וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסבוכת של אשכנזי: עוזרו יתנער ממנו ברגע האמת?

5.8.2013 / 17:21

הוא תואר כ"מוציא ומביא של אשכנזי", אך ארז וינר, הנפגע העיקרי בפרשה, משוכנע שפעל בהתאם לפקודות מהרמטכ"ל לשעבר, שידע הכל. בין נאמנות לטיהור שמו, הבחירה של וינר קלה

גורם המצוי בפרטי חקירת פרשת אשכנזי סיפר השבוע, בניחוח ציני בולט, על קוזאקים שמגיעים לעיירה רוסית נידחת ומבצעים בה פוגרום, לוקחים את בנות הכפר ומבצעים בהן את זממם. לפתע מגיעה אישה קשישה ומשליכה את עצמה מול הקוזאקים, שמביטים בה המומים ושואלים "מה לך?". "אם כבר פוגרום", השיבה הקשישה, "אז עד הסוף".

הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין על הרחבת החקירה הפלילית בפרשת מסמכי הרפז, החזירה את עוזר הרמטכ"ל לשעבר, אל"מ במיל' ארז וינר, לחודש ינואר השנה. אז עתר וינר לבג"צ נגד מבקר המדינה, וקרא לבטל את הביקורת האישית נגדו ולהעמיק את החקירה בפרשה.

גבי אשכנזי וארז וינר. דרור עינב, עומר מירון
וינר כונה המוציא לפועל של אשכנזי, אך מאמין שללשכת ברק הייתה יד בכתיבת המסמך. וינר ואשכנזי/עומר מירון, דרור עינב

וינר, שכונה על ידי המבקר כ"מוציא ומביא של אשכנזי", עדיין מאמין שלאנשי ברק יש יד בכתיבת המסמך וביישומו - הלכה למעשה - כדי למנות את האלוף במיל' יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל. גורם המקורב לווינר טוען שהוא קיבל מאשכנזי פקודה שאינה בלתי-חוקית בעליל, ופעל במסגרת מילוי תפקידו. אשכנזי היה זה שביקש ממנו לעמוד בקשר עם בועז הרפז לצורך קבלת מידע ממנו, ולשם קבלת מסמך שמתאר לכאורה כוונות מצד אנשי ברק לפגוע באשכנזי.

המבקר אימת את הפרטים וקבע כי אשכנזי לא הפסיק פעילות זאת, ואף גילה נכונות להמשיך ולקבל את המידע, ובכך נתן ידו להמשך פעילות זו של וינר. אשכנזי כתב בחודש ספטמבר 2012 מכתב למבקר ואישר את הפרטים. "אני נושא באחריות על הקשר בין אל"מ במיל' וינר לסא"ל במיל' הרפז", כתב. למרות זאת, בסופו של יום יצא וינר הנפגע העיקרי מהפרשה ואשכנזי המשיך בדרכו כאיש עסקים מצליח. עכשיו, כשנראה כי החקירה תתרחב ותגיע למחוזות שנראו עד לפני מספר חודשים שכוחי אל, מעריכים גורמים במערכת הביטחון כי וינר יהפוך לשחקן משני. השאלה המרכזית היא האם כשתתקדם החקירה הוא יתנער מהבוס לשעבר. לפחות לפי עתירתו לבג"ץ ושיחות עם מקורביו, זה יהיה הכיוון.

גנץ צריך לחשוש?

וינר כבר הניח את התשתית לגרסתו, לפיה פעל על פי פקודה והגדיל לעשות כשצירף לעתירה את עדותו של סגן הרמטכ"ל הנוכחי, האלוף גדי אייזנקוט, בפני מבקר המדינה. אייזנקוט סיפר כי בעת שהיה מזכירו הצבאי של ברק, ביקשו ממנו לנהל קשר עם יוסי גינוסר, שהיה שליח הממשלה ליאסר ערפאת. גינוסר, כך סיפר אייזנקוט, דיבר אליו בצורה לא ראויה ובמקרה אחד אף נאלץ לנתק שיחה טלפונית עמו, לאחר שזה גער בו ללא הפסקה. אייזנקוט סיפר בעדות כי למרות שניסה להתנער מהשיחות עמו, מילא הנחיות למרות היחסים ששררו בין השניים.

אם לא די בכך, וינר העביר רמז עבה במכתבו לרמטכ"ל בני גנץ בתגובה לביטול מינויו לקצין חינוך ראשי, שנועד להראות לו את דלת היציאה מצה"ל. וינר היה משוכנע כי הפעולה לטיהור שמו תעורר מהומת אלוהים. "תהליך זה היה מאלץ אותי בהכרח, לגרור חלק לא מבוטל מהמפקדים הבכירים בצה"ל, בהווה ובעבר הקרוב, אנשים שאני מעריך ומוקיר לאין ערוך, לוועדות ולבתי משפט - ולהעמידם במוקד הדיון הציבורי".

ניתן להסיק שככל שהחקירה תעמיק ותלחץ את הנחקרים לקיר, יתרחבו שמות המעורבים בפרשה שתסריח מחדש את צה"ל ומשרד הביטחון, על אף ההצלחה של הרמטכ"ל הנוכחי ושר הביטחון הנוכחי להביא התנהלות מעולם אחר. גם עולם התקשורת הישראלי יידרש לעבור תהליך של חשבון נפש. ניתן כבר עכשיו להסיק כי בפרשה זו היו מעורבים כוחות גדולים ובעלי כוח רב שניצלו את סקרנותו של אשכנזי ואת חולשותיו לנגח את שר הביטחון דאז ברק, לאחר שהאחרון שהעביר את אשכנזי ואנשיו סדרת טלטולים קשים במסגרת מלחמת הלשכות.

כל אלה ביחד מביאים למסקנה הברורה כי במצעד מוסרי העדויות והנחקרים במשטרת ישראל אנחנו נראה פוליטיקאים, אנשי תקשורת, קצינים בכירים וגורמים בכירים במערכת הביטחון, בהם ראש המוסד תמיר פרדו, שהמידע שהוא מחזיק על אודות העברת המסמך לתקשורת עשוי לשפוך אור על התהליכים שנעשו מאחורי הקלעים. גורם לא פחות חשוב הוא מזכיר הממשלה הנוכחי, האלוף במיל' אביחי מנדלבליט, שצפה בתהליך ההתגוששות בין הלשכות וכשהתפוצצה הפרשה לא הורה על פתיחה בחקירה פלילית. גם לסגן הרמטכ"ל הנוכחי יהיה מה לתרום, למרות שמבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה הסירו את העננה מעל לראשו, לאחר שהתברר שידע על המסמך בטרם נחשף בפומבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הממצאים החדשים ישפכו אור על פרשות מביכות אחרות?

פרשיותיהם של תא"ל עמאד פארס ותא"ל צ'יקו תמיר הביכו את צמרת צה"ל. שניים מקציני השדה הבולטים של צה"ל בעשור האחרון, שהסתבכו בבעיות אמינות והודחו משירותם. יש גורמים בתוך הצבא שעדיין טוענים, כי הקלטות רלוונטיות מלשכת הרמטכ"ל יכולות לשפוך אור חדש על תהליך קבלת ההחלטות בעניינם. למרות שפארס מכהן בשנה האחרונה בהצלחה בתפקיד רגיש בפיקוד צפון, בתנאי קבע, וצ'יקו תמיר הפך לאיש עסקים מצליח, הפרשיות הללו לא נותנות מנוח לקצונה הבכירה בצה"ל.

אין ספק שאזכורו של צה"ל בכלי התקשורת בפרשת מסמכי הרפז. לא זאת בלבד, אלא שהמידע השלילי שעלה מחומרי החקירה החדשים ועוד לא פורסם, עשוי לטלטל את הצבא ולפגוע באמון הציבור במותג החזק במדינה. גורם בכיר המצוי בפרטי החקירה, טען כי אם אוסף התמימות יהפוך להיות אוסף של כוונות ידועות מראש עם היגיון סדור, חלק מהגורמים שהיו עד היום צל בפרשה, עלולים למצוא את עצמם שחקנים מרכזיים בה.

אין ספק שרוב הגורמים שהיו מעורבים במחשכים בפרשה זו, נעים כעת בכיסא בחוסר נוחות בלשון המעטה. בחקירתו האחרונה אמר בועז הרפז: "אני חייל בצבא שלם". בין אם מסר עדות אמת או שקר, המשפט הזה יהדהד לאורך כל החקירה וייבדק כדי להבין מה התרחש מאחורי הקלעים. האם אשכנזי ואנשיו פיתחו מידה רבה של פרנואידיות שבה נטו לייחס כל מקרה לפעולה זדונית של לשכת ברק, או שמא היו דברים מעולם. כבר היה קצין בכיר אחד לפחות שהביע חרטה מלאה לאחר שהאשים דמות אחרת במערכת הביטחון בהשמדת מסמכים. להקה צבאית אחת ששרה שירי נופלים וחשבו כי הפכה לכלי ניגוח נגד אשכנזי, חדר ממוגן במשרד הביטחון שבו נשמרו הקלטות המשרד שנפרץ לכאורה, והרשימה נמשכת. ההנחה היא שייחשפו גם סיפורים רבים שנבלעו בצל הטענות הנוראיות של הפרת אמונים וערעור יסודות המדינה. ההקשר שלהם יהיה הרבה פחות נוח ממה שניתן להם עד היום. במידה שכל הפעולות שביצעו לכאורה אנשי ברק לאשכנזי ואנשיו אכן קרו, ונעשו כולן מתוך כוונה לפגוע במעמדו של אשכנזי, האם כל אלו מצדיקות את מה שנעשה בלשכת אשכנזי נגד אנשי ברק?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיבת פנדורה תיפתח, ולא מעט ממנה יכתים את צה"ל. ברק ואשכנזי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא מדובר במשחק כדורגל. אין פה טובים ורעים. הפרשה תסתעף ותתחלק למספר רב של קבוצות, ולא סביב כולם נעה האשמה פלילית. יהיו כאלה שנקלעו לפרשה על אם הדרך. אבל יהיו כאלה שידם לקחה חלק מעשי לאורך זמן ובשיטתיות וניסו לשנות סדרי עולם בדרך לא טבעית. מי שחטא שישלם ולא משנה מה הייתה דרגתו או מעמדו בציבור הישראלי. אין ספק שזו תיבת פנדורה אך ראוי שתפתח כעת. כבר ראינו מה קרה 40 שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, כשהוחלט לפתוח את ארכיון צה"ל ולחשוף הקלטות נדירות. המציאות בחלקה השתנתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully