וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בסוריה: תקיפה נוספת של צה"ל בדמשק

5.5.2013 / 6:30

הטלוויזיה הסורית טענה כי פיצוצים עזים, עקב הפצצה ישראלית, נשמעו הלילה בבירה. מרכז מחקר של צבא סוריה נפגע. אתמול דווח כי ישראל תקפה טילים שאוחסנו בנמל התעופה בעיר

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

פיצוצים עזים נשמעו הלילה (ראשון) בדמשק, בירת סוריה – כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית הסורית. על פי הדיווח, הגורם לפיצוצים היא תקיפה מהאוויר של צה"ל. עוד דווח כי במהלך התקיפה נפגע מרכז מחקר צבאי הממוקם באזור ג'מראיה בפרברי העיר, ושהיה יעד לתקיפה ישראלית בינואר האחרון.

גורמי האופוזיציה במדינה דיווחו הבוקר כי בין שמונה ל-12 גיחות בוצעו הלילה ברחבי הבירה. לדבריהם, המטרות שהותקפו, בין השאר, היו יעדים של משמר הנשיאות בדמשק, מתקן של המודיעין האווירי הסורי ומאגרי תחמושת של הדיוויזיה הרביעית. לטענתם, המטה של גדוד 104 של הצבא הושמד לגמרי.

מלשכת דובר צה"ל סירבו להגיב לדיווחים שהגיעו מסוריה. גורמים בלשכה מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי "אנחנו לא מגיבים לסוג כזה של דיווח". ממשרד החוץ האמריקאי, וכן משגרירות ישראל בוושינגטון, לא נמסרה תגובה לאירוע.

סרטון שהעלו הלילה תושבים בדמשק לרשת לאחר הפיצוצים

עדי ראייה ששהו באזור טענו כי הם הבחינו במטוסים חגים בשמי העיר בעת ההפצצה. תושב דמשק אמר לכתב רשת אל-ג'זירה כי רעש הפיצוצים היה "חסר תקדים", ושההרגשה הייתה כמו ב"רעידת אדמה". טארק חילנאווי, שישב במרפסת ביתו בעת שאירע הפיצוץ, אמר לכתב רשת אל-ערביה כי "הכול היה שקט, ופתאום ראינו הבזק אור כתום בשמיים, שלווה ברעש חזק של פיצוצים". לדבריו, "הרגשתי כאילו כל דמשק הועלתה באש".

"ההתקפה הישראלית החדשה מהווה ניסיון להרים את המורל של הקבוצות הטרוריסטיות הסובלות מההפצצות של הצבא האצילי שלנו", נאמר בשידורי הטלוויזיה הסורית, בהתייחס לתקיפות שביצע לאחרונה הצבא הנאמן לנשיא בשאר אסד נגד אנשי האופוזיציה במדינה.

אובמה: "לישראל יש זכות להגן על עצמה"

אתמול דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" כי תקיפת חיל האוויר בסוריה, שבוצעה על פי דיווחים זרים בלילה שבין חמישי לשישי, כוונה נגד משלוח של טילי קרקע-קרקע מתקדמים מאיראן, שבישראל האמינו שנועד להגיע לידי חיזבאללה. מדובר בטילים מדגם פתח 110 שאוחסנו בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק – שם הותקפו. הדיווח אושר על ידי גורמים בסוריה, הוסיף העיתון. כוחות הנאמנים לבשאר אסד עשו שימוש בטילים אלה במהלך הסכסוך המדמם עם המורדים במדינה, וכמה גורמים בארצות הברית מאמינים שייתכן שהמשלוח נועד גם לחדש את המלאי המידלדל של המשטר. אך גורמים אמריקאים אחרים ציינו כי המחסן שהותקף היה נתון ככל הנראה לשליטת גורמים איראנים ופעילי חיזבאללה.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה אמר אתמול כי "לישראל יש זכות להגן על עצמה מפני ההעברה של כלי נשק מתקדמים לארגוני טרור כמו חיזבאללה". סוכנות הידיעות הצרפתית AFP ציטטה את דבריו של הנשיא האמריקאי מתוך ריאיון שהעניק לערוץ "טלמונדו", שבו נמנע מלהתייחס ישירות לדיווחים על תקיפה ישראלית בסוריה.

טילי פתח 110 הם טילים ניידים המונעים באמצעות דלק מוצק. הם מאופיינים ביכולת דיוק רבה יותר בהשוואה לטילי סקאד. לטילים יכולת לפגוע בתל אביב וברוב שטח ישראל אם הם משוגרים מדרום לבנון. הדיווח גם מחזק את ההערכה שהתקיפה בוצעה משטחה האווירי של לבנון, באמצעות נשק ארוך טווח שמחזיק חיל האוויר הישראלי.

מטוס קרב של חיל האוויר ממריא מבסיס תל נוף בדרכו לפעילות ברצועת עזה במסגרת מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. AP
תקפו מחסן המכיל טילים של חיזבאללה? מטוסי חיל האוויר/AP

למורדים בסוריה גרסאות נוספות באשר ליעד התקיפה. קאסים סעדדיני, מפקד ודובר בצבא הסורי החופשי, אמר לסוכנות רויטרס כי "המידע שבידינו מצביע על כך שבוצעה תקיפה ישראלית נגד שיירה שהובילה טילים לחיזבאללה. טרם איתרנו את המיקום המדויק של התקיפה".

עם זאת נראה כי המורדים חלוקים ביניהם באשר לסוג הנשק שהותקף: גורם ביחידת מורדים שתפקידה איסוף מודיעין באזור דמשק העריך כי מדובר דווקא בנשק נגד מטוסים. גורם ביחידה שביקש להישאר בעילום שם ציין כי "בוצעו שלוש תקיפות על ידי מטוסי F-16 ישראלים שפגעו בשיירה שנשאה טילי נ"מ בדרכם לחיזבאללה, לאורך ציר ביירות-דמשק. תקיפה אחת פגעה באתר סמוך לדיוויזית השריון הרביעית באל סבורה, אך לא הצלחנו לקבוע בדיוק מה נמצא שם. סעדדיני, מנגד, סבור כי לא מדובר בנשק נגד מטוסים. "אנחנו מניחים שמדובר בטילים ארוכי טווח שמסוגלים לשאת גם ראשי נפץ כימיים", אמר.

נסראללה הגיע לאירן לטיפול במחלת הסרטן. רויטרס
נסראללה/רויטרס

גורם ישראלי אישר אתמול בבוקר (שבת) לסוכנויות הידיעות רויטרס ו-AP כי ישראל תקפה בסוריה משלוח טילי קרקע-קרקע מתקדמים שהיה מיועד להגיע לידי חיזבאללה. הגורם אישר למעשה שורת דיווחים בארה"ב, לרבות כאלה שיצאו מגורמים בממשל אובמה, לפיהם ישראל תקפה בסוריה בלילה שבין חמישי לשישי.

במקביל לדיווחים, הורגשה אתמול בבוקר תנועה ערה של מטוסי קרב בגבול הצפון. רשת NBC דיווחה כי גורם רשמי בכיר בארה"ב העריך שישראל תקפה בסוף השבוע משלוח של נשק שעשה דרכו לידי חיזבאללה. הגורם הוסיף כי על פי ההערכות, התקיפה קשורה למערכות נשק כימי. ב"ניו יורק טיימס" ייחסו את הדיווח לגורמים רשמיים בממשל האמריקאי.

מוקדם יותר דיווחה רשת CNN ששני גורמים רשמיים בארצות הברית מסרו כי ארה"ב מעריכה שישראל ביצעה תקיפה אווירית בסוריה. על פי הגורמים, ארה"ב וסוכנויות מודיעין מערביות בוחנות מידע מסווג שלפיו ישראל ככל הנראה תקפה בסוריה בחמישי או שישי. באותה מסגרת זמן בחנה ארה"ב מידע נוסף שלפיו מטוסי חיל האוויר הישראלי ביצעו גיחות בשמי לבנון.

עדכון ראשון: 20:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully