העיר. לצד פירות וירקות אפשר לקנות בשוק שמן זית, תבלינים, סבונים, יינות ועוד.

האתר הארכיאולוגי אסקלפיון

אסקלפיון, קוס, יוון. ShutterStock
האתר הארכיאולוגי החשוב ביותר באי קוס. אסקלפיון/ShutterStock

במרחק של כארבעה קילומטרים ממערב לעיר קוס, באזור ירוק ועטור ברושים, נמצא האתר הארכיאולוגי החשוב ביותר באי: אסקלפיון (Asklepion). בעת העתיקה האתר שימש כסנטוריום והוקדש לאסקולפיוס, בנו של אפולו, המגן על הבריאות ועל הרפואה. לא מעט אנשים חשובים עבדו ולימדו במקום, ובהם היפוקרטס. בשל המבנה התלול של המקום, הוא היה מורכב מארבעה מפלסים שהיו מחוברים ביניהם. המפלס הראשון מאופיינים בחורבות של מבנים רומיים מהמאה הראשונה לספירה. המפלס השני, בו שכן בית הספר לרפואה, מאופיין בקשתות ובפסלים. כאן היו גם אתרי המרחצאות שמימיהם הגיעו ממעיינות בהר דיקאו. במפלס השלישי שכן המקדש של אסקולפיוס, והמפלס הרביעי, שנבנה במאה השנייה לפנה"ס, כלל מקדש גדול בסגנון דורי.

כפרים

טחנת רוח, אנטימכיה, קוס, יוון. ShutterStock
טחנת הרוח האחרונה הפעילה באי קוס, בכפר אנטימכיה/ShutterStock

חלק גדול מההנאה בביקור בכל אי יווני שהוא טמון בביקור בכפרים המסורתיים הציוריים שמחזירים את המבקר בהם עשרות שנים אחורה. אם צריך לבחור רק כפר אחד, הרי שזהו הכפר זיה (Zia) ששוכן במורדות הצפוניים והמיוערים של רכס הדיקאוס. זהו כפר קטן שטובל בנוף ירוק נהדר, ובו נמצאת טחנת המים העתיקה ביותר באי קוס. בכפר יש אווירה מיוחדת והרבה חנויות קטנות בהן ניתן לרכוש תוצרת מקומית כמו דבש ושמן זית. זהו גם אזור נהדר לטיולים רגליים. גם הכפר הציורי אספנידו (Asfenidou) ראוי לביקור. הכפר שוכן גם הוא על מורדות הדיקאוס ומשקיף לים. נעים לטייל במעיינות שסובבים את הכפר הטובל בירק ובסמטאות הצרות בין הכפרים המסורתיים. כפרים נוספים שכדאי לבקר בהם הם הכפר הגדול קפלוס (Kefalos), ששוכן בדרום מערב קוס בסמוך לאחד החופים הכי יפים באי, ואנטימכיה (Antimachia), בו נותרה טחנת הרוח הפעילה האחרונה באי.

כפר זיה, קוס, יוון. ShutterStock
הכפר הציורי זיה, האי קוס, יוון/ShutterStock

טיולי יום באזור

מהאי קוס ניתן גם לצאת לכמה טיולים מעניינים בסביבה הקרובה. מאתר הנופש מסטיכארי ניתן להפליג לאי קאלימנוס. האווירה באי רגועה להפליא וקצב החיים אחר, וזו כשלעצה סיבה טובה להגיע לאי. במהלך הביקור אפשר ליהנות מהחופים המבודדים שמימיהם צלולים ולבקר בבירה, פותיה, עיר עם נמל תוסס ובתים צבעוניים. טיול פופולרי נוסף, שיוצא מקרדמנה, הוא לאי הגעשי ניסירוס. מוקד המשיכה העיקרי באי הוא הר הגעש שבלועו מיתמר עשן ובקרבתו יש מעיינות חמים.

מקוס אפשר לצאת לטיול יום גם לבודרום שבטורקיה השכנה. עיר הקיט בודרום מרוחקת רק 45 דקות של שיט מקוס ויש בה טירה צלבנית מהמאה ה-15 שמשמשת כיום כמוזיאון לארכיאולוגיה ימית, תיאטרון עתיק מהמאה הרביעית לפנה"ס, מרינה יפה והרבה בתי קפה, מסעדות וחניות.

החופים הכי יפים באי

חוף ים קפלוס, קו, יוון. ShutterStock
חוף הים קפלוס, האי קוס, יוון/ShutterStock

מרבית זמנם של התיירים בקוס מוקדש לרביצה בחופים היפים. הנה כמה חופים יפים במיוחד שווה להתאמץ ולהגיע אליהם:

חוף טיגאקי
חוף טיגאקי (Tigaki) הוא חוף פופולרי במיוחד, בין היתר בשל הקרבה שלו לעיר קוס. זוהי לא הסיבה היחידה: זהו חוף חולי ארוך במיוחד שמשתרע לאורך עשרה קילומטרים עם חול לבן ומים צלולים .החוף זכה ב"דגל הכחול" של האיחוד האירופי שמוענק לחופים נקיים במיוחד. המים רדודים הופכים את החוף לפופולרי בקרב משפחות. האזור מאוד מפותח מבחינה תיירותית ויש בו שפע של בתי מלון, טברנות ובתי קפה וסוכנויות טיולים, לצד פעילויות ספורט ימי בחוף.

חוף קפאלוס
חוף קפאלוס (Kefalos), השוכן בסמוך לכפר הנושא את אותו שם, נחשב לדעת רבים לחוף היפה ביותר באי. לחול הלבן ולמים הצלולים אפשר להוסיף את מנזר אגיוס ניקולאוס יפה אליו ניתן להגיע בשחייה. כאן אפשר ליהנות מארוחה טובה באחת מהטברנות הרבות שמציעות דגים ומאכלי ים.

חוף מרמרי
חוף מרמרי (Marmari) הוא חוף אהוב נוסף ששוכן בסמוך לעיר קוס. זהו חוף חולי רחב ידיים עם מים צלולים וחמימים. כיאה לחוף ששוכן בקרבה לעיר, מדובר בחוף מפותח, עם כמה טברנות מוצלחות ממש על המים ואפשרות לשכור שמשיות, מיטות שיזוף וציוד לספורט מים.

חוף מסטיכארי
לחוף מסטיכארי (Mastichari), שסמוך לכפר אנטימאכיה, יש מראה טרופי משהו, עם חול לבן ורך ומי טורקיז שמקנים למבקרים בו את התחושה שהם הגיעו לחוף קריבי. הנמל הקטן עמוס בדייגים שמביאים שלל טרי למסעדות האזור, וממנו ניתן גם לצאת לטיולים באיים השכנים. מקום אידיאלי לבלות בו יום עצל של רביצה על מיטת השיזוף וארוחה במסעדה טובה.

איפה לישון?

בית לבן, קוס, יוון. ShutterStock
האי קוס, יוון/ShutterStock

רוב התיירים מגיעים לקוס בשביל לנפוש בחופים היפים ולבלות חלק לא מבוטל מהנופש ליד הבריכה או בתוכה. אם אתם מתכננים חופשת בטן-גב, יש חשיבות רבה למלון בו תבחרו לבלות את החופשה. שני מלונות מומלצים שמופיעים בחבילות הנופש של חברות התיירות הישראליות:

Aqualand Kipriotis
מלון אידאלי למשפחות שמחפשות חופשת הכל כלול מרובת אטרקציות לילדים. המלון שוכן בסמוך לחוף פסלידי (Psalidi) הפופולרי, ומספק שירות שאטלים לחוף (שמרוחק כ-500 מטר מהמלון). גם העיר קוס מרוחקת רק שלושה קילומטרים מהמלון. 203 החדרים של המלון מרווחים ונקיים אם כי מעט מיושנים, אבל הנוף לים האגאי שנשקף ממרפסות כל החדרים מפצה על כך. גולת הכותרת של המלון היא פארק המים, שכולל שתי בריכות, באחת מהן שמונה מגלשות מים מסוגים שונים. בנוסף על כך האורחים הפעילים יכולים ליהנות גם ממגרש טניס וממופעים והפעלות של צוות הבידור באמפיתיאטרון של המלון. המלון פועל על בסיס הכל כלול, שכולל שלוש ארוחות ביום לצד משקאות וחטיפים, והאוכל טוב ומגוון.

כמה? המחיר לחבילת נופש באוגוסט שכוללת טיסות וארבעה לילות על בסיס הכל כלול – החל מכ-900 דולר לאדם בחדר זוגי.
כתובת: Psalidi

סלט יווני עם גיוס. ShutterStock
בין חוף לחוף. סלט יווני עם גיוס/ShutterStock

Blue Lagoon village
מלון יוקרתי ומפנק למשפחות ולזוגות הממוקם על החוף בסמוף לכפר קפאלוס (Kefalos), במרחק של כשלושים קילומטר מהעיר קוס. במלון 366 חדרים ברמות שונות, כמעט מכולם נשקף נוף נפלא של הים. חדרי המשפחות מתאימים ל-5-4 אורחים וכוללים שני חדרי שינה; יש גם חדרים באגף שמיועד לזוגות בלבד, וחדרים עם בריכה פרטית. במלון יש כמה בריכות שחייה: בריכה ראשית עם ג'קוזי וזרמי מים, בריכה פעילה, בריכה רגועה, בריכת ילדים, בריכה למבוגרים בלבד, בריכה מחוממת ומקורה וגם מגלשות מים.

בנוסף לבריכות, לילדים יש מגרש שעשועים גדול, חדר מחשבים עם משחקים ומועדון עם הרבה הפעלות. עם זאת, המקום אידיאלי גם לזוגות שמעוניינים בחופשה שלווה: יש אגף למבוגרים בלבד, בריכה שמיועדת רק למבוגרים ומסעדה רומנטית לזוגות. השהות היא על בסיס הכל כלול, ולרשות האורחים יש שמונה מסעדות שונות וחמישה ברים.

כמה? המחיר לחבילת נופש באוגוסט שכוללת טיסות וארבעה לילות על בסיס הכל כלול - החל מ-1,030 דולר לאדם בחדר זוגי.
כתובת: Kefalos

נסטרי, אי קטן מול האי קוס, יוון. ShutterStock
האי הקטן נסטרי מול קוס/ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully