וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "ישראל ופלסטין של מחר יעניקו לילדינו תקווה"

לרגל חגיגות ה-90 של אחד הישראלים המוכרים בתבל, התקבצו בבנייני האומה שועי עולם, ושמעון פרס אחד. נשיא ארה"ב אובמה: "אתה אגדה בחייך". קלינטון: "אתה איינשטיין החברתי"

צילום: Go-Live, עריכה: יאיר דניאל

לאחר נאומו של נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, הגיעו אמש(שלישי) חגיגות ה-90 של נשיא המדינה שמעון פרס לשיא נוסף. האירוע המרכזי לציון הולדתו של אחד הישראלים המוכרים בעולם נערך בבנייני האומה בירושלים, וכיאה לאדם במעמדו של הנשיא, השתתפו בו שורה של פוליטיקאים, זמרים ושחקנים. לצד פרס וקלינטון, הסתופפו בכסאות הכבוד מכובדים רבים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, השליח המיוחד לאזור טוני בלייר, הזמרת ברברה סטרייסנד, שחקני הקולנוע רוברט דה נירו ושרון סטון וכן שלמה ארצי, אייל גולן ועדי אשכנזי.

חתן השמחה הודה לאורחיו הרבים. "יחד עשינו דרך ארוכה ומרגשת. אני מעריך עד מאוד שהחלטתם לציין את יום הולדתו של אדם, שכל חטאו הוא שנוספה לו עוד שנה אחת. בילדותי, ישראל הייתה יותר אגדה ממציאות", אמר הנשיא. "היא בקעה מתוך חלום והיא גדולה היום מחלומה. מתוך תהומות השואה התרוממנו אל פסגות שהן מעל לקו הרקיע של ההיסטוריה. זה היה מסע ארוך, כרוך במחיר דמים כבד מנשוא. ידענו שבע מלחמות ועמדנו בכולן".

נשיא המדינה שמעון פרס, רוה"מ בנימין נתניהו וביל קלינטון בחגיגות ה-90, יוני 2013. עומר מירון
חיוך של כוכב הערב. הנשיא פרס, ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב לשעבר קלינטון/עומר מירון

"קיבצנו גלויות מקצווי תבל, והיינו לעם אחד. בנינו דמוקרטיה תוססת וחברה רבת גוונים. בנינו את ישראל כמרכז עולמי של היי-טק, מדע ויצירתיות. מאדמה סרבנית יצרנו נווה מדבר מעורר השראה. מדינת ישראל הייתה להוכחה מפורשת שהשפע החבוי באדם עולה על האוצרות הטמונים באדמה. אני אוהב את הארץ הזו. אני מאוהב בבני עמי היודעים להיות סוערים, וגם קצרי רוח. שפתם לעיתים אינה משוש הדיפלומטיה. אך בו בזמן, תבונתם. היצירתיות שלהם. אומץ וטוב לבם. נדיבותם והחום שהם מרעיפים - יכולים להמיס כול קרחון.

"הישראלי שמטיח קללה משום שנדמה לו כי עקפת את רכבו שלא כדין, הוא אותו ישראלי שבשדה הקרב יהיה מוכן להשליך את נפשו מנגד כדי להגן על ארצך ולהציל את רעך. המלאכה טרם הושלמה. הגענו אל הארץ המובטחת. אנו חייבים עתה לעשותה לארץ מבטיחה. למדינת מופת. ישראל קטנה בשטח, יכולה להיות גדולה בצדק. לארץ שבה איש אינו רעב ללחם. לארץ שבה כל ילדה וילד זוכים לחינוך איכותי. מן הגיל הרך לאורך כל החיים. ארץ ששולט בה רוב נבחר והמיעוטים בה זכויותיהם מלאות ושוות", המשיך פרס.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בחגיגות ה-90 לנשיא המדינה שמעון פרס, 18 ביוני 2013. עומר מירון
"פרס הבטיח להופיע ביומולדת ה-90 שלי". קלינטון בנאומו/עומר מירון

"זו ארץ שיש בה מקום לדעות שונות, אבל אין בה ואסור שיהיה בה מקום לאפליה כלשהי - דתית, לאומית, אתנית, או מגדרית. חברה שמכבדת את החלשים שבה. שמתחשבת בג?ר. ושדואגת ליתום ולאלמנה, לזקן ולחולה. ארץ של ערבות הדדית וסובלנות כלפי האחר. ארץ של אפס סלחנות לאלימות, לשחיתות, לבריונות.

"וחושב בליבי: להיות אופטימי זה כל כך הגיוני. כל כך מעשי. אני מאמין שישראל יכולה לעלות מעלה מעלה, אם תקבל את ההחלטות הנדרשות. הרי אנו שואפים באמת ובתמים להיות עם סגולה, עם תורם. אנו רוצים שלום עם שכנינו. האתמול בינינו לבין הפלסטינים הוא מלא עצב. אני מאמין שישראל של מחר ופלסטין של מחר יכולות להעניק לבנינו אור ותקווה. קידום השלום ישלים את מצעדה של ישראל אל הגשמת החזון היסודי. מדינת מופת ערכית ומשגשגת. מדינה החיה בשלום ובביטחון בתוך ביתה ועם שכניה", סיכם נשיא המדינה.

אייל גולן ונשיא המדינה שמעון פרס בחגיגות יום ההולדת של פרס. בתמונה גם שרה נתניהו וראש הממשלה בנימין נתניהו. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
דואט עם הזמר אייל גולן/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בירך את פרס בפעם השנייה ביממה: "אנחנו כאן כדי לכבד את הישראלי החי האחרון שהכיר את המלך דוד", חייך קלינטון. "הייתי כאן לפני עשר שנים ביום ההולדת ה-80 שלך ואני מתכבד להיות כאן הערב. הוא הבטיח להופיע ביומולדת ה-90 שלי. ואז לשאת נאום בהלוויה שלי. על כל אדם לזכור שהיית חלק מ-12 ממשלות שונות. למי שיכול לשרוד כל כך הרבה ישיבות ממשלה משעממות, מגיע להיות בן 90 ויותר".

רוה"מ בנימין נתניהו  בחגיגות ה-90 לשמעון פרס, יוני 2013. עומר מירון
"שמעון, אתה מלווה אותנו בכל תחנות חיינו". נתניהו/עומר מירון

"אנחנו חברים יותר משני עשורים. קברנו אנשים שאהבנו וחגגנו תקוות גדולות. שרדנו אכזבות גדולות. צפיתי בך בשמש ובסופה. כשהיית למעלה - ולמטה. כשניצחת בבחירות - וכשהפסדת. הדבר שהכי אהבתי בך הוא שילוב יוצא דופן של שכל ולב, שאפשר לך תמיד להיות גדול.

"איינשטיין הקדיש את מוחו לתאוריה מאוחדת של החומר ובכך ביקש להסביר את הקיום, על ידי שילוב של פיזיקה, כימיה וביולוגיה", המשיך קלינטון. "אנחנו מתקרבים לזה כיום. שמעון, אתה האיינשטיין החברתי של העולם. אתה ניסית למצוא תאוריה של משמעות, שתאחד פוליטיקה, פילוסופיה, פסיכולוגיה ומדע. אתה לא מפסיק להזכיר לנו כמה מיוחד כל ילד. אתה לא מפסיק להזכיר לנו שמה שיש במשותף חשוב יותר מההבדלים. עשור אחר עשור, אתה הבאת לאלו שאוהבים ומסכימים איתך - וגם לאלו שלא מסכימים איתך - תאוריה מאוחדת של משמעות. וכל אחד מאיתנו שזכה להכיר אותך ולהיות בצל ידידותך, נעשה מעט חזק יותר ומעט יותר אופטימי, לגבי האפשרות שיום אחד התאוריה שלך תהיה אמיתית בחיי הארץ הקדושה הזאת והעולם כולו. ביום ההולדת הזה אנחנו חוגגים את המתנה הגדולה שלך לכל אחד מאתנו", אמר קלינטון.

גם נשיא ארצות הברית כיום, ברק אובמה, בירך את הנשיא במסר מוקלט: "היום אנו מרימים כוסית לחייך, למרץ ולידידות שלך. מי ייתן והמנהיגים שנמצאים כאן היום יעבירו הלאה את משנתך. בפשטות, אתה אגדה בחייך".

שלמה ארצי ונשיא המדינה שמעון פרס בחגיגות יום ההולדת ה-90 של הנשיא, 18 ביוני 2013. עומר מירון
פרס ושלמה ארצי/עומר מירון

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך אף הוא את הנשיא. "מזל טוב שמעון היקר. אתה איש החזון, איש השלום, אתה לא מפסיק להתעניין, לחקור, לקוות, לפעול", אמר. "הנשיא ואני נפגשים לעיתים תכופות ומדברים על עניינים חשובים. אחר כך לכאורה מסתיימת השיחה אבל אצל שמעון היא רק מתחילה. הוא מדבר על רובוטיקה, גנטיקה, חקר המוח. שמעון, אתה מוכיח שאפשר להיות סקרן בכל גיל וצעיר בכל גיל. אתה מסתכל תמיד אל העתיד. עם התכונות הללו של התחדשות וסקרנות אתה מלווה אותנו בכל תחנות חיינו, מהקמת המדינה ועד היום. ממלחמת העצמאות ומדימונה ומפיתוח הנגב והגליל, והמאמץ לשלום וההסתכלות קדימה אל תוך המאה ה-21".

"בערב הזה אני רוצה לדבר על יום אחד במסע שלך", המשיך ראש הממשלה. "היום הראשון שפגשתי אותך. זה היה לפני 37 שנים. ביום שהבאנו למנוחות את אחי יוני, שנפל במבצע אנטבה. ונשאת אז, שמעון, נאום הספד שנגע ללבי וללב משפחתי ואני לא אשכח אותו כל חיי. היית אז שר ביטחון ויחד עם ראש הממשלה יצחק רבין קיבלתם את אחת ההחלטות הנועזות בתולדות מדינת ישראל - להשיב את חטופינו לארץ מליבה של אפריקה ולזקוף את קומתה של מדינת ישראל. אני יודע, שמעון, איזה שילוב של נחישות ואחריות ואומץ לב היה דרוש כדי לקבל החלטות כאלה. ואותה נחישות ואותה אחריות ואותה תעוזה, כל אלה נדרשות גם היום כדי להבטיח שמדינת ישראל תחיה בביטחון ובשלום מול האתגרים החדשים סביבנו".

"השלום מעדיף את החזקים. אנו משיטים יד לכל שכנינו אבל אנחנו תמיד מוכנים להגן על עצמנו. זה מה שאני למדתי משמעון פרס. היה מוכן לשלום והיה מוכן להגן על עצמך. זה סיכום טוב של חיים, אבל זה לא סיכום. בשם ממשלת ישראל ואזרחיה אני רוצה לברך אותך עד 120, אבל כולנו יודעים שזה לא רציני. עד 150, עד מתי שתרצה, מזל טוב שמעון היקר", סיכם ראש הממשלה.

טוני בלייר בחגיגות ה-90 לשמעון פרס, יוני 2013. עומר מירון
"לנו יש את המלכה שלנו ולכם יש את שמעון שלכם". טוני בלייר מברך/עומר מירון

שליח הקוורטט למזרח התיכון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, פתח את האירוע: "נאספנו הערב מכל פינה בעולם להודות לאחד המדינאים הגדולים של דורנו, שאני מעריץ כמנהיג ואוהב כחבר, הנשיא שמעון פרס. איזה אדם ואיזו קריירה. לנו יש את המלכה שלנו ולכם יש את שמעון שלכם", אמר בלייר.

"חייו הוגדרו על ידי אהבתו למדינת ישראל ואהבת האנושות ככלל. הוא עמל השכם וערב למען ביטחון ישראל, כי ידע שזה מה שישראל צריכה. עם הזמן עבד למען השלום, כי הוא ידע שזה מה שישראל צריכה. הוא הפך למדינאי ידוע בכל העולם, זוכה פרס נובל לשלום. והוא לא עוצר. פרס הוא משכין שלום כי שלום הוא בטבעו. הוא אדם של תשוקה וחמלה והדברים שהוא רוצה עבור הישראלים, הם דברים שהוא רוצה עבור המין האנושי כולו, גם עבור הפלסטינים. הוא פטריוט מלא גאווה במדינתו וביכולתה לבנות עולם טוב יותר. הוא גם משורר, ואני אומר זאת בנוכחותו של המאסטרו קלינטון, שנמצא כאן. גיליתי שכשהיה קיבוצניק, הוא כתב טור ושמו 'בת הקיבוץ' תחת שם בדוי של אישה. זהו פוליטיקאי רב גוני. הערב לא חוגגים את גילו, חוגגים את אופיו. אדם עם עבר עשיר שמבטו תמיד קדימה. חלומותיו מובילים אותו למחר והטוב עדיין לפנינו. יום הולדת שמח לבן 90 הכי צעיר שאני מכיר", אמר והוסיף בעברית: "יום הולדת שמח".

תמיר פרדו ראש המוסד מגיע לברך את שמעון פרס, יוני 2013. נועם מושקוביץ
ראש המוסד תמיר פרדו/נועם מושקוביץ

אחר כך שודרו ברכות מאת מזכ"ל האו"ם באן קי מון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת פרנסואה הולנד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא ברית המועצות לשעבר מיכאל גורבצ'וב וסולן להקת u2, בונו. האירוע הועבר בשידור חי לערוצים שונים ברחבי העולם, וגם כאן בוואלה! חדשות.

רוברט דה נירו בחגיגות ה-90 לשמעון פרס, יוני 2013. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
רוברט דה נירו/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
שרון סטון בחגיגות ה-90 לשמעון פרס, יוני 2013. עומר מירון
שרון סטון/עומר מירון
הרמטכ"ל בני גנץ ואשתו מגיעים לברך את שמעון פרס, יוני 2013. נועם מושקוביץ
הרמטכ"ל גנץ/נועם מושקוביץ
רון חולדאי מגיע לברך את שמעון פרס, יוני 2013. נועם מושקוביץ
ראש עיריית תל אביב חולדאי/נועם מושקוביץ
נושא: שמעון פרס וביל קלינטון במרכז האקדמי פרס. יוני 2013. נמרוד סונדרס
פרס וחבר/נמרוד סונדרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרס וסטרייסנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

(עדכון ראשון: 20:51)

לקריאה נוספת
קלינטון בישראל: "יש רק פתרון אחד - מדינה פלסטינית"

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully