וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוהד קנולר: "הסכומים שמגיעים לשחקנים הם מגוחכים"

אוהד קנולר, יו"ר ארגון השחקנים שח"ם בשבילכם, לא מפחד להתעמת עם הבימה, פסטיבל עכו והפקת התכנית "עממיות", לא חושש שזה יפגע לו בפרנסה ומתעקש לשמור על אופטימיות. ראיון

לא עברה שנה מאז נכנס השחקן אוהד קנולר לתפקיד יו"ר שח"ם, ארגון הפועל להגנה על מעמד השחקן בקולנוע, בטלוויזיה ובתיאטרון בישראל. כשנכנס לתפקיד מסר קנולר כי "כארגון העובדים הגדול ביותר בתעשיית התרבות בישראל, אנו נדרשים לפעולות משמעותיות שיחזקו את התרבות הישראלית ויובילו להבנה כי השקעה בתרבות אינה מותרות, אלא הכרח". סקירה מהירה של תלאות הקדנציה של קנולר מאשרת כי המשפט לעיל אינו מס שפתיים, כי אם מה שבדיעבד ניתן לקרוא כשינוס מתניים ומוכנות לעשות את העבודה השחורה – התעמתות מול גופים שאינם מוכנים לשלם לשחקני הארגון את השכר המגיע להם. רק השבוע נחתם בין נציגי שח"ם והנהלת תיאטרון הבימה הסכם סיום לסכסוך העבודה שהוכרז בחודש מאי האחרון: בעקבות ההודעה על שביתת שחקנים המיוצגים על ידי שח"ם, שהיתה אמורה להתחיל ב-21 ביולי, נענתה ההנהלה לדרישות והחליטה לשלם את חובות העבר לקרנות הפנסיה והביטוחים וכן לעמוד בתשלומים השוטפים. בדיונים השתתף חשב משרד האוצר, שאישר את ההסכם וחתם עליו. כמו כן, השבוע נחשף כי הארגון מנהל מאבק מול פסטיבל עכו, כמו גם על מאבק נגד הפקת התכנית "עממיות" בגין תלונות השחקניות כי "מגלחים" להן את זמני ההפסקות.

"אלה דברים שאני מוביל אותם כרגע, אבל זה לא קשור אלי באופן ספציפי", אומר קנולר בראיון לוואלה! תרבות. "אלו דברים שהארגון התעסק בהם גם קודם. היום יש לנו דוברת, מה שלא היה לנו בעבר – וזה שעוזר לנו אולי לשווק יותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כשהמצוקה גוברת - דורשים צדק. קנולר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתקופה האחרונה נראה כי עניין הלנות השכר של שחקני ישראל עלה יותר אל סדר היום. יכול להיות שיש קשר לרוחות המחאה החברתית מלפני שנתיים?

"ככל שהמצוקה הכלכלית גוברת, אנשים יותר מתעקשים לקבל את מה שכן מגיע להם ומאבדים את הסבלנות במקומות שלא משלמים להם כמו שצריך. זה מה שאנחנו מרגישים לפי אנשים בתוך הארגון ולפי זה אנו פועלים. ככל שמתרבות התלונות על עוול שנעשה לשחקנים, כך הפעילות שלנו גדלה".

אחרי הבימה ופסטיבל עכו, השבוע התבשרנו גם על מאבק ההפסקות לשחקניות על סט "עממיות". אין חשש שבשלב מסוים תיתפסו כמי שצועק "זאב זאב"?

"במקרה של 'עממיות', מדובר על רבע שעה כל יום שנלקחת מההפסקה שלהן. זה דבר שאנו יותר ויותר נתקלים בו, ואגב, לא אנחנו אלה שהוציאו את זה – לא כל הפרה של הפקה יוצאת לתקשורת, לרוב זה נפתר בינינו לבין המפיק. המקרה של הבימה והמקרה של עכו הם חריגים: בעכו התקבעה נורמה מזה עשרות שנים לא לשלם לשחקנים. לפעמים הם מקבלים ולפעמים לא מקבלים. בגלל שזה הצליח בעכו, זה התקבע בעוד פסטיבלים בארץ וצריך לשים זה סוף. במקרה של הבימה זה הגיע לפגישה של שחקנים גם מחוץ להסכם הקיבוצי וגם מתוכו. זה לא שכל מקרה קטן מגיע לתקשורת. באופן אישי, אני לא חושב ששחקן שלוקחים לו אפילו חמש דקות מההפסקה זו 'בעיה קטנה', אלא בעיה גדולה, אבל זה עדיין – נכון שזה לא מסוג הדברים שרצים איתם לעיתון".

פוגע בך כשחקן להיות יו"ר שח"ם? מפיקים לא חוששים לעבוד איתך?

"לא, לא. אני לא מרגיש ככה. אני חושב שאנשים יודעים להפריד בין העובדה שאני יו"ר שח"ם לבין העובדה שאני שחקן".

מופרך להניח שתיאטרון הבימה לא ימהר לקרוא לך?

"זה ממש לא נכון, ואת זה אני אומר לך מהניסיון של דביר (בנדק, קודמו של קנולר בתפקיד יו"ר שח"ם – נ.ה). כרגע הבימה חתמה איתנו על הסכם כך שכעת זו ממש לא בעיה. מעבר לזה, אף אחד לא יכול לצפות ממני לא לעבוד. מה שמצפים ממני, ואני חושב שאני עומד בציפייה הזו, זה שכיו"ר אדאג לשכר השחקנים".

דביר בנדק. אביב חופי
הצליח לרקוד על כל החתונות. דביר בנדק/אביב חופי

זו לא הפעם הראשונה שהבימה אומרים ששתיכף משלמים לכם. מה גורם לכם להאמין שהפעם זה באמת יקרה?

"הפעם, להבדיל מהסכמים קודמים, מי שחתום על ההסכם זה גם חשב משרד האוצר שמונה ללוות את הבימה. אנחנו מאמינים שהפעם זה באמת מתקיים כי עד עכשיו הבעיה היתה שנחתם הסכם מול התיאטרון והחשב לא אישר אותו. הדבר הזה לא נמשך הרבה שנים מבחינתנו, את השחקנים בהסכם הקיבוצי אנחנו מייצגים רק החל מהשנה. אני לא נאיבי – אנחנו מקווים שהפעם זה באמת יסתדר".

ומה קורה עכשיו עם עכו? לא ניתן לקבל את תגובת הנהלת הפסטיבל ובעירייה התחמקו וטענו כי "הנושא בבדיקה".

"שמח שהם בודקים, שימשיכו לבדוק. אני באמת חושב שאף אחד מעולם לא דרש מהם להסדיר את הנושא הזה. יש המון המון שדות בהם פועלים שחקנים בארץ. במשך הרבה שנים, שח"ם היה ארגון רק של שחקני מסך ובשנים האחרונות אנו נכנסים לתיאטרון. אנחנו מבינים שיש יותר ויותר פסטיבלים שלא משלמים ואם הנורמה הזו תועתק לעוד מקומות זה מאוד בעייתי לשחקנים. אני עצמי, בתור נער, השתתפתי בפסטיבל עכו – לא היו לי משפחה או בעיות כלליות אז זרמתי עם הקטע הזה. אבל הדבר הזה לא יכול להימשך. אף אחד לא האמין שגם כשהפסטיבל יצליח וגם כשתקציבו יגדל עדיין לא ישלמו לשחקנים. מדהים שגם היום תקציבי ההפקות לא השתנו ואף יירדו, ואני מדבר על תקופה של לפחות 20 שנה. לא מדובר פה על מפיקים מקצועיים וכרישים, הטענה של הפסטיבל שצריך לפתור את זה מול ה'מפיקים' כאילו שם נעשה העושק, היא טענה לא נכונה. בזמנו, לפני 20 שנה, אני הייתי מוגדר המפיק. ילד בן 17 שמוגדר כמנהל הפקה ומתעסק בענייני התקציב. ככה זה עובד. אלה לא מפיקים במובן המקובל. צריך להגדיר שחלק מהכסף חייב להגיע לשחקנים. הסכומים הם מגוחכים".

האם האיום על ביטול של פסטיבל שוליים הוא הדבר הדבר הנכון?

"אני יכול להגיד שאנחנו לא מסכימים שזה יימשך ככה, וזה לא יימשך ככה גם השנה. עד עכשיו הוכחנו שאנחנו לא מאיימים איומי סרק. אני לא חושב שזה ייגמר בביטול הפסטיבל. עיריית עכו תבין שבתכלס הם המפיקים, והם צריכים לדאוג שהמשתתפים יקבלו כסף. הפסטטיבל חשוב לא רק ליוצרים, אלא גם לעיר עצמה. הפעילות הכלכלית שקורית בימי הפסטיבל היא ברוכה וחשובה. בשביל לשמר את זה, הם יהיו מוכנים לשלם לשחקנים סכום סמלי עבור עבודתם".

אירוע פתיחת הבימה. נמרוד סונדרס
הפעם הם ישלמו. הבימה/נמרוד סונדרס

הראיון עם קנולר נערך לקראת פרויקט "חשיפה" שיתקיים ב- 26 ביולי בצוותא בתל אביב, זו הפעם העשירית. בעקבות הקושי הרב להשתלב בתעשייה בארץ, יוזם ארגון שח"ם את הפרויקט אשר מעניק הזדמנות ל-30 שחקנים, בוגרי בתי ספר למשחק, לחשוף את כישרונם באמצעות הצגת קטעים אומנותיים בני ארבע דקות בפני אנשי המקצוע המובילים מתחומי המסך והבמה, תחת ניהולו האמנותי של ניר ברגמן והבמאים אלון נוימן ונועם שמואל. השאלה המתבקשת היא רק אם עדיין יש חשק לקפוץ ראש אל תוך תעשיית המשחק בישראל, לאור שורת המאבקים האחרונים.

"כמו בכל אמנות, האמן רוצה יותר מכל דבר אחר ליצור. אנחנו לא מתעסקים ב'להרעיל' שחקנים. לא חסרה מוטביציה ליצור, להופיע ולהיחשף. מה שאנחנו צריכים זה לתת להם את הפלטפורמות. בארגון אנו מתעסקים בליצור פלטפורמות ולהרחיב את הפלטפורמות הקיימות מבחינה תקציבית. לעזור לאנשים לקבל פוש. בהרבה מאוד מובנים, המקצוע הזה הוא אחד המקצועות הכי נפלאים שיש. קשה מאוד להיות עצוב על אדם שעושה דבר כל כך חשוב. אני שמח על אנשים שיש להם היכולת ליצור דברים יפים ולא עצוב על עצמי כשחקן. אני כרגע נמצא בצומת הזאת שתפקידה לעזור לשחקנים – גם להיחשף, וגם ליצור שוק הגון ויעיל שבתוכו הם יוכלו לפעול".

מה דעתכם על הפעילות הענפה של שח"ם? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully