וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה בסוגיית נשות הכותל: "המציאות מעוותת"

1.5.2013 / 2:30

לראשונה התכנסו כלל הגורמים המעורבים בנושא. ח"כ לביא: "נדאג שכל אחד יוכל להתפלל על פי דרכו". גפני: "אישה עם תפילין פוצעת לי את הלב". בקרוב ימסור וינשטיין חוות דעת

מאבקן של נשות הכותל הגיע אתמול (שלישי) עד לוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, בשיתוף עם ועדת הפנים, כאשר מסביב לשולחן התאספו כל הגורמים הרלוונטיים כדי לדון בנושא. פתרון לסוגיה טרם התקבל, אך כלל הנוכחים הסכימו שהדבר חייב להגיע לכדי פתרון בזמן הקרוב. עבור נשות הכותל, פסק הדין שהתקבל בשבוע שעבר ולפיו אין לתת למנהג היהודי המסורתי את הביטוי הבלעדי בהתנהלות בכותל המערבי הוא הפתרון הטוב ביותר.

יו"ר נשות הכותל ענת הופמן בדיון בכנסת, 30 באפריל 2013. לשכת העיתונות הממשלתית
"תעשו את זה בבית הכנסת". יו"ר עמותת נשות הכותל ענת הופמן מתעטפת בטלית, אתמול בכנסת/לשכת העיתונות הממשלתית

מאבקן של הנשים להתפלל כמנהגן מתנהל כבר למעלה משני עשורים. כשברקע ניסיון למתווה שיהיה מוסכם על כל הגורמים, המנוהל על ידי יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, פסק שופט בית המשפט המחוזי בירושלים משה סובול כי נשות הכותל לא עברו בראש חודש שעבר על החוק כאשר הגיע להתפלל עם טלית ותפילין בכותל המערבי, ולכן לא הייתה למשטרה עילה לעצור אותן ולדרוש את הרחקתן לשלושה חודשים מהכותל.

בדיון אמר השופט כי הנשים לא עברו על תקנות המקומות הקדושים מכיוון שמנהג המקום צריך להתפרש באופן פלורליסטי ולא שמרני. "לדידי, אין הדיבור מנהג המקום צריך להתפרש דווקא לפי ההלכה או לפי המצב הקיים. טיבו של מנהג שהוא משתנה לפי שינויי העתים, ובגדרו יש ליתן ביטוי לגישה פלורליסטית וסובלנית לדעותיהם ולמנהגיהם של אחרים". בכך די שמט השופט את עילת המעצר שנהגה המשטרה בנשות הכותל במהלך השנים.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), שעוסקת בנושא, ביקשה לדון בעניין ולנסות להגיע להסכמה. גם יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב (ליכוד), ביקשה לקחת חלק בטיפול בנושא. הדיון אתמול התקיים תחת שתי הוועדות. בדיון השתתפו כלל הגורמים הנוגעים בנושא – נשות הכותל, רב הכותל שמואל רבינוביץ', חברי כנסת חרדים וכן נציגי המשטרה ומזכיר הממשלה צבי האוזר.

לקראת הדיון ביקשה לביא מהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין חוות דעת משפטית בנוגע לפסיקתו של השופט סובול. ממשרדו של וינשטיין נמסר כי חוות הדעת תינתן בעוד כשבוע וחצי. בדיון אמרה לביא כי "מדובר בסוגיה תרבותית-משפטית. אם יסתבר שהייתה התעמרות מיותרת בנשות הכותל, יש לטפל בכך באופן מיידי. חלילה שראש החודש (העברי, ש.ב) הבא, בעוד עשרה ימים, יהיה עדיין באי-ודאות. יש החלטה חדשה של בית המשפט, ועל היועץ המשפטי לממשלה להיענות לפנייתי ולספק חוות דעת עדכנית וברורה עוד לפני ראש החודש. לא נאפשר פגיעה בזכויותיהן של נשים ונדאג שכל אחד ואחת יוכל להגיע ולהתפלל ברחבת הכותל על פי דרכו ואמונתו".

לביא הוסיפה כי "ברחבת הכותל היום קיימת מציאות מעוותת. הסדרה מחודשת של הכותל המערבי הוא נושא שאני מטפלת בו זמן רב לפני שנבחרתי לכנסת ואמשיך לטפל בו בכל הכלים העומדים לרשותי. לעזרת הנשים מוקצה רק רבע מהמקום המוקצה לגברים, ויש שם מחיצה שמעולם לא הייתה כל כך גבוהה. זו פגיעה מתמשכת. פניתי לרב הכותל כבר לפני מספר חודשים, ואני שמחה לשמוע כי הוא פועל להזזת המחיצה".

יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה, ח"כ מירי רגב, דרשה ממזכיר הממשלה צבי האוזר להודיע לוועדה עוד לפני ראש החודש הקרוב על החלטת משרד המשפטים באשר למדיניות הנגזרת לאור פסק הדין האחרון בעניין. רגב גם דרשה להציג בפני הוועדה תוך 30 יום את מתווה שרנסקי. היא קיבלה את העקרונות המנחים לפתרון הסוגיה כפי שהוצגו על ידי מזכיר הממשלה צבי האוזר – שמירה על קדושת המקום, כיבוד חופש הפולחן, כיבוד שלטון החוק ושימור הארכיאולוגיה במקום.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"אם גבר היה מגיע עם טלית, אף אחד לא היה אומר כלום"

יו"ר עמותת נשות הכותל ענת הופמן, שהגיעה למקום עטופה בטלית צבעונית, אמרה בדיון: "היום זו חגיגה, כי סוף סוף מתקיים דיון ציבורי. אחד ההישגים הגדולים שלנו – שבקבוצה שלנו יש נשים רפורמיות, קונסרבטיביות ואורתודוקסיות". היא ביקשה מהנוכחים לסייע ביישום פסק הדין. "24 שנים אנו מתפללות בכל מזג אוויר ומצב הריון", אמרה. "גם משטרת ישראל הייתה איתנו בכל מזג אוויר, ואנו שוקלות לכתוב תפילה למען שוטרים ושוטרות שמגנים עלינו". בשלב זה העיר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי העובדה שהופמן עטופה בטלית "כואבת לו". רגב ביקשה ממנה להסיר את הטלית וציינה כי אסור להכניס לכנסת אביזרים. בתגובה הסירה הופמן את הטלית ואמרה: "אם גבר היה מגיע עם טלית, אף אחד לא היה אומר כלום".

משה גפני מיהדות התורה  לאחר ההתייעצות בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
ח"כ משה גפני/טלי מאייר

בנוגע להתנהלות המשטרה אמר מפקד מרחב דוד במשטרה, ניצב-משנה משה ברקת, כי מדיניות המשטרה עד כה הייתה שלא לאפשר לנשים להכניס טליתות לרחבת הכותל. "אנו פועלים לפי הנחיות היועץ המשפטי מ-2005", הסביר. "ההנחיות מאוד ברורות. עכשיו, נוכח החלטת בית המשפט האחרונה, אני מניח שיצטרכו להתכנס ולהנחות אותנו שוב. נעשה מה שיאמר היועץ המשפטי".

בדיון אמר ח"כ גפני בנוגע לכניסתן של נשות הכותל למתחם עם טלית: "אין מספיק מחלוקות? אתם רוצים להעלות הכל באש?. אם לא אנחנו, הציבור החרדי, בכלל לא היה כותל. היו אנשים שאמרו שאלה סתם אבנים. אני מציע ש(הן) יעלו להר הבית. לא יחזרו משם. הערבים לא ינהגו בהן כמונו". הוא הוסיף: "אלפי שנים באו אנשים לכותל, רובם המוחלט כאלה שבית הכנסת עבורם זה תפילה שלוש פעמים ביום. כשההגנה רצתה בזמן המנדט הבריטי להראות בעלות על הכותל, היא הציבה שם מחיצה. יכולים להתנהג באחריות או בפופוליזם. כשאני רואה אישה מניחה תפילין בכותל זה פוצע לי את הלב. מאות אלפי גברים ונשים רואים בזה חילול הקודש. אני מבקש בתחינה, בואו להתפלל ולא לעשות פרובוקציות. תעשו את זה בבית הכנסת ולא במקום שנמצאים כל כך הרבה אנשים".

דיון ענייני וחגיגי

רב הכותל שמואל רבינוביץ' הודיע לוועדה שבכוונתו להרחיב את עזרת הנשים במתחם. רבינוביץ' ציין כי המציאות היא שעזרת הנשים צרה ואינה מכילה את המתפללות. "יש לנו פתרון שייבדק ויש סיכוי גדול להרחיב את עזרת הנשים", אמר. לגבי גובה המחיצה הסכים רב הכותל כי אין זה מכובד שנשים עומדות על כיסאות כדי לראות את בניהן עולים לתורה. באשר לתפילתן של נשות הכותל, ביקש רבינוביץ' שלא ישנו את מנהג המקום.

"הנושא מורכב, לא מטפלים בו מהיום", ציין מזכיר הממשלה האוזר בדיון. "יש דיאלוג קונסטרוקטיבי בשלוש השנים האחרונות. מחפשים פתרונות אמיתיים לצרכים אמיתיים. הכשרת שטח במקום הקדוש לעם היהודי דורשת זמן, סבלנות וסובלנות. העקרונות המנחים אותנו הם לשמור על קדושת המקום, לשמור על זכות תפילה ופולחן לכל, לכבד את שלטון החוק ואת החלטות בית המשפט וכן הרצון להרחיב פיזית את הנגישות למקום".

לדברי מנכ"ל התנועה המסורתית, עורך דין יזהר הס, "הדיון היה ענייני וחגיגי, היות שזו הפעם הראשונה בתולדות המאבק של נשות הכותל שבו יושבים כל הצדדים סביב שולחן אחד". יחד עם זאת, הוא ציין כי "יש להצטער שכמה מחברי הכנסת ביקשו לגזור גזירה שווה בין תפילת הנשים בכותל לתפילת יהודים בהר הבית. שתי הסוגיות הינן סוגיות של חופש דת, אך אין להשוות בין השתיים. בלי לנקוט עמדה בסוגיות מדיניות, הרי ברור שבקשת נשות הכותל היא להתפלל ברחבת התפילה הנמצאת בשטח הנמצא בשליטה מלאה של מדינת ישראל, בעוד סוגיית התפילה בהר הבית היא בראש ובראשונה שאלה מדינית, הנוגעת למעמדה של ישראל אל מול אומות העולם, ובהקשר המאוד נפיץ של הסכסוך הישראלי-ערבי."

בתום הדיון אמרו נשות הכותל כי הן קיבלו את הפתרון הטוב ביותר עבורן משופט בית המשפט המחוזי בשבוע שעבר, וגם בראש החודש הקרוב בכוונתן להגיע לכותל להתפלל שם כמנהגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully