וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניגנתי על המצח של המקים של קיקסטארטר"

יונתן דגן, איש J Viewz, הוא המוזיקאי הישראלי הכי מצליח שאתם לא מכירים. בראיון לוואלה! תרבות לקראת הופעה חגיגית הוא מספר איך זה לנגן על פירות ועל גוף של בן אדם

יונתן דגן מוכשר ברמה כמעט מרגיזה, ואולי בגלל זה העשייה שלו לא מתמקדת בתמונות יח"צ מושקעות לעיתונות וחשבון אינסטגרם פעיל יתר על המידה, אלא בדבר הזה שהוא יודע לעשות הכי טוב: מוזיקה. תחת השם J Viewz, דגן מייצר כבר שנים מוזיקה שאיכשהו מצליחה להיות גם טובה, גם פופולרית מעבר לים וגם ארוזה היטב (את עטיפת האלבום השני, "Rivers and Home", עיצב דגן בעצמו, ועליה קיבל מועמדות לגראמי בשנת 2011. מבחינת דגן אגב, ישנו רצון לכבוש קטגוריות אחרות – "נראה לי שהאלבום הטוב ביותר יבוא לי נחמד").

אחרי סיבוב הופעות של שנתיים שליווה את יציאת האלבום, הפרויקט האלקטרוני של דגן נוחת לביקור קצר בארץ ומגיע בפעם הראשונה להופעה בזאפה אמפי שוני, לציון פרק בעשייה הבינלאומית של מקהלת היוצרים שהוא מאגד סביבו. ההופעה בישראל תתקיים מחר, 8 באוגוסט, עם הזמרת קלי סטאר והפרקשניסט איתמר דוארי. ההופעה עתידה להיות ארוכה מן הרגיל ולכלול קטעים שאף פעם לא בוצעו בהופעה, משלושת אלבומי ההרכב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מועמדות לגראמיי. יונתן דגן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ההופעה הקרובה מציינת סוף של תקופה של כמה שנים במהלכן הסתובבתי עם הרכב שנהיה לי כמו משפחה, אבל זאת היתה רק גרסה אחת של ההופעה החיה של ג'יי ויוז", מספר דגן בראיון לוואלה! תרבות, לאחר התאוששות קלה מהג'ט לג. "זאת הפעם האחרונה שנופיע במתכונת הזאת".

לקראת איזו הרפתקה נוספת אתה הולך? מה בא לך ליצור שעדיין לא נגעת בו?

"ההרפתקה החדשה היא עשייה של אלבום חדש. ממש בימים אלה אני סוגר את הקונספט המעניין שדרכו האלבום הזה עומד להיעשות. זה עומד להיות דומה לפרויקט של האלבום הקודם, מאוד פתוח לעולם וקונקרטי בכל זמן. לפני שאני יוצא עם זה לעולם, מרגיש נכון לסיים את הפרק הקודם, ולהיות בכמה שבועות של כלום לפני הדבר הבא".

יש איזו התרגשות ספציפית ואחרת לפני הופעה בבית או שאין הבדל מבחינתך?

"כן, האמת שיש הרגשה שכל ההרכב וכל המערכת סביבו מאוד מתרגשים. וגם אני. זאת הופעה יותר גדולה ממה שאנחנו רגילים אליו ואנחנו עומדים לבצע המון שירים שלא ביצענו המון זמן וגם ביצועים חדשים. אנחנו גם הולכים לארח את הזמרת קלי סקאר שמגיעה בשבוע הבא מניו יורק, איתמר דוארי הפרקשניסט המדהים, וגם עוד אורחת שאסרו עלי לנקוב בשמה. יהיה מעניין. וכן, הופעה בארץ זה משהו אחר. נהייתה פה אינטימיות מיוחדת פה שקיימת גם בהופעות גדולות, שאני לא יכול להסביר אבל כל מי שנחשף אליה, משני צידי הבמה, יודע במה מדובר. זה מדהים".

בראיון סיפרת על השיר "Oh, Something's Quiet", שניסית ליצור "סינתיסייזר שבנוי ממילים ורגש". זה משהו שאפשר להגיד על כל דבר שיצא תחת ידייך בשנים האחרונות, לא?

"האמת שהאינטרו לשיר הזה נוצר מאיזה ניסוי טכני. אנשים הקליטו את עצמם מדברים על נושא מסוים ושלחו אלי, סימפלתי את זה ופרשתי את הסימפולים על קלידים שונים על סינטיסייזר, כל מלל נשמע כמו תו בסוף. יצא משהו ממש מגניב. זה יצר את ההשראה למה שבסופו של דבר היה השיר 'Oh, something's quiet'. וכן, יכול להיות שכל דבר שאני עושה הוא סנתוז של מילים ורגש... למרות שלא תמיד יש מילים".

הסצינה האלקטרונית בישראל הפכה בעשור וחצי האחרונים לשם דבר – מהסטראנס של אינפקטד מאשרום ועד הסול, הגרוב והנשמה של תמיר מוסקט או יוסי פיין, נראה כי את מקומות העבודה בחו"ל תופסים אנשי האלקטרוניקה ולא אנשי הפופ או הרוק מישראל. גם דגן הוא חלק מהגל הזה. "אני חושב שהסיבה העיקרית טמונה בכך שאין בהכרח שימוש בפה", אומר דגן. "מפיק של מוזיקה אלקטרונית יכול להוציא שיר שנשמע מאוד אמריקאי או בריטי כי המחשב מייצג אותו. וזה לא הוא ששר, עם המבטא והמראה הזר. למרות שבמקרה שלי זה לא בדיוק העניין כי אני פחות עובד בצורה המסורתית של די.ג'ייז ומפיקי מוזיקה אלקטרונית. לאחרונה קצת יצאתי מהפוזיציה שמאחורי המסך, וכן מעניין אותי יותר להתבטא מתוך עצמי ולא תמיד דרך המחשב. זה תהליך".

J Views, יונתן דגן. בילי קיד, חינוכית 23
"מעניין אותי להתבטא לא דרך המחשב". יונתן דגן/חינוכית 23, בילי קיד

האם זה עדיין מתסכל להצליח יותר בחו"ל מאשר כאן? או שאתה באמת לא חושב על זה?

"אני לא בטוח שאני מצליח יותר בחו"ל מאשר בארץ. יש פרויקטים שונים בכל טריטוריה. אני מאוד נהנה להיות כל הזמן בעשייה ולא באמת משווה ולכן זה לא מתסכל בכלל. אני לא מצפה להיות כוכב פופ בשום טריטוריה כך שאין לי בעיה עם שוליים. אני ממש נהנה כל הזמן ומודה לאלוהים שיש אנשים שמעניין אותם לשמוע את מה שאני עושה".

הפקת את אלבומו האחרון של אברהם טל, אחרי שכבר שיתפתם פעולה ב"עבודה עברית 2". יש עוד אמנים ישראליים שאתה מטפח מולם קשרי עבודה? יש לך חשק להפיק עוד מוזיקה ישראלית?

"אני מפיק בימים אלו אלבום למאיה איזקוביץ' המדהימה. כיף לנו בטירוף ושנינו לומדים המון ומגיעים למקומות ממש יפים, גם אישית וגם אמנותית. אני נוטה לא להיכנס להרבה הפקות, אבל כשהאמן הנכון מגיע ויש הצדקה לחיבור בינינו אני תמיד שמח ללכת על זה, וכן, גם אם זה בארץ, אני חושב שדברים מטורפים ומדהימים קורים פה, הממוצע כאן ברמה כל כך גבוהה".

איך אתה מסביר את העובד שלא קיבלת פרס ישראל על נגינת שיר שלם באמצעות פירות וירקות?

"לא ידעתי שאני יכול לקבל פרס על כזה דבר. אולי עוד אפשר להגיש מועמדות?"

על מה היית רוצה עוד לנגן? שקלת על חיות?

"כן, אבל הפרווה לא מוליכה חשמל אז זה לא עובד. עשיתי פרויקט חד פעמי ב-New Museum בניו יורק, שם ניגנתי על אנשים וזה היה ממש כיף. בסוף העניין הסתבר שניגנתי על המצח של המקים של קיקסטארטר. שבירת קרח מצוינת, אחרי שבוע קבענו פגישה".

מה דעתכם על J Views? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully