וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בתי הסוהר בישראל - מהצפופים בעולם המערבי"

מדוח של הסנגוריה הציבורית עולה כי שטח המחייה לאסיר עומד בממוצע על 3.5-3 מ"ר, בהשוואה ל-8.8 מ"ר לאסיר במדינות המערב. שב"ס: הבעיה מוכרת ומטופלת זה שנים רבות

הצפיפות בבתי הכלא בישראל היא מהגבוהות בעולם המערבי – כך עולה מדוח הסנגוריה הציבורית בנושא הצפיפות במתקני הכליאה, שהותר לפרסום לפנות בוקר (ראשון). על פי הדוח, הממוצע הארצי של שטח המחייה לאסיר עומד בשנים האחרונות על כ-3.5-3 מטרים רבועים לאסיר, לעומת ממוצע של כ-8.8 מ"ר לאסיר במדינות המערב. הדו"ח, שמתבסס על ביקורים שערכו נציגי הסנגוריה במהלך השנים 2012-2011, מציג תמונה עגומה ביותר בנוגע לתנאי המחייה של אסירים בישראל. על פי הדוח, בתקנות לגבי מתקני כליאה חדשים נקבע כי כל אסיר זכאי לשטח מחייה מינימלי של 4.5 מ"ר. אולם, בפועל בישראל לא מתקרבים אפילו לסטנדרט הנמוך הזה. מהדוח עולה כי לא חל שיפור משמעותי במצב הצפיפות ב-20 השנים האחרונות.

אילוסטרציה. ShutterStock
רק 11% מהאסירים בישראל שוהים בשטח מחיה העולה על 4.5 מ"ר/ShutterStock

לטענת הסנגוריה, רק 11% מהאסירים בישראל שוהים בשטח מחיה העולה על 4.5 מ"ר כאשר 59% מהאסירים שוהים בשטח מחייה עגום של 3 מ"ר ומטה. עוד נטען בדו"ח, כי ב-75% מהתאים יש יותר מארבעה אסירים בתא, על אף שתקנות בתי הסוהר ותקנות המעצרים קובעות כאמת מידה ראויה כי בכל תא לא יהיו יותר מארבע מיטות לכלואים. בכמעט מחצית מהתאים שוהים תשעה אסירים ומעלה.

מהדוח עולה עוד, כי בבית המעצר "מגרש הרוסים" בירושלים אף לנים עצירים ללא מיטה - בניגוד להוראות החוק ולפסיקת בית המשפט העליון. בבית המעצר ניצן נמצא תא בו שהה אסיר אחד, שהיה כל כך קטן שכאשר האסיר יורד מהמיטה ונעמד, לא נותר עוד מקום לזוז בתא. לטענת הסנגוריה, בתאים בגודל דומה מוחזקים בחלק מהמקרים שני אסירים, כך שהצפיפות בהם גדולה אף יותר. אסירים רבים התלוננו גם על חום כבד ותחושת מחנק בתאים. במתקן הכליאה סהרונים, נטען בדוח, מוחזקים פליטים רבים, בהם פעוטות וילדים עם אמהות, שלא הואשמו כלל בפלילים, בחדרים בגודל של 21.5 מ"ר, בהם מצטופפים עשרה בני אדם.

תא כלא. ShutterStock
תא כלא/ShutterStock

בדוח נטען כי המצב הנוכחי של תנאי צפיפות קשים מנשוא מהווה פגיעה חמורה ואנושה בזכויותיהם של האסירים והעצורים, ובכלל זה בכבודם, בפרטיותם ובבריאותם. זאת, במיוחד לנוכח קשיים נוספים שהתגלו, בהם מחסור במקומות לאחסון ציוד האסירים, תנאים היגייניים ותברואתיים ירודים - לפעמים עד כדי סכנה ממשית לבריאותם של האסירים, תנאי אוורור בלתי אנושיים, אי-הפרדה בין המקלחת לשירותים, סדרי אכילה לא נאותים בתאים ומחסור בציוד בסיסי. בסנגוריה הצביעו על העלייה המתמשכת בשיעורי הכליאה בישראל כסיבה מרכזית לצפיפות. כיום, שיעורי הכליאה בישראל, גם אם לא מחשיבים אסירים ביטחוניים, גבוהים באופן משמעותי מאלה של מדינות מערב אירופה, וקרובים יותר למדינות כמו סינגפור, טורקיה וקולומביה.

בסנגוריה הציבורית קראו לכל גורמים הנוגעים בדבר לפעול לקידומם של פתרונות מערכתיים ונקודתיים, שיביאו להפחתה ניכרת ברמת הצפיפות ולשיפור מהותי בתנאי המחייה של האסירים והעצורים. כמו כן טענו כי יש לעגן בחוק תקן מחייב בדבר שטח המחייה הראוי לאסיר ולעצור, העולה בקנה אחד עם הסטנדרטים הבינלאומיים. בנוסף יש לבצע שיפוץ או לסגור אגפי כליאה בהם תנאי המחייה והצפיפות קשים במיוחד, ויש צורך בייצור חלופות מעצר ומאסר, שיפחיתו משמעותית את מספר העצורים והאסירים בתקופות השהייה במעצר ובמאסר.

אאסירים מצביעים ביום הבחירות, ינואר 2013. רויטרס
ב-75% מהתאים יש יותר מארבעה אסירים בתא. אסירים בבית הסוהר/רויטרס

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "בעיית הצפיפות במתקני הכליאה היא בעיה המוכרת ומטופלת ככל הניתן זה שנים רבות, שמעבר לפגיעה באיכות חיי האסירים, פוגעת גם ביכולות הניהול, השמירה על ביטחון בתי הסוהר ותנאי העבודה של אנשי הסגל. לאורך השנים מקפיד שב"ס, בסיוע המשרד לביטחון הפנים, לשפר את תנאי המחייה וזאת תוך ניצול אופטימלי של המשאבים המוגבלים ופיתוח חלופות כליאה".

בשב"ס אמרו כי בשלוש השנים האחרונות שופצו ורווחו 1,100 מקומות מחייה ושטחם גדל ב-1.3 מ"ר בממוצע לאסיר. עוד נמסר, כי בעשור האחרון נבנו והורחבו כמה בתי סוהר והחל תהליך בניית בית סוהר חדש לנשים בדרום, שיהלום את הצרכים והתנאים הנדרשים לאחזקתן של האסירות. "בימים אלה נערכת מדידה מחודשת של האגפים ואנו בטוחים כי הנתונים יהיו שונים מאלו שהוצגו בדוח", נמסר בהודעת הארגון. "חשוב להדגיש כי לצורך תהליך השיפוץ, אנו נדרשים לסגור אגפים, דבר המצמצם באופן מיידי את מקומות הכליאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully