וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט והצעד שעשוי להבטיח לראשונה רב ראשי "סרוג"

2.6.2013 / 19:55

בתום מאבק ארוך אישרה סיעת הבית היהודי את מועמדותו של הרב דוד סתיו, ממקימי ארגון צהר, לתפקיד הרב הראשי האשכנזי. הוא יתמודד מול מועמדו של ראש הממשלה, הרב דוד לאו

לאחר מאבק לא קל בתוך מפלגת הבית היהודי, החליטה היום (ראשון) המפלגה בישיבת הסיעה כי תתמוך ברב דוד סתיו כמועמד המפלגה לתפקיד הרב הראשי האשכנזי. בכך נמנעה המפלגה, שמורכבת ממספר סיעות שונות, מקרע שהיה עלול להיווצר בה עקב העיסוק בסוגייה הבוערת. במהלך הישיבה שכינס היום יו"ר המפלגה, נפתלי בנט, כדי לדון בנושא אמר בנט, התומך בסתיו בקרב על התפקיד מול הרב דוד לאו, כי הוא "רב שיאחד את העם בישראל ויביא לשינויים משמעותיים בחיבור של הציבור הישראלי למסורת היהודית".

הרב דוד סתיו. עומר מירון
זכה לתמיכת הבית היהודי. הרב דוד סתיו/עומר מירון

מפלגת הבית היהודי הייתה מחולקת לשתי קבוצות מרכזיות בסוגיית בחירת הרב הראשי. מצד אחד, היו"ר בנט, השר אורי אורבך, ואיילת שקד, המשתייכים לאגף הליברלי בסיעה, תמכו ברב סתיו. מן העבר השני, שאר חברי הסיעה ובראשם שר השיכון אורי אריאל, תמכו במועמדותו של הרב יעקב אריאל, הרב של העיר רמת גן.

לחץ גדול הופעל לאחרונה על המפלגה בכלל ועל בנט בפרט שלא לתמוך ברב סתיו, שנחשב לבעל אופי פשרני יחסית מבחינה הלכתית, וככזה שלא מקובל על כלל הציבור הדתי. לא מעט רבנים פעלו ללא לאות אל מול הגורמים הרלוונטיים על מנת למנוע את מינויו. אחד המהלכים המרכזיים שננקטו היה ניסיון לשנות את החוק הקיים, לפיו רב ראשי לא יכול להיות מי שעבר את גיל 70, על מנת להביא לבחירתו של הרב יעקב אריאל.

למרות תמיכתה של הבית היהודי, דרכו של הרב סתיו אל כס הרב הראשי האשכנזי לא צפויה להיות קלה. יריבו במרוץ לתפקיד הוא הרב דוד לאו, רבה של העיר מודיעין, והמרוץ ביניהם צפוי להיות צמוד, עם יתרון קל לסתיו. ברב סתיו אומנם קיימת תמיכה מצד הבית היהודי ומצדן של רוב סיעות הכנסת, ביניהן יש עתיד, התנועה, ישראל ביתנו והעבודה, אולם הרב לאו הוא המועמד המועדף על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועל רבים מקרב חברי הליכוד, כמו גם על מפלגות ש"ס ויהדות התורה.

נפתלי בנט בישיבת סיעה של הבית היהודי. מאי 2013. טלי מאייר
"הציבור הדתי פחות צריך את הרבנות". נפתלי בנט/טלי מאייר

בסופו של הדיון, ולאחר שאושרה הצעתו, אמר בנט כי "קיימנו היום את הבטחתנו לבוחרים שלנו - הדתיים והחילונים כאחד. הבית היהודי ימשיך להיות הגשר בין דתיים לחילונים בישראל, וההחלטה היום משקפת זאת באופן הברור ביותר". לדבריו, אישור מועמדותו של הרב סתיו מהווה נדבך נוסף בשינוי שהוא מתכוון לחולל בשירותי הדת הניתנים לציבור בישראל בכלל, ובפרט זה החילוני.

"הרב דוד סתיו הינו מראשי ארגון רבני צוהר, והוא המועמד הנכון לשינוי החשוב ברבנות הראשית, אשר יביא לקירוב לבבות בין דתיים, חילונים וחרדים. אני רואה במועמדותו של הרב סתיו המשך ישיר של המהפכה בשירותי הדת עליה הודענו לאחרונה. פעילותו הברוכה בצוהר הייתה בולם זעזועים עבור חילונים המבקשים להתקרב ליהדות. עלינו לזכור שהציבור הדתי פחות צריך את הרבנות. לאדם הדתי יש רב מהישיבה, רב מבית הכנסת, רב שהחבר לוקח אותו. הרבנות מיועדת קודם כל לציבור החילוני וזאת הבשורה שאנו מביאים להם היום".

בתוך כך, הגיעה הבית היהודי להסכם עם רב נוסף - הרב שלמה עמאר, הרב הראשי הספרדי הנוכחי. על פי הסיכום, המלפגה תתמוך בהמשך כהונתו כרב הראשי הספרדי. בתמורה, הרב עמאר יתמוך ויפעל אל מול האנשים הקרובים אליו בגוף הבוחר לתמיכה במועמד הבית היהודי לתפקיד הרב האשכנזי הראשי, הלא הוא הרב דוד סתיו, כאמור.

בארגון צהר, שהרב סתיו היה בין מקימיו, מסרו בתגובה להחלטת התמיכה של הבית היהודי ברב כי השר נפתלי בנט התקשר אחר הצהריים לרב דוד סתיו והודיע לו על תמיכת הציונות הדתית במינויו לרב הראשי לישראל. הרב הודה לשר על האמון שלו ושל המפלגה והבטיח לו כי הוא ימשיך לפעול מול כלל הציבור הישראלי - חרדים, דתיים לאומיים וחילונים, על מנת לחבר את החברה הישראלית ליהדותה של המדינה ולעשות שינוי אמיתי בפועלה של הרבנות למען אזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully