וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים נגד היועץ: "למוסלמים אומרים כיצד לנהוג"?

8.5.2013 / 22:21

בציבור החרדי מתקוממים על החלטת היועמ"ש וינשטיין להגדיר כעבירה פלילית הדרת נשים מהמרחב הציבורי ובקווי תחבורה. יש כבר מי שמאיים לפנות לערכאות בינלאומיות

החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לאמץ דוח שגובש במשרד המשפטים לפיו הדרת נשים מהמרחב הציבורי מהווה עבירה פלילית, מעוררת זעם ברחוב החרדי. "אי אפשר לחיות במדינת היהודים. זה נוגד את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", אמר היום (רביעי) הרב מרדכי בלוי, יו"ר משמרת הקודש והחינוך בישראל - גוף האמון על שמירת הרמה הרוחנית בקרב הציבור החרדי. לדבריו, "אם אורח החיים הזה מקובל עלינו, זכותנו לחיות ככה. אנחנו לא כופים את דעתנו על אף אחד, והרבנים גם נגד כפייה. אבל בריכוזים חרדיים יש לנו קוד התנהגות מסוים, כפי שיש במקומות אחרים, אז מה פתאום זה הופך לעבירה על החוק?".

דוח שחיבר הצוות למניעת הדרת נשים במשרד המשפטים, הועבר היום לשרי הממשלה. הדוח קובע כי אין לאפשר הפרדה בין גברים לנשים באוטובוסים, בטקסים ממלכתיים, בקופות חולים, בבתי עלמין ובתחנות רדיו. הדוח קורא לקדם חקיקה שתגדיר כעבירה פלילית כל מעשה של הטרדה של אדם בדרך של ביזוי או השפלה על רקע גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין ונטייה מינית במטרה למנוע ממנו או ממנה את הגישה והשימוש בשירות ציבורי או במטרה לפגוע בתנאים בהם יקבל את השירות הציבורי.

בית שמש, הדרת נשים ברחובות, דצמבר 2011. עומר מירון
"אורח חיים מקובל". רחוב בבית שמש/עומר מירון

בלוי תקף את הקביעה לפיה הפרדה בקווי אוטובוס אסורה. "אני לא מבין מה רוצה וינשטיין. אין כפייה להפרדה באוטובוסים. מדובר בקווים שעוברים רק בריכוזי חרדים וזאת ההמלצה, אבל אין כפייה. אף אחד לא כופה שתהיה הפרדה בתל אביב או בחדרה. גם בחברות התחבורה רוצים בזה, הם רבים מי יזכה להסיע אותנו כי מדובר בציבור שאין לו הרבה כלי רכב, והם מרוויחים מזה. אז למי זה צריך להפריע. למה לומר לנו איך לחיות, למוסלמים גם אומרים איך להתנהג?".

קווי מהדרין ברחבי ירושלים, ינואר 2012. עומר מירון
יישבו בקדמת האוטובוס? נשים נגד הפרדה באוטובוסים/עומר מירון

הדוח קובע כי ההסדר הקיים ב"קווי המהדרין", בהם נהוגה הפרדה בין גברים לנשים באוטובוסים, "אינו חוקי בהיותו נוגד את מהותו של שירות התחבורה הציבורית ופוגע בזכויות היסוד לכבוד האדם לשוויון ולחופש מדת, בעיקר של נשים. אין לייחד קווים כמיועדים לקבוצות אוכלוסייה אלה או אחרות אף אם הם משרתים בפועל אוכלוסייה מסוימת, וכלולים ברשימת קווי השירות שכונו 'קווי מהדרין'". לפיכך ממליצה הוועדה כי יותר לנשים לשבת בכל מקום בו יחפצו, ולעלות לאוטובוס גם מהדלת הקדמית. יתרה מכך, מומלץ כי בקווים שבהם הייתה נהוגה הפרדה לא תתאפשר כלל עליה מהדלת האחורית, עד שיוטמע השינוי.

העדה החרדית תערער לאו"ם?

בלוי טען כי הציבור החרדי פועל לפי ההלכה. "לא מדובר בהמצאה, ככה היה מדורי דורות וזה מה שקובע עבורנו. לא רוצים לנו לתת לחיות, עוד נצטרך לרדת למחתרת, זו ממש אינקוויזיציה", אמר, והוסיף כי ההחלטה של וינשטיין נועדה להדיר את החרדים מהמרחב הציבורי. "בסופו של דבר הם יאלצו אותנו להימנע מהשתתפות בטקסים ממלכתיים. רוצים שנתגייס, אבל איך הם רוצים שנעשה זאת? עוד יחייבו את החיילים החרדים להאזין לשירת נשים. זה פשוט מזעזע. מה שהיועץ המשפטי לממשלה עושה זה פופוליזם. זאת המדינה שהכי קשה ליהודי לחיות בה כיהודי, מיום ליום יותר ויותר קשה".

הרב בלוי טען כי גדולי הרבנים בעדה החרדית עשויים להורות לאנשיהם לפנות למוסדות האו"ם בבקשה שיגנו על זכויותיהם ועל חירותם. "מחר עלולים לצאת נגד הצבת מחיצה בבית הכנסת או בשמחה פרטית. עוד מעט יגידו לנשים שלנו איך להתלבש. צניעות לא מנוגדת לדמוקרטיה. אין לנו רצון לכפות אבל מנגד לא יכולים להכתיב לנו איך לחיות", הסביר, וטען כי כל האמצעים, "הפוליטיים, הציבוריים והמשפטיים עומדים לרשותנו כדי לפעול נגד התקנות הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully