וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה אל מאחורי הקלעים של אליפות צה"ל לצלפים

29.6.2013 / 18:00

במשך יומיים התחרו הצלפים הטובים ביותר על התואר היוקרתי, כשהם מבצעים משימות מורכבות בתנאי שטח קשים. כתבנו התלווה אל המפקדים והלוחמים ושמע מהם על האתגרים בין הכוונות

כתבתו של אמיר בוחבוט; צילום: דניאל בוק

"להרוג כמה שיותר מפקדים בכירים בצבא האויב", זו אחת המשימות שמקבל צלף שמחפש מטרות איכות בשטח האויב מבלי שאף גורם יזהה אותו. כשל גופו ציוד במשקל 25 קילוגרמים, הוא שוכב בין השיחים, מזיע ומתנשף, נכנס לתנוחת ירי. חברו המאתר, שוכב לצדו, מזהה את המפקד הבכיר ביותר בצד השני, מודד את מהירות הרוח ואת הטווח ומעביר את הנתונים לצלף. הצלף לוקח נשימה ארוכה, מניח את צלב הכוונת על ראשו של המפקד הבכיר, סוחט את ההדק ומשחרר קליע. רעש קל ובום – פגיעה.

השבוע נערכה אליפות צה"ל בצליפה. נציגי צוותי הצלפים מכלל היחידות בצבא ובמשטרת ישראל הגיעו ביום רביעי לבית הספר ללוחמה בטרור של זרוע היבשה להשתתף בתחרות, שנמשכה יומיים. בין היתר, יכולתם לראות שם לוחמים מיחידות מיוחדות כמו סיירת מטכ"ל, הקומנדו הימי שלדג ויחידת המסתערבים דובדבן, וכן צלפים מגדודי החי"ר של גולני, גבעתי, כפיר, נח"ל צנחנים ועוד.

אליפות צה"ל לצלפים, 27 ביוני 2013. דובר צה"ל
"הצלף מחפש מטרות בטווחים רחוקים והוא גורם מאוד משמעותי בשדה הקרב". הצלפים באליפות, השבוע/דובר צה"ל

"יש צלף ויש מאסטר לצליפה", מדגיש סגן שרון, מפקד צוות הצלפים של גדוד הסער של גבעתי שבשנה שעברה זכה במקום הראשון באליפות הצליפה. "המאסטרים הם הצלפים הוותיקים בעלי הניסיון הגבוה ביותר בכל יחידה. כבודם במקומם מונח. הם מהווים אתגר עבור הצלפים הצעירים". סגן ר', המדריכה הראשית של מדור צלפים בצה"ל, מוסיפה: "הצלף מחפש מטרות בטווחים רחוקים והוא גורם מאוד משמעותי בשדה הקרב. מבחינת האויב? הכי מפחיד לא לדעת כלום ואז למות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ירי ממסוק, מכלי שיט, דרך חור בקיר ומתוך סבך

תחום הצליפה בצה"ל התעצם בשנים האחרונות והתפשט מיחידות העילית לכלל היחידות המתמרנות. לשם כך, נרכש רובה ה"ברק" (2000 THR) האמריקני, שמכונה בשפת הצלפים "338" בשל גודל הקוטר שלו 0.338 אינץ'. הרובה הוא בעל טווח פגיעה יעיל למרחק של עד קילומטר וחצי, מגיע עם ערכה שכוללת מחשבון ירי בליסטי, שבשבת, מערכת לייזר ומשתיקי קול. במקביל אליו, משתמשים הלוחמים גם באמ-24 הוותיק המוגדר "סוס עבודה" בצבאות מערביים.

לקראת התחרות השנה, הוחלט במפקדת קצין חי"ר וצנחנים ראשי בפיקודו של תת-אלוף איתי וירוב לאתגר את הצלפים המשתתפים ולהטמיע את הפעילות המבצעית במבחני האליפות. לשם כך, הוחלט לשלב ירי בהפתעה, אחרי מאמץ כולל משקלים כבדים, במצבים שונים המדמים ירי ממסוק, מכלי שיט, דרך חור בקיר או חלון ומתוך סבך. "בשנה שעברה שכבו הצלפים בסככות", מספר מפקד בית הספר ללוחמה בטרור סגן-אלוף ליאור קינן. "השנה הם ירו בשטח. החלפנו להם את מטרות הברזל שמשמיעות צליל לאחר הפגיעה במטרות קרטון, כדי שיהיה להם קשה לזהות את הפגיעה", הוא מסביר. "זה מאוד קשה להיכנס לוואדי עם משטר רוחות משתנה כל רגע ולהיות מדויק. כאן באה לידי ביטוי רמת המקצועיות של הצלפים".

יום חמישי הגיע. השעה 12:30. השמש הקופחת צרבה היטב את פניהם של הצלפים שמטפסים בטור במעלה הגבעה לעבר מקצה הירי הבא. "אני מתבונן בהם בגאווה", אומר תת-אלוף וירוב. "אני יודע שכל אחד מהם הוא מוקד שידע ביום הדין לתת תוצר שאין שני לו בכל יחידה. לא ברמת הדיוק ולא ברמת הטווח. ואם הוא לא יפגע בפעם הראשונה, גם אז אני סומך עליו שיהיה מספיק קר רוח למשוך את הבריח לאחור, לטעון כדור נוסף, לרדוף אחרי המטרה ולפגוע בה. לשם כך הוא נבחר להיות צלף".

הצצה לאליפות צלפי יחידות העילית של צה"ל. דניאל בוק
"הצלף מסוגל לפגוע בכדור מדויק ויחיד, ללא נזק לסביבה, תוך מניעת פגיעה קשה בכוחותינו"/דניאל בוק

את המהפכה בתחום הצליפה בצה"ל הוביל הקצח"ר הקודם, תת-אלוף יוסי בכר, שקבע כי כל צלף הוא "מכפיל כוח" ולאחר הדיבורים עבר למעשים, כתב תפישה שלמה לכלל היחידות בצבא במטרה לייחד להן את הציוד המתאים, את רף הטווחים לפעולה, ואת התרחישים עליהם יוכשרו באימונים. לאחר מכן, קידם רכש נרחב של ציוד ורובים. "מצופה מהצלף תמיד לחפש מטרות איכות במקום שבו יש לו ערך מוסף. רחוק מהכוחות שלנו. שיביט לאגפים. למקומות המסובכים", מסביר תא"ל וירוב. "הצלף מסוגל לפגוע בכדור מדויק ויחיד, ללא נזק לסביבה, תוך מניעת פגיעה קשה בכוחותינו. לא בכדי הוא יועץ למפקד הגדוד לא רק בשאלה איך לפעול מול האויב אלא גם איפה ולמה".

השעה 13:30. להקת חיל החינוך כבר על הבמה, אך הלוחמים, עייפים מיומיים עמוסים, רוצים כבר לשמוע את התוצאות. בתום השיר, לוקח תא"ל וירוב את המיקרופון ומכריז על הזוכים: בבית היחידות המיוחדות זכתה במקום הראשון דובדבן. במקום השני ניצבה סיירת מטכ"ל, ובמקום השלישי שלדג; בבית היחידות המובחרות קטף גדוד הסער של גבעתי את מקום הראשון, גדס"ר גולני זכה במקום השני ויחידת רימון במקום השלישי; גדוד 51 של גולני ניצב במקום הראשון בבית הגדודים, כאשר המקום השני הלך לגדוד 890 של הצנחנים והמקום השלישי לגדוד 202, גם הוא של הצנחנים.

"חישובים מסובכים בלחץ של זמן"

מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה עופר לוי, שהצלפים הסגולים בפיקודו קצרו את המקום הראשון בבית היחידות המובחרות מסביר בשיח מפקדים כי לצלף מקום מכריע בהתקדמות הכוחות בקרב ולכן, בראייתו, יש לתת דגש משמעותי לאיתור הצלף על פי קריטריונים ברורים עוד בהכשרה בבסיס האימונים בחטיבה, לפני הגעתו לגדוד. "הם בעיקר צריכים להיות חכמים, בעלי יכולת התבטאות גבוהה, חושים חדים לאיתור מטרות, קור רוח, בגרות, וחכמים", מסביר מפקד צוות הצלפים של גדס"ר גבעתי, סגן שרון. "הם נדרשים לבצע חישובים מסובכים בלחץ של זמן לפני שהמטרה נעלמת דרך הבנה של המסלול הבליסטי של הקליע".

לדבריו, אם לצלף אין משמעת עצמית גבוהה, הוא לא יוכל לשרוד 72 שעות במארב בהמתנה שהמטרה "תבצבץ" לו מתוך הסבך. "זה מקצוע מאוד מורכב ורגיש ובחטיבת גבעתי הוא מקבל את מלוא תשומת הלב", הוא מציין. "אין שני לו ביחידה, ולכן כל צלף מבין שהוא חייב אבל חייב להיות מדויק". על אימון לוחמה של צלף מול צלף המוגדר למורכב ביותר, הוא אומר: "מטרת הצלף היא להרוג מפקדים בכירים וקצינים של האויב. מטרות בעלות משמעות. הסיכוי של צלף להרוג צלף הוא יחסית נמוך, אבל הוא קיים ומבוסס על היכולת של הצלף שלנו להתגנב אל השטח מבלי שיבחינו בו וביכולת לאתר בשטח מורכב את האויב שלו. זו יכולת בסיסית של כל צלף".

אליפות צה"ל לצלפים, 27 ביוני 2013. דובר צה"ל
מקום ראשון בבית היחידות המובחרות. צוות הצלפים של גדס"ר גבעתי/דובר צה"ל

מיד לאחר מבצע "עמוד ענן", החלו תושבי רצועת עזה להתקרב לגדר המערכת שלאורך הרצועה וניסו לחבל בה כדי לחצות לשטח הישראלי. אלוף פיקוד דרום דאז, טל רוסו, הבין כי המפגינים נוהגים להגיע לטווח שאסור לתנועת פלסטינים באופן מאורגן כדי לחמם את הגזרה ו"לקבוע עובדות בשטח". לאחר בחינה של הנושא במישור המודיעיני והמבצעי, הורה אלוף רוסו להקפיץ למקום את צלפי גדוד הסיור של חטיבת גבעתי שקיבלו הנחיה לירות לעבר כל פלסטיני מהברך ומטה אם לא יישמעו להוראות החיילים לעזוב את המקום.

"הצלפים של גדס"ר גבעתי קיבלו הנחיה מפורשת שהמטרה היא לא להרוג, אלא לפצוע את המפגין שחצה שטח שאסור לו לתנועה", מבהיר סגן שרון. "הצלפים היו מגיעים, פורקים במהירות מהרכב נכנסים למצב ירי ופוגעים. הם הצליחו להרתיע את המפגינים שכבר היו מזהים אותם בפנים ובורחים. האירועים הללו העמידו במבחן את יכולת הדיוק של צלפי היחידה, שהוכחו כבעלי רמה גבוהה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully