וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שלא קלט אותו במכבי, יקבל אותו ב-NBA?: על איתי שגב, הכישרון המבוזבז של מכבי ת"א

16.5.2013 / 13:31

בקיץ הבטיחו שיהפוך להפתעת העונה. אבל גם בסגל הזה, איתי שגב לא מקבל צ'אנס מבלאט. "פדרמן היה שמח לראות את איתי משחק", אומר האב, שמכין תכנית חלופית לקיץ. סיפורו של הרגל מגונה

איתי שגב, הכישרון המבטיח של מכבי תל אביב, צמח באקדמיית הכדורסל של וינגייט. הוא נולד בכפר תבור וגדל במחלקה הצעירה של עמק יזרעאל, וכשהתחיל להתקרב לגיל המתאים, קיבל מספר הצעות מספרד. אלא ששגב בחר להמר על מכבי תל אביב. לפני שעזב את האקדמיה, קיים איתו אריק שיבק, ראש האגף המקצועי באיגוד הכדורסל, פגישה בנוכחות הוריו. בפגישה הוא ניסה לשכנע את הטאלנט להישאר בחממה: "הסברתי לו למה זה חשוב שיישאר עוד שנה בשביל לסיים את התהליך הזה, של שלוש שנים", מאשר שיבק.

ואולם, ביולי האחרון התקשר אביו של שגב לשיבק והודיע שהוא עוזב למכבי. "אחרי שנתיים באקדמיה הוא החליט לעשות צעד בעצמו ולבוא למכבי תל אביב. הוא פנה אלינו", מוסיף מאמן הנוער של מכבי תל אביב והאחראי על מחלקת הנוער, אורן אהרוני. "איתי הרגיש ב??ש?ל להגיע למכבי. אני, כמנהל המקצועי של מחלקת הנוער, ואבי אבן, הכרנו אותו כבר לפני וראינו בו אחד הפוטנציאלים הגדולים בארץ".

איתי שגב שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
בחר להמר על מכבי תל אביב. לאן זה יוביל אותו בקריירה? איתי שגב/קובי אליהו

לא רק אהרוני סבר כך. בתכניות פתיחת העונה של מכבי תל אביב סיפרו לנו על ילד שיקבל יחס אחר. הבטיחו לנו שהנה – השנה יש כאן צעיר שמכבי תל אביב תיתן לו יותר דקות משחק. היו שאף הימרו עליו בתור הפתעת העונה בצהוב, אחרי שנים בהן הצהובים לא ידעו לטפח שחקנים מסוגו. היום אנו רק מבינים שמכבי תל אביב לא ממהרת לשנות את הרגליה. גם בעונה שבה סגל השחקנים שלה הוא רע וחלקו הגדול לא אמור להישאר, גם בעונה שבה יש לא מעט גארבג' טיים, שגב מיובש ולא מקבל צ'אנס.

הדרבי התל אביבי, כנראה האחרון של העונה, הוא הזדמנות מצוינת לראות כיצד הפועל תל אביב ממשיכה לטפח ולהשקיע בשחקן הישראלי, בעוד מכבי תל אביב ממאנת להשתנות. לא משנה כמה המערכת תתקדם ותתפתח בזיהוי שחקנים ישראלים, לא משנה כמה זה נחוץ וחשוב, תמיד הלחץ של המאמן ברגע הנתון הוא שיכריע. רגע, זה לא מה שקרה לעידן זלמנסון, שבעונה שעברה עוד קיבל אפילו כמה דקות משחק?

עידן זלמנסון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בשנה שעברה עוד קיבל דקות משחק, השנה כלום. עידן זלמנסון/ברני ארדוב

***

ההימור על שגב בתור הפתעת העונה של מכבי תל אביב לא הגיע משום מקום. במועדון ראו בו כישרון ענק. כדי ללטש את הכישרון הגולמי, בנו אהרוני ואבן, הסקאוט של מכבי, תוכנית מקצועית. גם בשיחות פנימיות עם דני פדרמן, המנהל המקצועי, חוזר אבן על המנטרה של חשיבות טיפוח הנוער ושילובו במחלקת הבוגרים של מכבי. "מדובר בבסיס חשוב שישתלם למועדון", מסביר גורם במכבי.

ואמנם, אחת המטרות שהגדיר המועדון לעצמו בתחילת העונה ובשנה שעברה, היא הכנסת שחקני נוער המיועדים כשחקני העתיד של מכבי. במועדון שרוצה להצליח תחת שפויות כלכלית, זהו כלל מפתח. כלל מפתח שפשוט לא מיושם. "זה עדיף במקום לחפש באירופה כל מני שחקנים. טיפוח נוער מקומי – זה המודל גם באירופה", מאשר גורם בקבוצה. "השנה, הקידום של הנוער הוא לא טוב, גם בגלל החלטות המאמן בלאט". גורם אחר מכוון גם הוא את האשמה לבלאט: "אפילו סילבן לנדסברג לא משחק. אם שחקנים ראשיים לא משחקים, איפה את רואה את שחקני הנוער, שרק עלו, משחקים? לבלאט יש בעיות תחת לחץ, זה ידוע, אבל במצב כזה הוא לא ייתן לשחקן לשחק".

הוריו של שגב מתגוררים בצפון, והוא עצמו גר בדירה בתל אביב עם עוד כמה שחקני נוער. "אני אישית הייתי שמח לראות את איתי משחק יותר", מודה אביו של שגב, יוסי. "גם אמרתי לאיתי: 'אתה צריך לשאוף להיות במגרש. לא כדי לשחק דקה וחצי בגארבג' טיים'. אבל איתי זוכה להרבה דברים שלא היה מקבל במקומות אחרים. כמו להתמודד באימון מול דווין סמית. נשב עם מכבי בסוף השנה. במהלך השנה אנחנו יושבים עם דני פדרמן אישית. דני מפתיע בגישה החיובית שלו".

"אגב, גם דני פדרמן היה שמח לראות את איתי במגרש", מוסיף האב. "בסוף השנה הזו נסתכל לשנה הבאה. חשוב לראות מי השחקנים שיהיו במכבי. הייתי יכול להגיד שהשנה הזו פספוס אם כבר סיים נוער. מדובר בילד חריג בנתונים הפיזיים שלו. רק השנה הוא גבה השנה בשני סנטימטר. 2.06. למכבי ברור שכשמסתכלים קדימה, שווה להם להשקיע בו".

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. קובי אליהו
"השנה, הקידום של הנוער הוא לא טוב, גם בגלל החלטות המאמן בלאט"/קובי אליהו

***

גורמים שנוכחים עם השחקן באימוני מכבי תל אביב מעידים על "בחור חיובי ומחויב". הלו"ז שלו צפוף לא פחות מטבלת המחמאות: שגב מתאמן במהלך השבוע עם הבוגרים, ועם הצעירים פעמיים בשבוע. לבית הספר הוא מגיע יומיים בשבוע, כשהצמידו לו מורה אישית. בנוער הוא משחק בימי שני, יום החופש של הבוגרים. בנוסף, הוא מקיים בבקרים אימונים אישיים עם אהרוני ואבי אבן, "עם מוסר עבודה גבוה", מספרים עליו.

ואולם, לנוכח המוטיבציה הגבוהה של הנער, נראה שלמאמן בלאט אין רצון לתת לו נתח בעוגת הדקות המוגבלת ממילא. למאמן אורן אהרוני מעביר בלאט את הנקודות שעל הנער לשפר. "הוא יכול לשחק בעמדה שלוש וגם בארבע אם הוא יתחזק", צופה אהרוני. "המטרה שלנו שיתפתח בעמדה 3 והוא יכול להיות ברמה מאוד גבוהה. הוא אתלט ברמה האירופית הכי גבוהה. שחקן הגנה יוצא מהכלל. שור-על שמבין את הפן ההגנתי היטב, אך צריך לשפר את הקליעה מבחוץ ואת הרמה בהתקפה מעמדה מספר 3".

בשנה האחרונה קיבל שגב זימון למחנה "כדורסל ללא גבולות" של פיב"א, הנחשב ליוקרתי באירופה ומשתתפים בו הכישרונות המבטיחים ביותר ביבשת. אהרוני לא מופתע: "איתי השתתף במחנה בברצלונה בטורניר יורוליג והוכיח שהוא יכול לשמור על שחקנים ברמות הגבוהות ביותר ושהוא יכול להתמודד ולבלוט מולם בצורה מצוינת".

מה שבכל זאת מפתיע הוא, כאמור, הפער בין הציפיות מהנער ליחס כלפיו. בליגת הנוער הציג שגב בבית העליון סטטיסטיקה נאה של 14 נקודות, 11 ריבאונדים, 2.6 חטיפות ו-2 אסיסטים בממוצע , אך הרזומה הזה אינו מיתרגם לשו?ת?פו?ת פעילה בדקות במדי הבוגרים. לא מעט שחקנים צעירים הגיעו למכבי ועזבו לאחר עונת חימום של הספסל. אחד מהם הוא שון לבנובסקי בן ה-20 ששיחק בבוגרים של מכבי תל אביב לפני שנתיים ועזב את הקבוצה למכבי חיפה, משם עבר לביאליק. לבנובסקי הפיק לקחים: "גם אני הייתי חתום במכבי על חוזה ארוך טווח. מצד אחד מכבי דואגת לך הכי טוב, באימונים אישיים ודברים שאתה צריך, אבל מצד שני את הבשלות אתה משיג במקום אחר. המון שחקנים, כמו למשל גל מקל , עמרי כספי ואחרים עזבו את מכבי. כולם התבשלו במקום אחר. צריך להגיע לקבוצה מהדלת הקדמית, אתה לא רוצה להגיע למכבי מהדלת האחורית. הכל טוב ויפה שאתה נמצא במכבי, אבל אתה פשוט לא משחק. אולי אתה לומד דברים במכבי, אבל אתה צריך לקבל דקות. איתי צריך לחשוב ולהחליט מה הכי נכון בשביל איתי. שלא ילך למקום שלא ייצא לו מזה שום דבר. אין תחליף לדקות".

שחקן נבחרת העתודה שון לבנובסקי. ברני ארדוב
"צריך להגיע לקבוצה מהדלת הקדמית, אתה לא רוצה להגיע למכבי מהדלת האחורית. הכל טוב ויפה שאתה נמצא במכבי, אבל אתה פשוט לא משחק". שון לבנובסקי/ברני ארדוב

***

הדבר המדהים הוא בכך ששגב לא מקבל הזדמנות גם כשמכבי חלשה. הזרים בינוניים, יוגב אוחיון מגמגם וליאור אליהו היה פצוע – אבל שני הישראלים שגב וזלמנסון אינם מקבלים דקות שעשויות לקדם אותם ואת המועדון. אם לא העונה, אז מתי? אהרוני, מאמנו בנוער של שגב, רואה בכך התנהלות טבעית: "מי שיחליט כמה הוא ישחק ומתי, זה הצוות של הבוגרים – בלאט, גודס ושארפ. לנו, כמחלקת נוער, יש מטרה לקדם את השחקנים בצורה הכי טובה שיש. ומשם, יש צוות של בוגרים וההחלטות של כמה ומתי הן רק של דיויד בלאט. אנשים קצת שוכחים מדובר בילד בכיתה י"ב. הדברים יקרו לאט. תהיה לו בקיץ אליפות אירופה. אני מאמין שצעד אחר צעד הוא יהפוך להיות שחקן מאוד משמעותי".

אלא שהאב יוסי לא מתכוון להמתין, והוא משרטט תכנית חלופית לקיץ הקרוב. "איתי יטוס בשבת לארה"ב. הוא הוזמן ע"י סוכנות שעוקבת אחריו שלוש שנים ויעשה חימום לדראפט הNBA. שנה הבאה זו נקודה קריטית. הייתי שמח לראות את איתי משחק יותר והיו מקומות שיכול היה לשחק יותר. לאיתי יש חוזה לא קצר במכבי, ששומר על הזכויות המקצועיות שלו במועדון. בסיכומו של יום, אגיד כך: את מה שציפיתי, איתי קיבל. אפשר היה יותר. הפיתוח של איתי נשמר בחוזה הזה. אם נחשוב שאיתי לא מתפתח, נוכל לקחת אותו למקומות אחרים. הוא יכול לצאת מהחוזה בכל שלב ולקחת את איתי למקומות יותר טובים".

21:00, ספורט5 ו-HD: מכבי תל אביב - הפועל תל אביב

קיינר מדלי חוזר לספסל של מכבי תל אביב

  • עוד באותו נושא:
  • איתי שגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully