פלוג: "המסר של חב' הדירוג - אנו מאבדים שליטה על התקציב"

(עדכון) - הממשלה אישרה יעד גירעון של 4.65% השנה ■ פלוג מברכת את מאמצי הממשלה להקטנת הגירעון אך מבהירה: "אנחנו כבר לא יכולים לטעון שישראל שומרת, באופן עיקבי, על משמעת תקציבית"

הממשלה אישרה את יעד הגירעון ל-2013, שיעמוד על 4.65%, ואילו בשנת 2014 הבאה יעמוד על 3%. כל השרים הצביעו בעד למעט השר להגנת הסביבה עמיר פרץ שנמנע. פרץ הציע להצביע על תקציב 2013 עתה ולדחות את מועד ההחלטה לגבי 2014.

ד"ר קרנית פלוג, המשנה לנגיד בנק ישראל ומועמדת לנגידות מטעם סטנלי פישר, מתחה ביקורת על הגירעון הגבוה: "גירעון של 4.65% תוצר בשנה זו, אחרי גירעון של 4.2% בשנה שעברה - שנתיים בהן המשק קרוב לתעסוקה מלאה - הוא עדיין גבוה ורצוי היה לצמצמו".

כפי שנחשף ב"גלובס" ביום חמישי האחרון, בנק ישראל לא עודכן לגבי כוונתו של שר האוצר יאיר לפיד להזניק את יעד הגירעון ל-2013 לרמה של כ-5% תמ''ג ובבנק ישראל לא אהבו את המהלך וביקשו לתקנו.

לדברי פלוג, "אסור להרפות מהמאמצים. אנחנו צריכים להמשיך ולנסות להפחית את הגירעון ל-2013. אנחנו צריכים להבטיח שנעמוד ביעד הגירעון של 3% ל-2014 ואנחנו צריכים כבר עכשיו להתחיל לפעול כדי שנוכל לייצר תקציב הולם עם גירעון נמוך ל-2015 ולשנים שלאחר מכן".

פלוג התייחסה להורדת הדירוג מטעם חברת S&P ואמרה כי "אנחנו עומדים בפני מציאות תקציבית מאוד מורכבת ואנחנו צריכים להתמודד איתה באומץ. המסר ששלחו לנו חברות הדירוג ביום חמישי האחרון הוא שאנחנו מאבדים שליטה על התקציב. זה היה ידוע ומובן לנו מזה זמן, לפחות מיולי 2012". במסר חד אמרה פלוג כי "אנחנו כבר לא יכולים לטעון שישראל שומרת, באופן עיקבי, על משמעת תקציבית".

פלוג דורשת מהממשלה לייצר מנגנון מעקב ובקרה על צבר ההתחייבויות העתידיות של הממשלה, כך שיהיו עקביים עם מגבלת ההוצאה.

"לנושא זה יש משנה חשיבות כדי לוודא שההתנהלות שהביאה אותנו לבעיה שבה אנו מנסים לטפל עכשיו, לא תחזור על עצמה", היא הסבירה והוסיפה כי "הצורך הזה מתחדד לנוכח האתגר שצפוי לממשלה בתקציב 2015. ההתחייבויות לשנת 2015 כבר חורגות מכלל ההוצאה".

כפי שנחשף ב"גלובס" גם בכירי אגף התקציבים דורשים מזה תקופה ארוכה יצירת מנגנון שכזה אשר היעדרותו הביאה בין השאר למתן תוספות שכר לכמה קבוצות בסך של כ-13 עד 15 מיליארד שקל ב-3 השנים האחרונות.